Avatar billede golferscaddie Juniormester
Oprettet i dag kl. 11:17 Der er 2 kommentarer

Hjælp til LOPSLAG

Jeg har en formel med LOPSLAG, som driller lidt.

I kolonne B har jeg lavet en dropdown menu med en række produkter
I kolonne F skal der hentes den protein% der hører til det produkt der er valgt i kolonne B.
Produkterne har jeg listet i et Data-ark. Produkter i kolonne A og protein% i kolonne B
I bunden af listen har jeg, i tilfælde af nye produkter, disse linjer:

Ikke på listen op til 60% --> Protein% = 55%
Ikke på listen 60-70%    --> Protein% = 65%
Ikke på listen 70-80%    --> Protein% = 75%
Ikke på listen over 80% --> Protein% = 85%

Jeg har følgende formel i kolonne F
=HVIS(B3="";"";LOPSLAG(B3;Data!A:B;2))

Problemet er at når man vælger "Ikke på listen op til 60%" henter den 75% som protein%. Alle andre produkter på listen henter den korrekt protein%.
Er der fejl i min formel eller kan der være fejl i den måde jeg har sat listen op i Data-arket?

Hvis jeg prøver at lave 4 nye produkter Med produkter test 1, test 2 osv med samme protein%'er. Der laver den samme fejl med at hente forkert protein%.

Håber en eller anden kan pege fejlen ud for mig 🥴
Avatar billede jens48 Ekspert
Skrevet i dag kl. 11:27 #1
Prøv at ændre formelen til

=HVIS(B3="";"";LOPSLAG(B3;Data!A:B;2;FALSK))

Så vil den kun hente data der passer eksakt med opslagsværdien.
Avatar billede golferscaddie Juniormester
Skrevet i dag kl. 11:35 #2
Jeg er gået på tidlig weekend, men jeg tester det lige af på mandag :)