Avatar billede Prado Praktikant
16. juli 2024 - 16:11 Der er 10 kommentarer

Manglende plads

Hej alle
Jeg har brug for hjælp til at frigøre plads på min computer. Jeg har en lenovo thinkcenter M710q med Windows 10 (pro muligvis). Jeg ved ikke en helt masse om computer men købte den for at kunne spille Sims på den. Men min søn er begyndt at spille på den og henter en masse spil. Jeg har købt en ekstern harddisk på 1 Tb.
Men nu kommer spørgsmålet: hvordan får jeg frigjort plads, uden at slette noget vigtigt og lagt spillene over på den Ekstern harddisk?

Mvh prado
Avatar billede 220661 Ekspert
16. juli 2024 - 16:48 #1
højreklik start og gå i diskhåndtering.
Tag et skærmskud af dette og upload det til siden her og læg linket i tråden.
Du kan bruge siden her https://da.imgbb.com/ til formålet.
Man kan flytte indhold i de mapper der er under brugeren, men vil lige se hvordan disken på computeren er bygget op.
Avatar billede puren Ekspert
16. juli 2024 - 17:04 #2
hvis din søn henter spil via steam og alle de andre platforme så kan du bare flytte dem steam har en guide her https://help.steampowered.com/en/faqs/view/4BD4-4528-6B2E-8327

hvordan de andre gør ved jeg ikke
Avatar billede Poko1 Ekspert
16. juli 2024 - 17:42 #3
Kør en Disk oprydning!  Åbn Søg Skriv cleanmgr tryk på filen vælg hvad der skal slettes Marker ryd op i systemfiler tryk ok!
Ps. Jeg markerer samtlige felter og det kører som det skal
for videre oprydning så vend tilbage. Der findes Temp filer som også kan fjernes.
Marker alle felter!  som på nedenstående billeder!
https://imgbb.com/7zHpPGQ
Avatar billede puren Ekspert
16. juli 2024 - 18:10 #4
#3 hold nu op med det der pladder ja en Disk oprydning frigøre måske 10-15GB men det hjælper jo ikke en dyt når knægten har installert spil som Call of Duty: Modern Warfare, Red Dead Redemption 2 og Destiny 2 plus div andet. ja spilne er jo hurtigt +100 gb pr spil for ikke at forglemme at far købete computeren for at kunne spille sims 4 og tænker han har givet den fuld gas med alle udvidelsespakker det kostet 180GB.
Avatar billede Poko1 Ekspert
16. juli 2024 - 18:48 #5
#4 Utroligt sød måde at behandle andre mennesker på! Sover du godt om natten???
Avatar billede kurt54 Ekspert
16. juli 2024 - 18:52 #6
Jeg ville nok løse det internt og med SSD.

Der ser ud til at være plads til to diske, ellers skift til større disk.

https://download.lenovo.com/pccbbs/thinkcentre_pdf/m710q_ug_hmm_en.pdf
Avatar billede 220661 Ekspert
16. juli 2024 - 19:04 #7
#5 Forstår helt klart dit svar.
#6 Jeg har bedt et billede af diskhåndteringen. Der kan måske allerede være 2 diske i den. Mange tænker ikke over dette når men starter på en pc. De bruger blot systemdisken til det hele, og er man gamer så skal denne være stor.
Avatar billede Poko1 Ekspert
16. juli 2024 - 19:58 #8
Sådan Kom i Disk håndtering.
Gå i søg skriv diskmgmt tryk på dette og se resultatet! som her
https://ibb.co/7GF86Db
Avatar billede valby Ekspert
16. juli 2024 - 22:50 #9
Med en overlæsset SSD på kun 128 gb, er den nok allerede så slidt, at det er værd at udskifte med en på 1TB, hvor kun Windows og mindre filer installeres, og resten på anden disk. Ellers kan der hurtig komme problemer. ER TRIM sat til?
Avatar billede Poko1 Ekspert
Skrevet i går kl. 06:01 #10
Som #9  Som Valby skriver har jeg også nok overset data på PC: og derfor kiggede jeg efter og kom frem til dette med 256GB. Som jo selvfølgelig er i underkanten! derfor har han jo nok ret.
https://www.elgiganten.dk/product/computer-kontor/computere/stationar-pc/lenovo-thinkcentre-m710q-tiny-stationar-mini-pc-sort/10MR000XMT#specifications