Avatar billede Mathilde Praktikant
Oprettet i dag kl. 14:04 Der er 9 kommentarer

Pixeline cd’er til PC

Hvordan kan jeg spille de gamle pixeline spil? For jeg har lige købt en masse cd’er til pc, og jeg ved ikke hvad jeg skal købe til at kunne spille på min pc. (Som ikke har cd-rom).Og det er en pc jeg bruger til skolearbejde, så er det muligt at spille spillene uden at lave min Windows om til en anden Windows? For så tror jeg nemlig ikke jeg kan lave mit skolearbejde. Jeg har lige nu Windows 10, og pixeline spillene er fra omkring slut 90’erne-start 00’erne.
Min computer er en Acer som har nogle klistermærker som: Intel core i5, geforce RTX, og en hvor der står aspire 7, hvis det er til nogen hjælp:)
Avatar billede Mathilde Praktikant
Skrevet i dag kl. 14:08 #1
Jeg har lige fundet ud af at min computer kører på Windows 11:)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
Skrevet i dag kl. 14:16 #2
Hvis du nu kigger på CD-coveret, står der noget om understøttede Windows versioner - det starter med Windows 95 for de tidlige, og slutter omkring Windows XP for de ældre.

Det har været en udfordring at køre spillene lige siden Windows Vista. Det er muligt, men du klarer det ikke uden diverse hjælpeprogrammer.

Du kan søge her på siden - der er flere gange gennem årene blevet hjulpet med spillene: https://www.google.com/search?q=site%3Ahttps%3A%2F%2Fwww.computerworld.dk%2F+pixeline

De nyeste spil bør kunne bringes til at køre - men det kræver altså lidt arbejde... - de ældste ville jeg glemme, om end jeg vil tro det kan lade sig gøre.
Avatar billede 220661 Ekspert
Skrevet i dag kl. 14:22 #3
Problem er at finde drivere til et nyere hardware for at få det til at virke. Ved ikke om man kan installere XP virtuelt på Windows 11 maskinen og den vej afvikle spillet? Der er også noget der hedder DosBox. Jeg har ikke selv erfaring med spil. Jeg bruger pc til virtuelt brug da jeg tester andre styresystemer på den måde.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
Skrevet i dag kl. 14:42 #4
De fleste forslag til at få det til at virke, er via VirtuaBox - og er da også det jeg ville forsøge selv.

Men et tillægsproblem er at der er en ret effektiv kopibeskyttelse på CD´en, så det kan blive nødvendigt med et fysisk CD-drev. Jeg mindes ikke at have fundet nogen CD-emulator der kunne håndtere kopibeskyttelsen.
Avatar billede Mathilde Praktikant
Skrevet i dag kl. 14:51 #5
Omme bag på spillene står der systemkrav Windows-pc:
Mus, CD-ROM-drev (min. 4x hastighed)
Soundblaster lydkort eller 100% kompatibelt
Windows 98: Pentium 2, 64 MB RAM
Windows XP: Pentium 3, 128 MB RAM
Avatar billede puren Ekspert
Skrevet i dag kl. 15:05 #6
pixiline er beskyttet med et program kan ikke huske om det er SecuROM, safedisk, laserlock eller starforce

det kan måske virke med VirtuaBox med en 32-bit win XP
den må ikke have internet adgang
og cd/dvd drev skal der laves en passthrough til

ellers er mulighed at købe en gammel computer og med cd/DVD og installer win xp på den og køre det på den
Avatar billede Mathilde Praktikant
Skrevet i dag kl. 15:10 #7
Hvorfor må den ikke have internet adgang?
Og hvordan gør man de der andre ting?😅
Avatar billede 220661 Ekspert
Skrevet for 47 minutter siden #8
Xp er hullet som en si og åben for skidt og snavs derfor ikke på net.
Avatar billede puren Ekspert
Skrevet for 17 minutter siden #9
nope det var nu ikke derfor men fordi at ms er siden 2015 begyndt at modarbejde alle de der kopi beskyttelses programmer særligt starforce

søg på youtube der er mange videoer om hvordan det gøres