Avatar billede Marting Forsker
30. juni 2024 - 20:00 Der er 6 kommentarer

kendskab til Telenor fiber

Hej  her  😊 (Vi er privat bruger)  intet firma her

Er der her en som har erfaring, med fiberboks(Waoo)  og har abonnement  hos Telenor med dynamisk IP-adresse?

De skal have ekstra pr. måned  for en fast IP

Har  lavet nogle setop  😊
Vi har sæt op 1 på tegningen

Telenor snakkede noget om, at det var muligt at købe en router som kunne lave fast IP adresse på LAN siden

så vi kun havde fiberboksen og routeren(selvkøbt) altså sæt op 3 som vist på tegningen

ja sæt op 2, ville også være oki

Link til tegning her :
https://www.dropbox.com/scl/fi/y3fnldvz1rh566q5gi66i/S-t-op.pdf?rlkey=1h4gz38o1fy5354lvozhnq066&st=2i1m5fc9&dl=0

Hilsen Martin
Avatar billede INK Ekspert
30. juni 2024 - 21:13 #1
Hvorfor er det nødvendigt med fast IP adresse på LAN? Er det fordi du vil have adgang udefra eller er det blot nogle enheder på dit LAN, der skal have en fast IP?
Avatar billede Marting Forsker
30. juni 2024 - 21:34 #2
Hej INK

hmm jeg har en IHC controller som best kan lide en fast IP adress
og måske vores Sonos kommer til at køre bedre på en fast IP adress

så derfor en fast IP adress på LAN siden efter routeren

Hilsen Martin  G. :-)
Avatar billede INK Ekspert
30. juni 2024 - 22:57 #3
På de fleste routere kan man selv logge ind som administrator og fastlåse de af routeren tildelte IP adressen for de tilsluttede enheder.
Jeg har en Icotera fiberboks fra WAOO hvor jeg har gjort det for bl.a. elradiatorer, der kører på wifi.
Den faste IP adresse som kræver betaling er normalt på WAN siden. Hvis du skal styre din IHC udefra, så kan det være nødvendigt med en fast IP adresse på WAN.
Avatar billede kurt54 Ekspert
01. juli 2024 - 20:39 #4
YOUSEE skifter kun IP adresse hvis de skifter mit hardware eller jeg har haft enheden slukket i længere tid (mere end en uge). Mon ikke det er tilsvarende hos dig.
Avatar billede kulawig Professor
Skrevet i går kl. 09:41 #5
#4de fleste udbyder bruger NAT .. så du har måske nok den samme WAN ip hele tiden, men den er delt mellem flere brugere , så i praksis er det umuligt at logge ind på enheder udefra med mindre det sker gennm en portal feks synology ..

#0
du skal indstille dine enheder til at kræve en bestemt ip
så hvis din router har 192.168.0.1
indstiller du ihc til:
- ingen DHCP
-IP: 192.168.0.xxx
- gateway 192.168.0.1
netmaske 255.255.255.0

din sonos til det samme bortset fra IP
-IP: 192.168.0.xxy
sonos skal nok bruge noget DNS
her kan du vælge at bruge googles DNS 8.8.8.8
Avatar billede Marting Forsker
Skrevet i dag kl. 06:41 #6
INK – ja skal lige have fat I Telenor,  den kunne godt lave en fast IP adresse siger de  😊
Huha jeg har ikke aps til IHC , kan dog godt logge på min alarm og min inverter til solceller ude fra uden nogen problemer  😊

kurt54 – ja det kan godt være det er det samme  😊

kulawig – min IHC står til en fast IP  😊
vores Sonos højtalere er trådløs og køre af R*** til , efter den nye opdatering

skal lige have kigget på det har du erfaring med Sonos?
Hvad er DNS ?

Hilsen Martin  G.