Avatar billede Zigarlos Praktikant
28. juni 2024 - 10:16 Der er 7 kommentarer

Hent værdi fra celle i et defineret navneområde

Jeg har på Ark1 markeret B2:G15 og defineret det med navnet BrugerX.
Er der en metode hvor jeg i Ark2 kan udtrække den værdi der står i celle F6 i denne navnedefinerede boks?
Jeg kastede mig ud i funktionen Forskydning, men kan ikke få det til at gøre det jeg ønsker.
Avatar billede Zigarlos Praktikant
28. juni 2024 - 10:28 #1
Glemte at notere at jeg også forsøgte med funktionen INDEKS, men her synes jeg ikke jeg kan angive mit definerede navn 'BrugerX' som reference, men kun selve området (B2:G15)
Avatar billede anedi Ekspert
28. juni 2024 - 10:47 #2
Prøv med denne matrixformel:

=FORSKYDNING(BrugerX;4;4)

Når den er indtastet, skal du holde CTRL og SHIFT nede inden du trykker ENTER.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
28. juni 2024 - 11:30 #3
hvorfor ikke bare skrive = i ark2 og klikke på F6 i det ark med data?
Avatar billede Zigarlos Praktikant
28. juni 2024 - 12:15 #4
@anedi

Det var lige præcis det jeg søgte, men jeg kan nu se at jeg nok ikke har tænkt mit scenarie helt til ende.

Ark1 C2 har værdien Poul Poulsen. Hyperlinket i cellen henviser til Ark2 B17:G30. Dette område har jeg defineret med navnet Poul_Poulsen (da jeg ikke kan definere et navn med mellemrum). Så hyperlinket refererer altså til et defineret navn - Poul_Poulsen.

I Ark1 D2 har jeg skrevet {=FORSKYDNING(Poul_Poulsen;4;4)} – og det virker fint og giver mig præcis den værdi jeg ønsker fra boksen Ark2 B17:G30 som mit første spørgsmål gik på.

Mit problem er at jeg har en liste med ca. 400 navne (og der kommer løbende flere til) på Ark1 i C-kolonnen hvor der står Poul Poulsen i C2.

Så når jeg på et tidspunkt kommer til at skulle indtaste f.eks. Ole Olsen i Ark1 C555, kunne jeg godt tænke mig at der i Ark1 D555 automatisk blev hentet værdien fra den tilsvarende celle som i boksen med det definerede navn Poul_Poulsen – altså {=FORSKYDNING(Ole_Olsen;4;4)}. Jeg vil gerne slippe for at skulle indtaste denne formel hver gang jeg tilføjer et nyt navn.

Ved ikke om min forklaring giver mening – måske har jeg bare grebet det forkert an fra start?
Avatar billede anedi Ekspert
28. juni 2024 - 13:03 #5
Altså om det er det smarteste skal jeg ikke gøre mig til dommer over, MEN...

Hvis dine navne altid er af typen Fornavn og Efternavn, tror jeg nedenstående formel kan klare det.
Igen er det en matrix formel, og i C2 skal du altså have Poul Poulsen stående uden underscore. Formlen trækkes herefter ned til sidste navn på listen.

=FORSKYDNING(INDIREKTE(VENSTRE(C2;SØG(" ";C2;1)-1)&"_"&HØJRE(C2;LÆNGDE(C2)-SØG(" ";J2)));4;4)
Avatar billede bak Seniormester
28. juni 2024 - 23:15 #6
Denne behøver ikke være en matrix formel (klarer også flere mellemrum/ _
=INDEX(INDIRECT(SUBSTITUTE(C2;" ";"_"));4;4)
Avatar billede bak Seniormester
28. juni 2024 - 23:18 #7
eller på dansk
=INDEKS(INDIREKTE(UDSKIFT(C4;" ";"_"));4;4)