Avatar billede 220661 Ekspert
18. juni 2024 - 08:38 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

HP Laserjet MFP M176n på Linux

Tester for tiden Linux da jeg overvejer et system skifte. Jeg har denne printer, der er koblet på med lan kabel.
Jeg har løbet ind i et problem.
Printeren vil ikke printe.
Scanner delen virker uden problemer, så der er forbindelse til printer. Oplysninger om hvor meget pulver der er i den vises også.
HPLIP er hentet og konfiguration af printeren er udført med Hp Toolbox som der anbefales. Den prioriterede driver der er nødvendigt for at det virker, er også installeret foruden printer driveren.
Jeg har testet om Firewall kan blokere, men det ændrer ikke at deaktivere den.
Mit mål bliver at bruge Mint eller Zoorin OS.
Håber en der kender en løsning på det eller har oplevet tilsvarende med en anden HP og fundet en løsning.
Med venlig hilsen 220661
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juni 2024 - 08:59 #1
Printer går i timeout ser jeg når jeg kører en fejlsøgning:

D [06/jun/2024:08:51:45] prnt/hpcups/Hbpl1.cpp 52: Hbpl1 constructor : m_szLanguage = HBPL1
E [06/jun/2024:08:52:33] io/hpmud/jd.c 632: timeout write_channel hp:/net/HP_Color_LaserJet_Pro_MFP_M176n?ip=192.168.1.12
E [06/jun/2024:08:53:18] io/hpmud/jd.c 632: timeout write_channel hp:/net/HP_Color_LaserJet_Pro_MFP_M176n?ip=192.168.1.12
E [06/jun/2024:08:54:03] io/hpmud/jd.c 632: timeout write_channel hp:/net/HP_Color_LaserJet_Pro_MFP_M176n?ip=192.168.1.12
E [06/jun/2024:08:54:48] io/hpmud/jd.c 632: timeout write_channel hp:/net/HP_Color_LaserJet_Pro_MFP_M176n?ip=192.168.1.12
Avatar billede 220661 Ekspert
20. juni 2024 - 07:57 #2
Nu har jeg prøvet med 7-8 forskellige Linux versioner.
Lige meget hvilken version ender jeg op i at scan delen virker og printerprogrammet sender test siden, men får ikke kantakt til print.
Jeg har kigget lidt på de forskellige logs. Og der er alt efter hvilken platform Linux er bygget på forskellige længder af disse logs.
Jeg har søgt på lige men printer med Linux versioner, men de fleste gange fortælles at for at få printer til at køre, skal man hente HPLIP og starte installation op med værktøjskassen man får med.
Anden mulighed har været at skive kommando i terminalen for den givne Linux der kører. Uanset hvad ender jeg samme sted. Det eneste jeg ikke har forsøgt er at sætte min printer direkte ind i lan porten så jeg går udenom internet router/boks. Jeg tror dog ikke det har nogen indflydelse da der skabes en kontakt til printer og at scanner virker som den skal.
Mit mål er at kunne finde en version der virker. Har bare ikke været så heldig endnu.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. juni 2024 - 10:01 #3
Jeg har tjekket min printermodel på siden her
https://developers.hp.com/hp-linux-imaging-and-printing/supported_devices/index
Og når jeg taster model nummeret ind får jeg "no data found" i søgefeltet.
Så min printer er så kun delvist understøttet når jeg prøver at installere.
Så jeg er nok løbet panden mod en mur.
Lader tråden stå åben lidt endnu.
20. juni 2024 - 17:05 #4
Jeg nok ikke være dig til særligt meget hjælp, men erfaring Linux er ikke særligt stor.

Men, jeg har da haft en HP Alt i en Laser stående nogle år, op mod Windows.
Jeg har sat printeren op til fast IP adresse.
Jeg har oplevet før Windows 10, når Printeren var gået i Sleep mode var Windows ikke særligt god til at vække den, og "gen starte" print jobbet
Så vidt jeg husker har jeg installeret uden brug af tool boxen.
Jeg kører kablet, dog bruger min bedre halvdel direct print fra Android.

Hvis du ikke kan finde hjælp andre steder, så prøv at oprette dig på HP's bruger forum, der plejer være nogle har fået det til at virke.
Avatar billede ejvindh Ekspert
20. juni 2024 - 19:46 #5
Lidt spredehagl:
(a)
Har du prøvet at installere helt almindeligt (altså udenom hplip) gennem "Indstillinger" - "Printere" - "Tilføj printer" - Gå ned til "Netværksprinter", klik på "Find netværksprinter", og så lade systemet søge selv?

(b)
Er du helt sikker på at IP-adressen er rigtig? Når man scanner, er det jo typisk scanneren, der kontakter computeren, og så får computeren ad den vej ip-adressen. Hvorimod det vel er omvendt når man printer. Og så kan du risikere, at den venter så længe, fordi der faktisk ikke er en printer på adressen...

(c)
Nogle gange kan det også hjælpe, at installere en driver til en printer der ligger tæt på modelmæssigt...

Men ja, derudover er det jo én af udfordringerne ved Linux, at ikke al hardware er understøttet så selvfølgeligt som på Windows. Jeg troede egentlig ikke det var det store problem for printere længere, men når du har prøvet så mange systemer, så begynder det jo at ligne et mønster...
Avatar billede 220661 Ekspert
20. juni 2024 - 20:04 #6
#4 Tak for dit indlæg.
#5 a: Ja jeg har forsøgt at installere gennem terminal med kommandoer også. Jeg kommer til samme resultat den vej.
B: Der er display på printeren og adressen er 192.168.1.12.
C: Det med anden driver er ikke forsøget, og ja det ligner desværre et mønster når det er testet på så mange versioner af Linux.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. juni 2024 - 20:07 #7
Lige en sidebemærkning så havde jeg efter alle de tester jeg har lavet problem med at printe med Windows bagefter. Jeg fik dog det tilbage igen ved at trække strømmen til printer og holde start knappen nede på den.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. juni 2024 - 21:20 #8
Problem med at printe i Zorin som jeg nu har testet har rettet sig ved at jeg tog strøm fra printeren og trykkede på start knappen som jeg holdt ned et stykke tid.
Jeg synes måske det er linligt jeg har brugt timer på noget der kunne løses ved at dræne printeren for strøm. Jeg havde simpelthen ikke det i tankerne da jeg kunne printe på Windows 10 før jeg startede og testede.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. juni 2024 - 21:31 #9
Tak for jeres indlæg 👍
Avatar billede ejvindh Ekspert
21. juni 2024 - 08:45 #10
Ja, fejlen er jo altid åbenlys når først man har fundet den :-D
Avatar billede 220661 Ekspert
21. juni 2024 - 09:28 #11
#10 Ja sådan er det altid. Grinede lidt af mig selv bagefter da jeg fandt ud af det, og rystede lidt på hovedet 😎
22. juni 2024 - 15:49 #12
Velbekomme :)

Jeg sad, efter mit indlæg og overvejede om jeg skulle spørge om du kunne pinge den.