Avatar billede Degnen Novice
04. juni 2024 - 18:09 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Henvisning fra et felt til slåop-funktion i andet ark

Hvordan får jeg denne funktion til at virke?:

Funktionen står i felt I5 på Ark!:

HVIS(F5;SLÅ.OP(H5;'Ark2'!I:I;'Ark2'!X:X);"")

hvor X slås op i feltet G5 i Ark1 og beskriver hvilken kolonne, der skal søges i på Ark2?

Når jeg manuelt skriver kolonnebogstavet i stedet for X, fungerer funktionen fint. Men kolonnen kan være variabel og styres af værdien i kolonne G5 i Ark1.

Jeg har forsøgt med disse forsøg, men det fungerer ikke:
HVIS(F5;SLÅ.OP(H5;'Ark2'!I:I;'Ark2'![G5]:[G5]);"")
HVIS(F5;SLÅ.OP(H5;'Ark2'!I:I;'Ark2'![G5:G5]);"")
HVIS(F5;SLÅ.OP(H5;'Ark2'!I:I;'Ark2'!"G5":"G5");"")
HVIS(F5;SLÅ.OP(H5;'Ark2'!I:I;'Ark2'!"G5:G5");"")

Håber det er til at gennemskue, hvad jeg spørger efter?
Avatar billede kim1a Ekspert
04. juni 2024 - 21:33 #1
Du skal nok ud i noget indirekte når du gerne vil bruge 'Ark1'!G5
HVIS(F5;SLÅ.OP(H5;'Ark2'!I:I;indirekte("'Ark2'!"&G5&":"&G5));"")

På den måde vil din indirekte formel give dig det du leder efter tror jeg.

Du kunne dog også overveje at oversætte G5 til et tal og så i stedet bruge vopslag, så vidt jeg kan forstå er slå.op en ret gammel formel også, måske xopslag er vejen at gå, men den vil stadig kræve indirekte.
Avatar billede Degnen Novice
05. juni 2024 - 13:42 #2
Indirekte var det, jeg manglede. Nu virker det med det eksempel på formel, du skrev. Tak for hurtig hjælp.

L