Avatar billede Knine Novice
27. november 2023 - 18:10 Der er 5 kommentarer

Mere ram, nye eller flere blokke?

Hej

Jeg har en gammel computer som jeg bruge til lidt gaming og den har det med at makse ud på ram overvågningen.

Pt. sidder der 2 x 8 GB DDR4-3000 blokke i, men del nr.: F4-3000C16D-16GISB.
Motherboard: Asus Prime 370-P
CPU: Intel Core i7-8700K

Kan jeg smide 2 mere af samme blokke i, da der er plads til 4 blokke.
Eller skal jeg have fat i 2 x 16 GB og hvilke passe evt. til ovenstående?
Avatar billede puren Ekspert
27. november 2023 - 18:20 #1
det korte svar: ja
det lange svar: jepper, go for it
Avatar billede Knine Novice
27. november 2023 - 18:26 #2
Skal jeg gøre andet end "bare" at klikke dem i?

Har nemlig 2 nye af samme slags ved hånden, men kan ikke få gang i skærmene når de kommer i.

Pt. sidder de gamle med 1 mellem rum, ved ikke om det har betydning.
Avatar billede kurt54 Ekspert
27. november 2023 - 18:58 #3
SE 1.4.1 i nedenstående

Har du prøvet at tage de to gamle ud og sætte de to nye på deres plads- men 4*8 burde du.

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/PRIME_Z370-P/E13411_PRIME_Z370-P_UM_WEB.pdf?model=PRIME%20Z370-P
Avatar billede Knine Novice
27. november 2023 - 19:05 #4
For det først, tak for manualen.

Kan se at de gamle ram sidder "forkert" i følge manuaelen, da de sidder i A1 & B1.
Ved ikke om det har noget at gøre med computeren køre med en XMP eller om denne skal slås fra ved 4 blokke.

Må lige prøve at sætte de nye i de gamles plads og se hvad der sker.
Avatar billede Knine Novice
27. november 2023 - 21:25 #5
Nu har jeg sat de nye i de gamles plads og de gamle i de nyes plads.

Det køre uden problemer, så tænker det er en fejl40 herfra.

Takker for svarende.