17. juni 2023 - 22:38 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Computer fryser sporadisk

Hej,

Min 4 år gamle gamer computer, er begyndt med sporadisk at fryse, og samtidig laver den en mærkelig statisk lyd i headsettet. Efter cirka 10 sek efter den er frosset slukker den af sig selv. Når jeg tænder den igen, virker den som om ingenting er hændt. Der er ingen konsistens i hvornår den gør det ift. Tid eller hvilket spil.

Jeg ved simpelthen ikke hvad det kunne være. jeg forsøgte mig med at køre en diagnosticering af mit RAM men det virker som den skal. Er der nogle som har en ide til hvad problemet kunne være?
Avatar billede kurtba Ekspert
17. juni 2023 - 22:48 #1
Nu skriver du spil - er det en stationær?
Måske bliver den varm, fordi den er fyldt med nullermænd.
Åben kabinettet og giv den en gang trykluft alle de steder, hvor der er ventilatorer.
Ved cpu, psu, gpu, evt. kabinetblæsere osv.
Der kan blive suget utroligt mange nullermænd ind i sådan en pc.
Avatar billede supportsiden Professor
17. juni 2023 - 22:54 #2
Det kan være din PSU der er ved at give op hvis den er i underkanten
17. juni 2023 - 23:13 #3
Tak for svar! Umiddelbart tror jeg ikke det er støv, da den for blev rengjort indvendig for under et år siden. Men jeg giver den lige et tur mere for at være sikker.

Når du skriver at PSU kan være ved at give op, hvis den er i underkanten, er der en måde jeg kan tjekke om den er i underkanten? Kan man se det ud fra specs? Min computer har de følgende spec:

Vision Monster system
MB1151 Asus Z370-P II Prime ATX
CPUK Be Quiet Pure Rock køler (Fullsize)
Intel Core i7-9700K <4,9GHz 8-Core CPU
2x DDR4-3000 Corsair 8GB Vengeance XMP RAM
SSD Samsung 970 EVO 500GB M.2 NVMe
CASE Corsair Carbide VG-275R TG Kabinet PSU Corsair TX650M 650W 80+ Gold Modulær
Asus Geforce RTX 2080 8GB Dual
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juni 2023 - 07:51 #4
Du skriver du har renset, men har du glemt din forsyning??
Prøv at tjekke din logbog. Har du udelukkende kernel fejl kunne det tyde på en ustabil psu. Men er der andre kan de også have indflydelse.
18. juni 2023 - 09:00 #5
Jeg har tjekket logbogen og som du siger er drt udelukkende kernel fejl. Jeg prøver at rense min psu ekstra grundigt så. Hvis det ikke hjælper vil løsningen være at skifte min psu så?
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juni 2023 - 09:23 #6
Du kan jo prøve at måle på den om den afviger på spændinger. 12 volt delen må under alle omstændigheder ikke bevæge sig meget under 12 volt. Jeg havde en psu på et tidspunkt der kun gav ca 11,9 volt efter en opvarmnings periode, og det var ikke nok for at køre mit system. Ny psu måtte jeg skaffe ved den lejlighed.
18. juni 2023 - 09:32 #7
Okay super, mange tak for hjælpen :)
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2023 - 09:50 #8
PSU tænder og slukker stort set og levere bare den strøm den skal have. Det kan være forlænger ledning eller stik kontakt som leverer dårlig kan være årsag, men er det meget sjældent igen.

Prøv med BIOS opdatering og se om genopgradering af Windows 10 eller Windows 11.

https://www.asus.com/us/supportonly/prime%20z370-p%20ii/helpdesk_download/
-Her kan du hente seneste BIOS version.

RAM kan bruges lige alt fra: [DDR4-800MHz] - [DDR4-8533MHz]

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/PRIME_Z370-P_II/E14719_PRIME_Z370-P_II_UM_WEB.pdf?model=prime%20z370-p%20ii

Alternativt, og sjældent igen, kan man skaffe kølepasta til CPU:

https://www.proshop.dk/?s=k%C3%B8lepasta

https://www.power.dk/computere-og-tablets/datakomponenter/processorkoelere/phanteks-thermal-paste-2-pcs-in-one-pack/p-505747/

For genopgradering af OS:

Windows 10
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10

Windows 11
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows11

Husk, at opdatere dine drivers og softwares tilhørende.

Jeg hopper af her.
Avatar billede supportsiden Professor
18. juni 2023 - 14:30 #9
#3 Du slår op hvad hver enkelt ting bruger som max watt og lægger det sammen
Hvis det er tæt på hvad din PSU kan levere skal du nok se dig om efter en kraftigere
Gerne 100 watt mere end nødvendigt / udregnet
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. juni 2023 - 21:39 #10