Avatar billede Martin Praktikant
24. februar 2023 - 14:46 Der er 3 kommentarer

Oprettelse med Excel ark.

Hej Med jer.
Jeg sidder og skal oprette et ark jeg skal bruge når jeg skal lave en  aftalesseddel på en byggesag.

Jeg vil gerne starte med et oversigts ark, hvor der er en Knap der hedder ny aftaleseddel, når man trykker på den skal der oprettes et nyt ark der skal hedde AS-01, AS-02 osv.

Når arket så er lavet vil jeg gerne have det tilføjet som en ny linje på oversigts arket med 3 celler der bliver overfør fra det andet ark til oversigten. eks.
A16 Beskrivelse, H7 Dato, og h40 Beløb

Kort beskrevet skal jeg fra oversigten kunne oprette en ny aftaleseddel ud fra en "master skabelon"  og så se de 3 relevante celler i oversigten.

Jeg har prøvet at indspille en macro men jeg er ikke sikker på det er den rigtige vej at gå.

Nogen der kan Hjælpe?

Hilsen Martin der er lidt ny i Excel :-)
Avatar billede ebea Ekspert
24. februar 2023 - 15:22 #1
Du skriver Når arket så er lavet vil jeg gerne have det tilføjet som en ny linje på oversigts arket med 3 celler der bliver overfør fra det andet ark til oversigten. eks.
A16 Beskrivelse, H7 Dato, og h40 Beløb

Men når du lige har oprettet et ark, er der ingen tekst, eller andet på. Så hvad er det der skal overføres?
Avatar billede Martin Praktikant
24. februar 2023 - 16:10 #2
Jeg har måske formuleret mig dårligt :-)
Hvis du forestiller dig at jeg skal lave en aftaleseddel på et stykke arbejde, så vil jeg gerne ude fra oversigts arket oprette et nyt ark/aftaleseddel. når det så er gjort går jeg ind på den (AS-01) og skrive
24-02-2023 i stk. wc 5.000 kr. når det så er gjort vil jeg gerne have de oplysninger fra AS-01 ud på mit oversigts ark.

Det er fordi lige nu sidder jeg med en master aftaleseddel som jeg så manuelt kopiere og navngiver i fanen. Derefter sidder jeg manuelt og kopiere alle disse forrmler ind
='AS-01'!$A$16 for det referer fra aftalesedlen til oversigten.

håber det giver mere mening nu
Avatar billede ebea Ekspert
24. februar 2023 - 17:17 #3
#2 - Det rejser blot nye spørgsmål. Når du så, efter at have oprettet nye ark med fortløbende navne, og så går ind og skriver det du behøver. Hvordan havde du så tænkt at det skulle overføres? Men en ny knap, eller med formler.

Begge dele vil kræve, at disse skal overføres, samtidig med at arkene oprettes.
Og det igen, rejser spørgsmål om, hvor de data som så skal overføres til oversigtsarket skal lande. De er i sagens natur, nødt til at skulle lande i hver sin oversigt.