Avatar billede Martinus Praktikant
24. februar 2023 - 11:14 Der er 9 kommentarer

Opgradering af computer

Min computer er ved at være oppe i årene efterhånden og tænker det derfor er tid til at lave en opgradering af den, da jeg godt kan mærke at den ikke kører spillene på samme niveau mere. hvad ville være det mest optimale at få fat på
mine specs lyder som følgende
            Windows 10 Pro 64-bit
        CPU
            Intel Core i7 7700K @ 4.20GHz
            Kaby Lake 14nm Technology
        RAM
            16,0GB Dual-Channel DDR4 @ 1466MHz (16-18-18-36)
        Motherboard
            ASUSTeK COMPUTER INC. PRIME Z270-A (LGA1151)
        Graphics
            ZOWIE XL LCD (1920x1080@144Hz)
            VG245 (1920x1080@60Hz)
            4095MB NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti (MSI)
        Storage
            2794GB Seagate ST3000DM001-1ER166 (SATA )
Avatar billede claes57 Ekspert
24. februar 2023 - 11:22 #1
Jeg ville nok starte med en backup (totalt image), og så installere Windows helt forfra.
Derefter fra din gemte liste over installerede programmer geninstallere dem, du kan huske at have brugt for nyligt. Slut af med at hente data fra din backup, og test hastighed igen.
Avatar billede fase Professor
24. februar 2023 - 11:30 #2
Du kunne overveje at erstatte din harddisk med en SSD. Det øger hastigheden og en gendannelse vil også hjælpe.
Avatar billede Martinus Praktikant
24. februar 2023 - 11:48 #3
hvilken slags harddisk ville være god til min computer?
Avatar billede fase Professor
24. februar 2023 - 13:01 #4
Avatar billede milter Ekspert
24. februar 2023 - 13:05 #5
Hvis det udelukkende er i spil, du ønsker mere power, så ville jeg gå efter et nyt grafikkort. En ny SSD vil ikke gøre din computer hurtigere, når du er inde i selve spillet.
Avatar billede martens Guru
24. februar 2023 - 17:19 #6
En SSD vil så derimod loade spillene, MEGET hurtigere!
Der er en verden til forskel, når nutidens kæmpe spil loades graven SSD kontra en konventionel SATA-disk.
Avatar billede martens Guru
24. februar 2023 - 17:21 #7
* graven = fra

hader at man ikke kan redigere egne opslag !

Blot nogle minutter efter de er postet....
Avatar billede claes57 Ekspert
24. februar 2023 - 18:49 #8
Bare tro på det - men det med at loade spil behøver du ikke en 3tb ssd til.
Behold nuværende disk, og køb evt en 1tb ssd til windows/programmer, og lad alle data ligge på den gamle disk.
Når du har installeret windows osv forfra på den nye, så tag et image af disken. Så kan du altid vende tilbage til din grund-opsætning når du har sovset windows ind. Image kan evt ligge på den gamle disk så du hurtigt kan reetablere ssd'en.
Avatar billede kurtba Ekspert
24. februar 2023 - 22:31 #9
På mange måder er det jo en udemærket bestykning din pc har, så hvis du har behov for opgradering er det så fordi, at du er begyndt at spille andre spil, eller er det bare noget som har sneget sig ind?
Du kan bl.a. også lige forsøge med en oprydning med ccleaner.
Den kan mange gange virkelig sætte skub i en pc, som er blevet sovset ind i alt muligt.
Du skal køre de rens der er mulighed for, bl.a. rens af browser efterladenskaber og en rens af registreringsdatabasen. Der kan virkelig ligge mange ting som sløver den.
Alternativt, som andre foreslår, en reinstallation som jo også vil rense ud i snavset.
Hvis sidstnævnte bliver løsningen ville jeg sætte en ssd disk i, hvor du kan lægge dine programmer m.m., men hvor du så kan bruge den gamle hd som datadisk. Så behøver du ikke så stor en ssd.