Avatar billede thoeger1000 Nybegynder
30. august 2001 - 19:18 Der er 33 kommentarer

Dual Cpu

HI,

Jeg har netop købt et epox kp6-bs MB med 2 stk P3-600. Jeg har installeret windows 2000 server på den og umiddelbart finder den fint ud af at det er et multiprocessor system, men i min task manager er der kun 1 cpu graf. Og man kan ikke vælge noget i Options. I doctor hardware stiger at begge processor er installeret, men at OS\'et kun understøtter 1 processor! Og benchmark passer også til at systemmet kun kører med en cpu.
Nogle der har nogle forslag på hvad det kunne være eller evt løsninger.

MVH
Thoeger
Avatar billede thoeger1000 Nybegynder
30. august 2001 - 19:20 #1
jeg kan tilføje at bios finder begge cpu\'er, og at bundkortet er rev 0.2 og derfor understøtter 600 MHz.
Avatar billede bbs Nybegynder
30. august 2001 - 19:29 #2
Jeg har fået at vide, at Windows bruger den ene CPU, og alle de andre programmer der render rundt på serveren bliver brugt af den anden.

Sådan funker det i Windows 2000.
Avatar billede thoeger1000 Nybegynder
30. august 2001 - 19:32 #3
hmm okay, men man burde da stadigvæk kunne se Cpu Usage History på begge cpu\'er.
Og i Enviroment vaiables står at der kun en processor?
Avatar billede bbs Nybegynder
30. august 2001 - 19:34 #4
Det er vel fordi at det ikke er normalt at ha\' 2 cpu\'er.

Den bruger dem begge, ingen tvivl der!

Måske vil det hjælpe at ta\' SP2 ned, men er ikke sikker.
Avatar billede burningice Nybegynder
30. august 2001 - 19:35 #5
bbs>> det passer ikke, sååe... hvem det så er der har fortalt dig det er en amatør!

du skal vælge at taskmanager skal vælge at vise en graf pr cpu, og ikke en samlet. Du gør det inde i selve taskmanageren, stå på fanebladet perfomance og vælg menuen view

jeg har selv haft en bp-6 mobo med 2 celeron 400@552 cpuer, det er virkelig dejligt at arbejde
Avatar billede saju-ka Nybegynder
30. august 2001 - 19:36 #6
bare en ting jeg ikke forstår han har kun en graf

jeg har også 2 cpu\'er og der med også 2 grafer, men en af mine venner har kun 1 cpu og også kun 1 graf, så hvorfor har han kun 1 graf hvis han har 2 cpu\'er?

hmm prøv at dobbel-klik på grafen i taskmanager så viser den det hele meget støre!!
Avatar billede bo.morville Nybegynder
30. august 2001 - 19:36 #7
På min dual maskine er der to cpu\'er i taskmanager...

Hvad er din computer angivet som i device manager? Min er en ACPI Multiprocessor PC
Avatar billede bbs Nybegynder
30. august 2001 - 19:37 #8
cyberfesser->
Hvordan fungerer det så?
Forklar venligst, da jeg snart køber Tyan Trinity Dual motherboard med 2 x 1200 mhz mp ..
Avatar billede saju-ka Nybegynder
30. august 2001 - 19:38 #9
underligt min viser 1 graf pr. cpu som standard!!
Avatar billede saju-ka Nybegynder
30. august 2001 - 19:39 #10
hmm, går lidt hurtigt!:)
Avatar billede thoeger1000 Nybegynder
30. august 2001 - 19:39 #11
Til Cyberfessor
i den menu du anviser til er der kun et punkt det hedder  One Grafh per cpu. Så....
Avatar billede thoeger1000 Nybegynder
30. august 2001 - 19:40 #12
Min står også som ACPI Multiprocessor system!!!
Avatar billede burningice Nybegynder
30. august 2001 - 19:43 #13
thoeger1000>> under view>cpu history ?? på en normal maskine vil der være en valgmulighed, nemlig one graph pr cpu, den er forresteb ghosted... men hvis windows ellers har fattet at der sidder to cpu\'er i din spand, så skal der være to valgmuligheder!

bbs>> hvordan det fungerer?? tænker du på generelt eller det med taskmanageren
Avatar billede bbs Nybegynder
30. august 2001 - 19:44 #14
generelt ..
Avatar billede thoeger1000 Nybegynder
30. august 2001 - 19:47 #15
der er ikke 2 valg muligheder og jeg har SP2 installeret
Avatar billede burningice Nybegynder
30. august 2001 - 19:50 #16
thoeger>> okay... kan du så vælge hvilken cpu de enkelte processer skal køre på inde under processes (højreklik på en process)

bbs>> default fungerer det ved at windows fordeler arbejdet mellem de to cpu\'er, men så kan så, via taskmanageren, vælge at det her program skal KUN køre på cpu1
det gør at man f.eks. kan rippe og brænde en cd på den ene cpu, mens man ser divx film på den anden cpu
Avatar billede bbs Nybegynder
30. august 2001 - 19:51 #17
Fedt nok!
Avatar billede thoeger1000 Nybegynder
30. august 2001 - 19:54 #18
nej jeg kan ikke vælge hvilken processor der skal køre hvilke services:(
Avatar billede goulduck Nybegynder
30. august 2001 - 20:13 #19
Jeg ved ikke om du har fundet ud af det med at vise en graf for hver CPU i task manager...

Men hvis du stiller dig i Performance fanebladet (det med graferne) og trykker View -> Cpu history så kan du sætte om der skal være flere grafer!
Avatar billede makse Nybegynder
30. august 2001 - 20:36 #20
Prøv at gå ind i systemegenskaber. (Winkey+Pause > Hardware)
Under punktet Computer, skal det stå noget med \'ACPI Multiprocessor PC\'
Gør der det?
Avatar billede ricky Nybegynder
30. august 2001 - 22:19 #21
Som maske og flere andre har skrevet - er \'ACPI Multiprocessor PC\' det springende punkt... jeg ved det fordi at mit eget Dualboard gik fra at være dette til \'ACPI Uniprocessor PC\' - da jeg hev den ene CPU ud... men det lyder sg. da mærkeligt hvis du ikke kan vælge en graf pr. CPU... hmmm... jeg har en god ven hos MS og skal vende tilbage hvis han har et eller andet klogt at sige.
Du kunne jo også prøve at sende en mail til epox...
Avatar billede ricky Nybegynder
30. august 2001 - 22:21 #22
For den fulde forståelse, skal det lige nævnes at mit board ikke er et epox, men et Abit VP6.
Avatar billede thoeger1000 Nybegynder
30. august 2001 - 23:26 #23
ja som før nævnt stpr den som multi processor, og det er da klart at den går til Uniprocessor når man tager den ene ud.
Avatar billede makse Nybegynder
30. august 2001 - 23:46 #24
Kører du med den nyeste bios version?
Link: http://www.epox.com/html/english/support/motherboard/bios.htm

2 Mb version: (09/15/2000)
Fixed the issue that the usage of CPU is 50% when dual CPUs are installed

1 Mb version: (05/20/1999)
Set Spread Spectrum default in CMOS to disable.
Set MPS default version control for operating system to 1.4.
Fixed L1 cache size issue with 550MHz.
Fixed APM compatibility with SCO Unix 5.05.
Fixed PCI slot 5 IRQ routing.

Avatar billede makse Nybegynder
30. august 2001 - 23:55 #25
Og check også lige følgende:
Gå ind i KontrolPanel > System - Advanceret - Variabler
Under System Variabler skal \'NUMBER_OF_PROCESSORS\' være sat til \'2\'
Avatar billede ricky Nybegynder
31. august 2001 - 09:13 #26
>>thoeger1000 - ja - men det betyder jo så også at w2k registrerer 2 stk... og så må man jo antage at det funker...
Avatar billede thoeger1000 Nybegynder
31. august 2001 - 17:20 #27
tjaa
jeg kører med nyeste bios og i System variables står den til 1 processor og hvis jeg sætter den til 2 bliver det til en igen efter genstart!!
Avatar billede bbs Nybegynder
31. august 2001 - 17:21 #28
Måske er den ene brændt sammen ..
Eller måske flækket, prøv lige at kigge på den ..
Avatar billede makse Nybegynder
31. august 2001 - 17:36 #29
Måske du skulle prøve at skifte drivere til \'MPS Multiprocessor\'
Læs mere på http://support.microsoft.com/support/kb/articles/q234/5/58.asp
Avatar billede thoeger1000 Nybegynder
01. september 2001 - 02:21 #30
jeg har prøvet at skifte til MPS uden held, og bios finder fint begge processor så brændt sammen er den næppe. Og det gør dirverse testprogrammer også
Avatar billede makse Nybegynder
01. september 2001 - 11:59 #31
Var der så to CPU grafer, når du satte \'NUMBER_OF_PROCESSORS\' til \'2\'?
Altså før du genstartede.
Avatar billede goulduck Nybegynder
01. september 2001 - 12:10 #32
Prøvede du det jeg skrev?
Avatar billede thoeger1000 Nybegynder
01. september 2001 - 12:21 #33
ja til gulddosk jeg har prøvet alt.
Jeg har også kigget i Intel processor spec\'s og der står at de understøtter dual så det er heller ikke der problemet ligger