Avatar billede tdktman Juniormester
24. januar 2023 - 22:25 Der er 3 kommentarer

Lager / vareforbrug / Bestilinger

Hej

1.
Jeg sidder med en kunde som har et bestemt forbrug af vare A+B+C pr. år. Som bestilles pr. måned.

Jeg har vare A+B+C på lager.

Kan man i Excel lave en makro eller lignende, så Excel beregner hvornår det er tid for kunden at bestille sine varer igen?

2.
Kan man så yderligere via denne makro i Excel, beregne hvornår det er tid til at bestille varer hjem til lager, når man er ved at løbe tør for vare A+B+C?

Tak
Avatar billede kim1a Ekspert
25. januar 2023 - 07:30 #1
Hvordan forventer du at kunne forudse kundens forbrug? Er det ved at kigge på kundens genbestilinger?

Er kunden den eneste som køber A+B+C hos dig? Er der andre kunder som køber kun A?
Det lyder som om du bare skal gå efter et minimumslager defineret efter tiden for levering af produkterne hos din leverandør.
Avatar billede tdktman Juniormester
25. januar 2023 - 09:21 #2
Hej Kim, jeg kender kundens forbrug pr. år. så fordeler jeg det ud på måneder.

Der er kun 1 kunde
Avatar billede kim1a Ekspert
25. januar 2023 - 09:59 #3
Jeg har svært ved at se hvad du forventer makroen skal gøre for dig som du ikke kan lave i en simpel formel.

Hvis du kender kundens forbrug pr år og du er eneste leverandør så hænger det vel sammen at du bestiller flere varer når de gør.