06. januar 2023 - 14:23 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Stablet søjle ved siden af en hel søjle

Hej alle,

Jeg vil gerne have hjælp til at afbillede nedennævnte data i en graf.

A                      B              C
Realiseret    Allokeret     Budget
100                    100      175
200                      50            200
150                    200            400
100                      50            300
175                    225            350

Jeg vil gerne have realiseret og allokeret samlet i en søjle og budget i en anden. Jeg vil så måned for måned kunne få ny data og følge udviklingen realiseret/allokeret versus budget.

Kan man det?
06. januar 2023 - 14:29 #1
Selvom jeg skrev graf, så er det selvfølgeligt et søjlediagram
Avatar billede anedi Ekspert
10. januar 2023 - 11:31 #2
Hej Morten

Det kan godt lade sig gøre, jeg plejer at bruge følgende "trick".
1. Lav et søjlediagram på baggrund af dine data
2. Højreklik i diagrammet og vælg "skift diagramtype" og Vælg "kombination" nederst.
3. Angiv at Budget skal afbilledes på sekundær akse.
4. Angiv nu at Realiseret og Allokeret skal være en "Stablet søjle" og at Budget skal være en "grupperet søjle".
5. For at få budget til at stå til højre for den stablede søjle kan du tilføje et par Dummy-værdier, som også skal afbilledes på sekundær akse. Det vil sige tilføj en eller to variable til dit diagram med rene 0'er som værdier.
I dit eksempel lav en Dummy1 og en Dummy2 der har fem 0'er hver som værdier.
TIlføj disse til diagrammet og afbild dem på sekundær akse, som ovenfor.
6. Endelig kan du højreklikke på budgetsøjle i diagrammet og vælge "formater dateserie". Her kan du lege lidt med "Serieoverlapning" og "Mellemrumsbredde" for at få det til at se pænt ud.
7. Endeligt kan du klikke på diagramforklaringen, og herefter klikke på dummy1, så kun den er markeret og trykke delete. Gentag med dummy2, så forsvinder de fra forklaringen.

God fornøjelse.

Vh
Anedi
10. januar 2023 - 13:11 #3
Meget fin beskrivelse - tak for hjælpen
Avatar billede anedi Ekspert
12. januar 2023 - 09:21 #4
Velbekomme :-)