Avatar billede Brian Novice
31. december 2022 - 12:36 Der er 19 kommentarer

Hp Elitebook 840 G5 taber strøm trods nyt batteri

Hejsa som overskriften viser. Nogle gange dør den med mellem 30 og 50 % strøm tilbage. Nogle gange kan jeg slukke den med 60 % strøm og en dag eller 2 senere tænde den og så går den død midt i opstarten så skal laderen til. problemet er kun nogle gange den kan godt virke fint i et stykke tid.
  Har lige haft en elitebook 840 g3 der gjorde præcis det samme som jeg skilte mig af med pga af dette her.
Jeg har prøvet og kalibrere batteriet dog uden effekt
Avatar billede 220661 Ekspert
31. december 2022 - 13:10 #1
Kan problemet være at når du nogle gange lukker den så lander den i slumre i stedet for luk ned eller dvale (hvor session gemmes på harddisken)?
Avatar billede Brian Novice
31. december 2022 - 13:16 #2
den bliver lukket rigtigt ned har også slået det der hurtig start fra. Syntes bare at det er underligt at jeg har haft 2 elitebook der gjorde det samme en g3 og nu en g5. Begge to med windows 11 og begge to fik nye batterier dog uorginale
Avatar billede 220661 Ekspert
31. december 2022 - 13:37 #3
Jeg har ikke kendskab til om ikke originale batterier skulle være dårligere end dem den er født med. Nu du skriver G3 og G5 tænker jeg at bios måske kan være den samme. Har du forsøgt at kigge efter derinde om der kunne være nogle power settings der kunne opretholde spænding på bundkortet selvom den skulle være lukket helt ned?
Har du usb udstyr på computeren i lukket tilstand andet end evt en mus?
Avatar billede Brian Novice
31. december 2022 - 13:46 #4
uha det bios er lidt ud over min forstand det er begrænset jeg har rodet med det. der skal jeg nok have en guide hvis det er muligt. Jeg har en trådløs mus tilsluttet det er det eneste
Avatar billede 220661 Ekspert
31. december 2022 - 13:51 #5
Den dongle du så har i til mus kan jeg ikke tænke vil dræne batteriet, selvom der i princippet kan stå strøm i usb porten hvis det er aktivt fra bios.
Du skriver jo også det ikke er hver gang det sker. Så noget bliver jo anderledes når det sker. Spørgsmålet er blot hvad??
Avatar billede 220661 Ekspert
31. december 2022 - 13:55 #6
Ved ikke om du har set siden her?
https://support.hp.com/id-en/document/ish_2190971-1693222-16
Det ser ud til man kan udføre tests fra bios af på Hp notebooks.
Prøv at se om du kan dette?
Avatar billede 220661 Ekspert
31. december 2022 - 14:09 #7
Som du ser her https://forums.tomshardware.com/threads/battery-drain-on-hp-elitebook-when-shut-down.3727248/ er problemet på flere G modeller.
En der kommer med en mulig løsning fortæller om at hvis man trykker på taster efter pc er lukket ned så kommer der lys i tastaturet. Det betyder jo den står med strøm på komponenter og derved dræner batteriet. Jeg læser at hans løsning var at lave en "forced shutdown" ved at trykke og holde tænd og sluk knappen nede efter nedlukning hvis dette fænomen opstod. Har jeg ikke forstået den tekst korrekt?
Jeg kan ikke lige se om problemet er Windows relateret eller det er noget med bios?
Du kunne prøve at lade en genvej på skrivebordet der lukker pc hurtigere ned, og se om det hjælper https://www.howtogeek.com/656672/how-to-create-a-shutdown-icon-in-windows-10/
Avatar billede 220661 Ekspert
31. december 2022 - 14:11 #8
Der berettiger dog ikke at pc dør når der er 50% strøm på den??
Avatar billede Brian Novice
31. december 2022 - 14:22 #9
jeg har kørt test af både lader og batteri som alt var fint med det program hp har jeg skal trygge f2 ved startop derinde kan du lave komponent test det andet du skriver vil jeg lige prøve at kigge på
Avatar billede 220661 Ekspert
31. december 2022 - 14:28 #10
Jeg ville lave en luk pc genvej også der lukker pc ned bare som et tjek.
For er det Windows der hænger så vil der stå spænding på komponenter.
På en stationær med et tilsvarende problem ville jeg trække strøm fra på forsyningen, og herefter trykke og holde startknappen nede i små 30 sekunder. Så er bundkort neutraliseret med spænding
På en bærbar skal batteriet klikkes fra før man dræner bundkortet.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. december 2022 - 14:29 #11
Måske du som et sidste forsøg på løsning bliver nødt til at installere Windows om.
Avatar billede Brian Novice
31. december 2022 - 14:34 #12
jeg har lige lavet en luk genvej for at se om det hjælper. Men der går nok lidt tid før jeg ved om det hjælper så skal du nok få en melding men fortsat tak for hjælpen og godt nytår
Avatar billede 220661 Ekspert
31. december 2022 - 14:39 #13
Tak for det og i lige måde :-)
Prøv evt også hvis du har en genvej til at lukke for wifi at lukke det ned inden du lukker computeren. I tråden her https://windowsreport.com/battery-drain-shutdown/ er der bruger tips nede i bunden og her var en der lukkede for wifi før pc nedluk, og det gjorde at batteriet ikke blev drænet.
Avatar billede Brian Novice
31. december 2022 - 14:42 #14
det kigger jeg lige på :)
Avatar billede Brian Novice
03. januar 2023 - 07:42 #15
Den er stadig galt. Jeg lukkede skærmen nej hvor den så slumre med en 53 % strøm tilbage. Tændte den en halv time senere lige da jeg tændte den var den på 52 % og gik direkte ned på 9 %. Det er ved at være lidt træls da jeg er afhængig af at batteriet virker

Batteriet er helt nyt
Avatar billede 220661 Ekspert
03. januar 2023 - 08:48 #16
Jeg har ikke flere bud desværre
Avatar billede Brian Novice
03. januar 2023 - 09:24 #17
jeg håber da at der er andre der har haft samme problem som måske læser denne tråd som måske ved hvad der er i vejen
Avatar billede 220661 Ekspert
03. januar 2023 - 12:14 #18
Har du installeret om? Det kunne måske være en idé for at udelukke Windows selv.
Husk backup inden du går i gang.
Avatar billede Brian Novice
03. januar 2023 - 15:00 #19
nej det har jeg ikke prøvet endnu