Avatar billede Ole Fleischer Juniormester
30. august 2022 - 16:59 Der er 6 kommentarer

Kan ikke åbne ekstern backupdisk

Jeg kan pludselig ikke åbne min eksterne Iomega harddisk i Windows 10.
Jeg får meddelelsen: Placeringen er ikke tilgængelig. Adgang nægtet.
Jeg har givet alle mulige tilladelser i egenskaber for disken og genstartet, men lige meget hjælper det.

Jeg kan åbne disken som administrator i Windows Commander, som jeg ellers altid bruger, men i Stifinder og andre Windows programmer findes den mulighed åbenbart ikke. Problemet opstod, da jeg ville benytte et backup-program i stedet for bare at kopiere filer manuelt fra D: til K: i Windows Commander.

Det skulle ikke undre mig, om det er en af de evindelige opdateringer, der har skylden, men jeg kan jo ikke bare begynde at fjerne opdateringer.

Der er ingen problemer med min eksterne Toshiba harddisk.
Avatar billede puren Ekspert
30. august 2022 - 22:36 #1
under disk håndteringen kan bør man kunne se noget mere om det.

du kan åbne disk håndteringen ved at køre komandoen diskmgmt.msc mens du Iomega disk er tilsluttet
Avatar billede Ole Fleischer Juniormester
31. august 2022 - 00:37 #2
I diskhåndtering kan jeg bare se, at disken er i orden og aktiv. Jeg tænkte på, om det kunne være en virus, men AVG kan heller ikke åbne disken.

En lille rettelse: Jeg kom til at kalde filhåndteringen, der kan åbne disken, for Windows Commander.  Det hed den, da den kom frem i 1993, men den har senere skiftet navn til Total Commander.
Avatar billede claes57 Ekspert
31. august 2022 - 19:12 #3
"et backup-program" - det krypterer/pakker nok data efter sin egen algoritme, og så kan du kun bruge samme program til at se data/reetablere filer.
Avatar billede Ole Fleischer Juniormester
31. august 2022 - 22:00 #4
Ok, men det er ikke det, der er problemet. Jeg kunne slet ikke komme til at benytte backup prg. Jeg mente bare, at jeg stødte på problemet, da jeg ville tilgå disken via et andet prg. end Total Commander.
Avatar billede Jens Skejby Novice
16. september 2022 - 11:05 #5
Jeg har oplevet det samme problem, jeg ved ikke præcist hvad der skete men da det var en firma pc, kontaktede vi nogle it-specialister, de fandt hurtig ud af hvad grunden var hos https://www.eero.dk/ - Hvis det er en firma pc kunne i eventuelt tage fat i dem da de kun opererer på et B2B marked
Avatar billede Ole Fleischer Juniormester
16. september 2022 - 13:59 #6
Tak for din kommentar. Det er nu ikke en firma-pc, men min private, så den løsning er ikke mulig. Men det er da altid rart at vide, at andre har haft det samme problem og løst det.