Avatar billede Signe Juniormester
04. april 2022 - 14:14 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Bedste router til mobilt wifi?

Hej folkens,

- måske ikke det helt rette form at spørge i, men tingene følges jo ad. Der sidder garanteret en klog derude, der kan anbefale en eller to brandgode routere til mobilt wifi. Vi har opgivet at få fibernet 🙄
Vi kan købe en Huawei 5G CPE Pro 2 2 TB data med i abn, men jeg er slet ikke interesseret i det der kinesiske skidt..
Hvad siger I?
Avatar billede Little Helper Seniormester
04. april 2022 - 21:25 #1
Det svært at anbefale en konkret router når man ikke kender dit behov. Men hvis det er almindelig net til internet og ikke spil mig her og ping mig der nørderi så er der i dag mange gode stabile produkter at købe. Kik efter en router der har WiFi 6 og vær lidt forberedt på at du kan blive nødt til at skal opsætte Acces Points i hjemmet for at det kan nå rundt i krogene.

Jeg ville til almindelig brug afhængig af pengepung vælge følgende Zyxel NR5101. Men jeg kender ikke dit behov. Mit valg er fordi den har 4G og 5G, Den har WiFi 6, Den understøtter godt nok ikke Mesh hvis du ønsker at udevide nettet hjemme med dette, Men der findes mange andre gode produkter ti udvidelse, Så det ser jeg ikke som et minus. Igen jeg kender ikke dit behov.
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2022 - 21:58 #2
D-Link DWR-2101
https://www.proshop.dk/Modem-Mobilt-WiFi/D-Link-DWR-2101/2888943

Klar til 5G mast forbindelses.
Klar til nyere generation Wii 6 = 802.11ax
Kan benytte enkelt LAN stik.

Ingen ekstern antenne opgradering med TS9.

ZyXEL NR2101
https://www.proshop.dk/Modem-Mobilt-WiFi/ZyXEL-NR2101/3023258

Klar til 5G mast forbindelses.
Klar til nyere generation Wii 6 = 802.11ax
Kan benytte enkelt LAN stik.

Ingen ekstern antenne opgradering med TS9.

Netgear Nighthawk M5 Mobile Router (MR5200)
https://www.proshop.dk/Modem-Mobilt-WiFi/Netgear-Nighthawk-M5-Mobile-Router-MR5200/2882772

Klar til 5G mast forbindelses.
Klar til nyere generation Wii 6 = 802.11ax
Kan benytte enkelt LAN stik.

Klar til ekstern antenne opgradering med TS9. Dette er eksempel tiltænk ekstern TS-9 antenne fra campingvogn eller båd antenne med TS-9
Avatar billede Signe Juniormester
05. april 2022 - 06:42 #3
Tak for hjælpen!
Avatar billede puren Ekspert
05. april 2022 - 13:22 #4
Hey Signe bliver lige nød til at høre hvorfor Huawei er Kina lort?

Indtil der gik frygt og rygter i den var var der rigtig mange danske og udlandske telemaster hvor der kun sad Huawei udstyr nu er der det bare Ericsson som NSA har en aftale med

Vi har til dato ikke set skyggen af den rygene pistol der fortæller at Huawei snager i vores data men Snowden viste hvor ond NSA er
Avatar billede Signe Juniormester
05. april 2022 - 14:10 #5
Nu var det jo ikke dét jeg skrev. Og jeg stiller også spørgsmålstegn ved, om det passer, at man skal holde sig fra kinesisk hejs. Så med mindre, du kan linke til en artikel el.lign., der forklarer at der ikke er risiko ved Huawei, så er jeg stadig ikke interesseret i mærket. Ericsson er jeg helt ligeglad med.
Avatar billede puren Ekspert
05. april 2022 - 14:54 #6
Der er ikke nogle der har set beviser på at Huawei snager i vores date men er der beviser for d-link, zyxel, Asus, og alle de andre er sikre?
Avatar billede Signe Juniormester
05. april 2022 - 15:04 #7
Næ, nok ikke. Men når først mistanken er der... men du har helt ret
Avatar billede Little Helper Seniormester
05. april 2022 - 17:36 #8
Hej Signe jeg bliver nødt til at sige at svar 2 ikke kan anbefales. Det du søger er til hjemmet og dem han har skrevet om er dem man kalder mobile hotspots som er mere til at "tage med på farten". Og som sådan ville jeg absolut ikke vælge dem til permanent brug i hjemmet i stedet for fiber.

Med hensyn til Huawei kan jeg kun sige at det er jo ikke uden grund at man fra valgte dem til vores 5G her hjemme, Og at man i andre lande "USA" bla. har valgt at fra vælge denne leverandør. Man har ligeledes i vores naboland Sverige forbudt  Huawei i 5G øjemed. Dette skyldes spionage og for tæt tilknytning til det Kinesiske Militær. Det jeg vil frem til er ganske enkelt at der er ingen tvivl om at Huawei har andre interesser men med det sagt så tvivler jeg stærkt på at de vil bruge deres kræfter på at kikke på dig og din færden på nettet. Hvis jeg skulle vurderer om jeg ville tage Huawei så ville jeg ikke være nervøs for at gøre dette. Du skal også huske at tager du dette produkt med ved køb af abonnent så står du meget bedre stillet hvis det  "driller", Du risikere med andet produkt at de ikke vil yde support fordi router ikke er leveret af dem.

Håber det hjælper dig i din beslutning.
Avatar billede kurt54 Ekspert
05. april 2022 - 17:41 #9
Men selv om du ikke vælger Huawei  kan du meget vel få noget fremstillet i Kina.

Der var en der besluttede ikke at købe noget fra Kina i et år - det viste sig at være en større udfordring end ventet.
Avatar billede Signe Juniormester
05. april 2022 - 18:10 #10
@little helper, 1000 tk for input, meget relevant. Og du har helt ret i, at det er til permanent, privat brug. Var vist det, jeg prøvede at sige med, at vi har opgivet fiber her. Jeg har læst lidt mere om det og må, mod min vilje, gå med på det der Huawei. Men i princippet bryder jeg mig ikke om det - men har en gamer i huset, så det skal på den anden side bare virke. Køber mesh fra TP, drres Deco skulle spille, er der nogen med gamingforstand der siger. Så håber jeg, det holder :)
Avatar billede Little Helper Seniormester
05. april 2022 - 20:32 #11
Hej Signe.

Du må hellere sikre dig med support inden køb af Mesh, Jeg mener ikke den Huawei router understøtter Mesh netværk. Eller rettere sagt det gør den ikke. Men det kan jo være de har en nyere model de kan levere.
Avatar billede Signe Juniormester
05. april 2022 - 20:55 #12
Det kører to hold venner, så et eller andet virker med den. Men tak, er obs 👍
Avatar billede Little Helper Seniormester
06. april 2022 - 01:47 #13
Jeg har ikke erfaring med dette produkt og guider dig derfor kun efter hvad jeg læser, Jeg er blevet fejl informeret på pricerunner.dk, der står at den ikke kan sættes i Mesh.

Jeg har derfor kikket på Huawei hjemmeside og her står der selvfølgelig den kan, så Det beklager jeg. Og med det sagt tror jeg alle undskyldninger til ikke at komme i gang er gjort til skamme :)

God fornøjelse og alt godt fremover.
Avatar billede Signe Juniormester
06. april 2022 - 09:22 #14
No stress, jeg sætter stor pris på feedbacken! Har bedt leverandøren garantere, router kan meshes 😁 Andre kan måske også få glæde af denne tråd.

Tak for din hjælp 😍