Avatar billede lurup Ekspert
21. februar 2022 - 14:51 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Boot på en WIN10 bærbar med en anden styre system for at tage backup

Jeg har en nyere bærbar med win10 pro på.
Der er sket noget med windows systemet så jeg kan ikke starten den op.
Det er en image system der er lavet af en IT firma så ikke noget man bare kan gøre fra en usb nøgle.
Alle brugernes data er på d drevet som jeg skal have taget kopi af inden jeg kan slette hele maskinen og der har jeg brug for noget software til et boot på og tage kopi af d drevet.
Hvilke ?
Jeg kan ikke tage HD ud da der stadig er garanti på maskinen
Avatar billede falster Ekspert
21. februar 2022 - 14:57 #1
Du kan evt. prøve Hirens - her:

https://www.hirensbootcd.org/

hvis du vil "blive" på Windows.

Ellers er der jo de mange Linux distroer - f.eks.

https://linuxmint-installation-guide.readthedocs.io/en/latest/
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2022 - 15:19 #2
Kan du heller ikke komme ind med en DVD?
https://www.lazesoft.com/
Eller en Linus på DVD.
Ellers er der vist ikke meget andet at gøre end at tage HDD ud, trods garantitab, hvis der virkelig er det? det lyder underligt, hvis man ikke må sætte en anden disk i.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. februar 2022 - 16:27 #3
Som falster og valby skriver bør du kunne tilgå filer fra et "live" medie du booter fra.
Der skal ikke installeres noget. Det kører fra usb pinden eller dvd hvis den ligger på sådan en.
Hirens og Linux har så store filer i dag at de ikke kan ligge på cd mere.
Avatar billede claes57 Ekspert
21. februar 2022 - 16:30 #4
Så pc har kørt fra anskaffelse til nu, uden en sikkerhedskopi af brugernes data?
Hvorfor er den løsning købt af it-firmaet?
Du kan/skal tage hd ud og koble den på en pc, så du kan lave backup af d-drevets data - og når det er på plads, så giv it-firma 1 dag til at får den til at køre (gratis).
Tal med STORE BOGSTAVER når du snakker med it-firma. Det skal bare løses omgående.
Avatar billede lurup Ekspert
21. februar 2022 - 20:46 #5
Ved ikke helt hvorfor men hirensbootcd vil ikke køre den blinker bare hver gang jeg klikker på den under boot.
Linux har jeg ikke lige mod på at prøve da jeg har brændt naller en gang på den.
I de gode gamle dage kunne man boot på en disk og efter starte Norton op og lave kopi den vej. Kan man ikke noget ligende
Avatar billede 220661 Ekspert
21. februar 2022 - 21:03 #6
#5 Har du oprettet den som usb eller dvd?
Linux kan man normalt vælge "try" hvor det kører over mediet og når man er på skrive bordet kan man her vælige at insrallere.  Den knap skal man jo då bare holde sig fra.
Avatar billede lurup Ekspert
21. februar 2022 - 21:17 #7
Findes der en youtube video der viser hvordan man lave en linux boot og får d drevet lagt på en usb hd
Avatar billede lurup Ekspert
21. februar 2022 - 23:45 #8
Så fik jeg lavet usb med linux og flyttet de mapper jeg skulle.

TAK
Avatar billede 220661 Ekspert
22. februar 2022 - 06:36 #9
Godt du fik det løst.