Avatar billede Uvanga Ekspert
06. februar 2022 - 18:39 Der er 2 kommentarer og
5 løsninger

PC starter meget langsom

PC er blevet meget langsom til opstart, det er som om den kører i ring.
Så nu undlader jeg at slukke computeren. Når den endelig er klar kører den sådan set ok.
Men det er som om der er noget der driller i opstarten.
Jeg har prøvet at køre sfc /scannow og chkdsk c:/r  Uden det hjælper.
I første omgang vil jeg helst undgå en nulstilling, så er der nogen der har et bud på en løsning?
Avatar billede milter Ekspert
06. februar 2022 - 18:56 #1
Hvor lang tid tager opstarten, til du har det fulde opstartsbillede med hele skrivebordet?

Prøv at kigge på, hvilke programmer der starter op med Windows.

https://www.techadvisor.com/how-to/windows/remove-windows-10-startup-programs-3615075/

Mange af dem kan med fordel slettes fra listen.De fleste af dem vil alligevel starte med det samme, når din computer får brug for dem.
Avatar billede f-arn Guru
06. februar 2022 - 19:15 #2
Har du checket at Fast Startup ikke er blevet slået fra? ->

https://www.minitool.com/news/fast-startup-windows-10-018.html
Avatar billede kurtba Ekspert
06. februar 2022 - 19:42 #3
Måske er den sovset til i midlertidige filer. Det er ikke usædvanligt.
Brug Ccleaner til at rense for midlertidige filer og rens evt. også lige registreringsdatabasen.
Genstart og se om det hjalp. Derefter kan du afinstallere Ccleaner igen, så den ikke dukker op i tide og utide. Man kan altid installere den igen, hvis man får brug for den.
Avatar billede eurositi Ekspert
06. februar 2022 - 22:47 #4
Nu har jeg tilfældigvis lige oplevet meget langsom opstart, fordi min sekundære harddisk pludselig havde defekt, så hvis du har andre drev/diske tilsluttet, bør du i hvert fald køre:
chkdsk x: /f /r

Enhedshåndtering og Diskadministration bør nok også lige besøges.

Hvis der er under 5% ledig diskplads på systemdrevet, vil performance med garanti falde mærkbart, fordi der ikke længere er diskplads nok til pagefile.sys (sidefilen). I så fald er du pisket til at frigøre plads.
Avatar billede Uvanga Ekspert
06. februar 2022 - 23:16 #5
Tak for input. Jeg prøver i morgen, og vender tilbage.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. februar 2022 - 08:44 #6
Har du flere harddiske i computeren afmonter kabler til dem og se så om din boot tid bliver normal. Bliver den det må du få tjekket hvad problemet er med de diske. Måske skalder en udskiftning til his disk er ustabil.
Avatar billede Uvanga Ekspert
07. februar 2022 - 11:18 #7
Status: Jeg har nu prøvet de forslag der er indkommet. Og PC er nu igen "rask". Hvilken af forslagene der gjorde mest gavn, ved jeg faktisk ikke. Så alle er markeret som løsning👍