Avatar billede Glenn Praktikant
23. december 2021 - 17:18 Der er 8 kommentarer

Gendanne data ?

jeg har fået udskiftet bundkort mmm i forbindelse med reparation af min laptop (fugtskade). Men selvom harddisken ikke er skiftet, er alle data forsvundet. (rigtige mænd tager jo  ikke backup - de ligger søvnløse)

Findes der en måde at gendanne/genfinde de gamle data ?
Avatar billede INK Ekspert
23. december 2021 - 17:26 #1
Det korte svar er ja.
Det lyder mystisk, at data skulle være forsvundet?
Der findes flere programmer, der kan finde data på en harddisk, der fejlagtigt er slettet. Har nogen pillet ved disken? Geninstalleret Windows eller andet?
Det er vigtigt, at du ikke bruger disken og pc'en mere. Disken skal ud, og med en anden pc kan man køre gendannelsesprogram.
Der findes gratis programmer, der måske kan gøre det, eller betalingsprogrammer, der ofte er bedre. Endelig er der professionelle firmaer, hvis det er meget vigtige data.
Avatar billede Glenn Praktikant
23. december 2021 - 17:29 #2
Mange tak Ink
Avatar billede 220661 Ekspert
24. december 2021 - 08:43 #4
Den delen der er formateret og over skrevet af den nye installation af Windows, som man må formode er foretaget, er der kun små chancer for at gendanne data i det område. Det vil så sige at mange af de filer der bliver gendannet kun er delvise, og derfor ikke kan vises korrekt.
Nåd du bruger gendannelses værktøjer, så gem det der findes på en anden destination end disken du søger på. For skal du prøve at søge flere gange med forskellige programmer så bliver disken jo igen over skrevet med den data du har fundet. Kun når alt søgning er klaret kan data flyttes tilbage.
Tips: Har du en stor disk, så opdel den, og gem dine private ting på et andet drev, eller endnu bedre på en anden disk hvis der er mulighed for det i din pc. Så er du et skridt videre i at passe på dine data. Og jeg tænker også nu du vil begynde at bruge backup, så du som et absolut minimum har data mindst to steder 😊
Avatar billede Glenn Praktikant
24. december 2021 - 11:12 #5
220661:  Det har også strejfet mig, at den foreløbige brug har delvist komprimiteret data. Ligesom jeg ikke umiddelbart kan se hvordan jeg skiller laptoppen ad; desuden kræver sammenkompling med anden computer vel noget specialgrej. Jeg tror løsningen må være at få den 'fixet' hos et professionelt firma.
Nogle forslag i Storkøbenhavn ?
Avatar billede 220661 Ekspert
24. december 2021 - 12:02 #6
#5 Har ikke forslag til pro firma.
Men du kunne prøve at oprette en usb med programmet her https://supportpcogandet.dk/fjern-kode-med-lazesoft-recovery-suite-home-edition/ der både kan fjerne koder men også forsøge at gendanne data. Det fungerer på den måde at man opretter en usb man booter på og kører dette program. Som jeg ser det er det gratis udgave af det ink har foreslået. Du kan jo både have usb pind og en ekstern disk monteret i computeren. Programmet her er et program der er en del af guides på anden gruppe jeg også deltager i. Jeg har ikke selv erfaringer med programmet skal siges.
Avatar billede INK Ekspert
24. december 2021 - 13:39 #7
#6 Som jeg husker det, kan gratisudgaven kun finde filer, men i samme øjeblik de skal genskabes må man betale. Det var derfor jeg måtte købe det. Det er en langsommelig proces, der kan tage adskillige timer, men som nævnt har jeg gode erfaringer med det.
Har bl.a. genskabt fotos og videofiler fra en syg harddisk. Men du må ikke bruge din pc mere. Boot på usb stick er nok ok, men som 220661 skriver, så skal genskabte data gemmes på en tilsluttet harddisk.
Hvis dine data er meget vigtige, så få en professionel person/firma til at løse opgaven. Der kan sikkert Googles firmaer i dit område.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. december 2021 - 13:56 #8
#7 Tak for svar ink.
Som jeg skrev har jeg ikke selv afprøvet det. Men jeg mener da at der var en person i anden gruppe jeg deltager i, at han havde brugt funktion med at genskabe data??