Avatar billede lurup Ekspert
13. november 2021 - 20:45 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Formater en vista maskine

Jeg skal have min nabos vista maskine formaters inden den skal på genbrugspladsen.
Hvordan gøres det nemmest ?
Avatar billede overloaded Mester
13. november 2021 - 20:54 #1
Killdisk skulle kunne klare opgaven.
https://www.killdisk.com/killdisk-freeware.htm
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2021 - 21:00 #2
Det nemmeste er, at tage harddisken ud, og så pande den en med en hammer.😁
Avatar billede 220661 Ekspert
13. november 2021 - 21:07 #3
Enig med valby. Hvis man ikke vil bruge en pc mere så ud med disken og destruere den med slag.😊
.
Avatar billede ErikHg Ekspert
13. november 2021 - 21:08 #4
#2 Ja det plejer at var en god kur..... ikke for harddisken, men for sikkerhedens skyld.😉 Jeg har selv flere gange aflivet en harddisk med "den svenske olie", en stor velvoksen hammer.👍
Avatar billede ErikHg Ekspert
13. november 2021 - 21:36 #5
#3 - Ikke desto mindre ser man nogen gange, at der er smidt gamle pc´ere ud, på genbrugspladserne hvor harddisken ikke er fjernet..... det er lidt risikabelt.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. november 2021 - 22:43 #6
Jo og så i mente at sådan en pc kunne være Linux legetøj. Man behøver jo ikke smide ud hvis virker😉
Avatar billede overloaded Mester
13. november 2021 - 22:47 #7
Jeg ødelagde en gang en harddisk ved at smadre den med en lægtehammer og for at være på den sikre side smed jeg den i en spand med ufortyndet saltsyre natten over.
Men det går jo ikke hvis man vil bruge harddisken senere.
Avatar billede ErikHg Ekspert
13. november 2021 - 23:20 #8
Nej, så er det lidt problematisk.
Avatar billede kurtba Ekspert
13. november 2021 - 23:27 #9
Så spørger lurup måske sig selv, hvorfor bruge så drastiske midler i stedet for bare at formattere?
Fordi data let kan genskabes selv om disken er formatteret.
Jeg fik i går en harddisk fra en bekendt, som ved en fejl først havde fjernet alle partitionerne på disken og derefter lagt dem sammen til en stor partition og formatteret den.
Så opdagede han, at det var den forkerte disk han havde gjort det på, idet han havde 2 diske i samme pc med nøjagtig samme størrelse.
Jeg har i dag genskabt alle filerne på diskene med et recovery program fra easeus.
Så derfor kan fysisk destruering være en bedre mulighed, hvis der er data, som man absolut ikke vil have genskabt.
Kildisk kan også bruges til det, men det tager bare lang tid.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. november 2021 - 23:38 #10
Kan man med kraftig magnet ødelægge indholdet på disken?
Avatar billede Poko1 Ekspert
14. november 2021 - 08:37 #11
Ændre den fra MBR til PNG. Eller omvendt så kan den ikke genskabes!
Avatar billede 220661 Ekspert
14. november 2021 - 08:59 #12
Så lige siden her https://www.intego.com/mac-security-blog/how-to-securely-dispose-of-old-hard-drives-and-ssds/
Ser ud til at kraftig magnet kan slette indholdet på hdd hvis det er sådan en der sidder i computeren.
læser dette "demagnetize them with a very strong magnet" hvilket bør slette disken.
Men den sikreste metode er nu stadig ødelæggelse som Valby er inde på. Ser man sådan en smadret disk lader men den ligge.
Avatar billede kurtba Ekspert
14. november 2021 - 13:34 #13
Det skal vist være en meget kraftig magnet, før man kan slette data.
https://www.kjmagnetics.com/blog.asp?p=hard-drive-destruction
Fandt i går også en anden side hos et recovery firma, som skrev om muligheden. Deres konklusion var også, at det muligt kunne lade sig gøre, men der skulle så bruges en endog meget kraftig magnet.
Myten stammer nok tilbage fra dengang vi brugte 5,25" og 3,5" diske. Da hed det sig i hvert fald, at de ikke kunne tåle magneter, ligesom det også gjaldt for diskette og vhs bånd.
14. november 2021 - 18:29 #14
Som #1 skriver, brug f.eks. Killdisk, og lad den køre 3 overskrivninger.
Kommandoen Clean all i diskpart overskriver også det hele.
Nogle mærkvare producenter ligger disk sanatizere i UEFI, hvor man også kan vælge hvor mange overskrivninger man vil køre.

Når man sletter en fil, bliver det første bogstav ændret til et punktum, og filen er derfor markeret som slettet.
Så længe de sektorer filen ligger på ikke er over skrevet, kan filen genskabes ved at ændre punktummet til en bogstav eller et tal.

En hurtig formatering sletter kun fil tabellen, og kan let genskabes, især efter de begyndte at køre med 2 filtabeller, kopien bliver ikke slettet.
Det kan let genskabes.

Hvis man kører en fuld formatering bliver hele overfladen over skrevet 1 gang.

Disk Sanetizer programmer, som f.eks. Kill disk, kan overskriver disken flere gange med nuller og et tal'er.
Til erhverv bruger man typisk 3 overskrivninger, nogle kræver måske mere.
Militær m.m. 12 - 15 overskrivninger.

Sæt den over i hjørne, hvis det er en bærbar, husk strøm på.
Lad de køre 3 overskrivninger, det tager nogle timer.
Avatar billede ErikHg Ekspert
14. november 2021 - 19:05 #15
En skruetrækker i passende størrelse ifm. åbning af kabinettet samt en stor hammer klarer er klart hurtigere end at bruge et program - "det tager kun 5 minutter" 😊🔨
Avatar billede lurup Ekspert
14. november 2021 - 19:46 #16
Tak

Den fik et slag
Avatar billede ErikHg Ekspert
14. november 2021 - 20:54 #17
Ja så kan den lære det.👍
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
15. november 2021 - 09:35 #18
#14
Mere end én total overskrivning af hele disken er spild af tid, medmindre man er paranoid eller disken rummer koden til affyring af missiler.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. november 2021 - 12:10 #19
#18 😂😂