Avatar billede milter Ekspert
11. oktober 2021 - 20:54 Der er 7 kommentarer

Mail fra adresse pc hacked @ open .ok

Så er det måske sket for mig. Jeg har fået en mail fra mailadressen i overskriften (uden afstand i ordene efter "adresse), som pænt beder mig om at indbetale $500 i bitcoin, og som bl.a. indeholder et password, som min kone og jeg bruger nogle steder. En søgning på nettet på mailadressen giver ikke nogle resultater. En del af teksten lyder sådan:

"After that I will leave and no longer bother you, but for that I want to have $500 worth of bitcoins in my wallet. You have 48 hours after reading this email.

I still control your email and computer - and I know when you open them and read them.

Don't try to change your email password, everything is under control.

Do not try to contact me and answer this letter. I sent it to you from your email address.

Take a look at the sender, you will see that I have complete control over your email and your computer."

Jeg har fundet en del om emnet i linket herunder og andre steder:

https://www.pcrisk.com/removal-guides/21829-i-am-a-programmer-and-hacked-your-computer-3-months-ago-email-scam

De fleste fortæller, at jeg ikke behøver gøre andet end at ændre det password og måske de andre, som vi bruger på vores PC og på hendes Samsung telefon.

Både PC'en og telefonen opfører sig på alle måder normalt, dvs. ingen tegn på, at nogen piller ved dem via en eller anden form for fjernkontrol, som for øvrigt er slået fra.

Jeg har læst en del om emnet på nettet, så jeg vil helst kun have kommentarer fra brugere med personlige eller professionelle erfaringer :-)
Avatar billede Slettet bruger
11. oktober 2021 - 21:37 #1
Det lyder akkurat som Nigerian scammers som bare nu skiftet til Indian Scammers, som bare skræmmer ældre bruger, og var bare heldigt med at finde jeres adgangskoder som er meget normalt og det eneste du kan gøre er, at straks handle så rask og skifte adgangskoder.

OG STOP MED AT BRUGE LETTE ADGANGSKODER!!.... hihihi....

Eksempel:
Adgangskode123456
MitKode123456
HPotter123456789
KunGod123456

Disse eksempler af adgangskoder er meget simple.

Dit nyere browser, kan sagtens lave nye adgangskoder for dig, som laver adgangskoder som ikke er lette, og du skal blot bruge dit browser fra Chrome, eller fra Firefox til at lave adgangskode med, og benytte deres, gem brugernavn eller gem adgangskoden lige alt fra:

VPN brugeroplysning app, eskempel NordVPN har deres "NordPass" som gemmer brugernavn og adgangskoder for dit.

Firefox har deres "Lockwise" som gemmer brugernavn og adgangskoder, og seneste beta udgave af Firefox installeret på smartphone, har lavet deres browser som brugeroplysnings-gemmer, i stedet for at bruge Firefox eget app "Lockwise" gemmer en direkte til Firefox browser, og kan indtaste automatisk for dig fra dit eget smartphone.

På mit PC benytter jeg mig udelukkende Firefox, og gemmer alt backup til "KeePass" som gemmer al brugeroplysninger krypterethar lokalt inde i PC som fil, og Lockwise på mit smartphone og bruger forked Firefox udgave som hedder Iceraven.

Skifter koder hver 3 mdr. eller 6 mnd., men behøver rent faktisk ikke da jeg har også adgangskodeløs logind med Yubico-nøgle.
Avatar billede Slettet bruger
11. oktober 2021 - 21:38 #2
Og du kan aktivere to-faktor godkendelse med Google Authenticator til dine forskellige konto fra Google, Microsoft mv.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.apps.authenticator2&hl=da_DK&gl=DK
Avatar billede Slettet bruger
11. oktober 2021 - 21:53 #3
Google konto skubber meget snart til bruger som ikke benytter to-faktor godkendelser til, tvinger bruger til at bruge to-faktor godkendelser til kontoen.

Dette kan kan du gøre, ved at angive dit smartphone som godkender, eller ved hjælp af Google Authenticator.

https://support.google.com/accounts/answer/185839?hl=da&co=GENIE.Platform%3DDesktop

Varslinger fra Engelsk articler om 150 million konto som ikke bruger to-faktor logind:

24 Maj 2021
https://www.aurora-infotech.com/blog/google-may-force-all-users-to-use-2-factor-authentication/

Seneste 5 Oktober 2021
https://www.bleepingcomputer.com/news/google/google-to-auto-enroll-150-million-user-accounts-into-2fa/

10 Oktober 2021
https://www.republicworld.com/technology-news/social-media-news/google-will-auto-enrol-150-million-users-into-2sv-verification-heres-why.html
Avatar billede Slettet bruger
11. oktober 2021 - 21:59 #4
Avatar billede supportsiden Professor
12. oktober 2021 - 00:10 #5
Tjek dine kodeord her
https://haveibeenpwned.com/Passwords
Tjek din e-mail her
https://haveibeenpwned.com/
Og som de andre siger : Brug to-faktor godkendelse hvor det er muligt
Genbrug ikke kodeord
Kodeord bør indeholde store og små bogstaver, tal og tegn og være på mindst 8 tegn, gerne flere https://sikkerdigital.dk/borger/fem-sikre/brug-staerke-kodeord
Brug ikke Facebook og Google til login andre steder end Facebook og Google
Gem dine koder i f.eks. Lastpass
Avatar billede INK Ekspert
12. oktober 2021 - 13:02 #6
Fik en tilsvarende mail for et halvt års tid siden. Udover at skifte password har jeg intet foretaget, og der er intet sket.
Avatar billede claes57 Ekspert
13. oktober 2021 - 16:37 #7
Man kan købe pakker med mange tusinder adresser og adgangskoder for stort set ingen penge på nettet (det sorte). Så en entreprenant fyr(inde) har købt en pakke, og skrevet til alle, at de skal betale. Er der en, der betaler, så er alle penge hjemme inkl udgifter undervejs til at sende mails. Alle andre, der betaler er ren profit.
Så bare skift koder, som skrevet før.