Avatar billede Lonnie Novice
28. august 2021 - 13:21 Der er 3 kommentarer

Notepad (Notesbook)

Har en website, som jeg igennem flere år har ønsket at redigere i, men aldrig fundet ud af, hvordan man gør. Har nogen herinde mod på, at hjælpe mig lidt på vej?
Jeg er inde i file manager og fundet mig en fil og trykket på den, hvoreft. at det har været muligt at omskrive teksten. Hereft. har jeg trykket på gem fil. Men teksten på websitet bliver ikke ændret, hvad mangler jeg at gøre hereft.?

Jeg er hunderæd for at rode med det, idet hjemmesiden ligger ret godt på Google -kan jeg komme til at lave noget, så dette ændrer sig?
Hvis man f.eks retter i overskriften, vil det så ændre dens placering på Google?

Håber meget på lidt hjælp
Avatar billede claes57 Ekspert
28. august 2021 - 20:35 #1
brug notepad++ https://notepad-plus-plus.org/downloads/ (tag den nyeste)
find filen, og tjek, om den hedder .pdf eller .html (evt .htm)
i notepad++ i menu / sprog scroller du ned til p eller h og vælger filtypen.
så kan du redigere i den, og gemme den korrekt bagefter.

notebook  gemmer typisk i .txt, og det dur ikke på hjemmesider.

hvis du retter i filen, så bliver den liggende i google system - ellers ville alle aviser jo skulle starte forfra hver dag.
Avatar billede Lonnie Novice
29. august 2021 - 11:42 #2
Hej Claes og tak for svar. Jeg har downloaded Notepad++ og nu spørger jeg nok dumt, men når jeg skal scrolle ned til p ell. h, skal jeg så være på Notepads hj. side ell. min egen redigeringsside på mit webhotel?
Mine tekster er sat ind med med: ico, jpg, cpf, cpfs, html, xml, css, mp3 og flest txt.
Må være så fri at spørge, hvorfor txt ikke dur?
Du skriver, at selvom jeg retter i en fil, bliver den liggende i google system -skal lige forstå det ret; en fil er tekst ell. billede på en hj.sides undersider ell. forside? Mapper er det hovedemner på en hj.side feks. en side med kontaktinformationer?
Hvis jeg retter i overskriften på hj.siden, kan jeg vel godt risikere at den ryger nedad på ranglisten på Google?
Avatar billede claes57 Ekspert
29. august 2021 - 13:32 #3
du får fordele ved at vælge html til html-filer, da den så genkender koder og tekst, så koder fremhæves. Det gør, at man ikke kommer så let til at ødelægge kode, men kun retter i tekst. Det vigtigste er bare, at du gemmer filen med samme type-endelse.

og notepad++ kan have mange åbne filer på en gang (i faneblade)