Avatar billede htx98i17 Professor
03. april 2021 - 15:02 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

SUM med NOT betingelse

Jeg vil gerne hente summen af antal liter indtastet i tabellen, pånær den nyeste/seneste post/id.

SELECT sum(liter) FROM tblforbrug PÅNÆR NYESTE POST

Tabellen har følgende rækker: id,dato,liter, km

Det skal være i sql'en.

Nogen der kan hjælpe med det?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
03. april 2021 - 15:50 #1
SELECT SUM(liter) from tblforbrug WHERE id<>(SELECT MAX(id) FROM tblforbrug)

-- forudsat id'erne stiger for hver ny post. Ellers samme trick med dato.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
03. april 2021 - 15:50 #2
noget ala dette
SELECT SUM(`liter`) - (SELECT `liter` FROM `tblforbrug` WHERE `id`=( select MAX(`id`) from `tblforbrug` ) ) FROM `tblforbrug`

bør kunne optimeres
Avatar billede htx98i17 Professor
03. april 2021 - 16:16 #3
tak til jer begge