Avatar billede pentium4 Juniormester
14. marts 2021 - 20:06 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Ikoner fylder for meget på skrivebordet

Jeg skriver for min svoger som har dette problem...

Han's ikoner på skrivebordet er sat til små ikoner, men der er lang imellem dem og når man kører musen hen over et ikon, viser der et felt omkring teksten som er ca. 7-8 cm bredt.
Han kører Windows 10 på en 24" skærm og opløsningen er 1920 x 1080.
Der er lige meget om man vælger små, mellemstore eller store ikoner.
Jeg har været ude og google lidt og fandt noget med noget "Gitter", men det var et 16 år gammelt spørgsmål til Windows XP, men det lød til, at det godt kunne være det der var galt.

Der stod, at man skulle gå ind i Kontrolpanel og vælge Skærm/Udseende/Avanceret/Element: ikon, men det kan vi ikke finde nogen steder i Kontrolpanel...
Avatar billede ErikHg Ekspert
14. marts 2021 - 20:36 #1
Det lyder underligt med 7-8 cm bredde ved teksten😮
Hvor længe har dette problem stået på? Han har måske utilsigtet pillet ved noget, og kan så ikke stille det tilbage.
Avatar billede milter Ekspert
14. marts 2021 - 21:23 #2
Har din svoger prøvet at eksperimentere med tasten CTRL + scroll med musen?

https://www.howtogeek.com/437371/how-to-make-windows-desktop-icons-extra-large-or-extra-small/
Avatar billede pentium4 Juniormester
14. marts 2021 - 21:41 #3
Det med CTRL + scroll med musen har jeg prøvet hos ham i dag, men det ændrer kun størrelsen på ikonerne og ikke mellemrummet imellem dem og det brede felt der kommer når man fører musen over et ikon...
Avatar billede pentium4 Juniormester
14. marts 2021 - 21:47 #4
Svar til ErikHg - Han siger at han ikke har ændret på noget udover, at have haft forstørret teksten ved at ændre på %-satsen, men har sat det tilbage til det det var før.
Avatar billede pentium4 Juniormester
14. marts 2021 - 21:53 #5
Jeg har været inde på google og søgt på "Gitter" og fandt denne side som ser ud til at kunne hjælpe, så det vil jeg prøve hos ham en af de nærmeste dage når han er hjemme for han er ikke meget for at rode  i reg.-databasen hvis han skulle få lavet noget forkert der inde...

https://genuine-lamps.com/da/windows/15426-how-to-increase-or-decrease-desktop-icon-spacing-on-windows-10.html
Avatar billede pentium4 Juniormester
14. marts 2021 - 22:01 #6
Har lige set videoen inde på det link jeg lagde op tidligere og det ligner slet ikke han's skrivebord, så hvis nogen har et godt forslag til hvad man kan gøre.
Avatar billede milter Ekspert
14. marts 2021 - 22:02 #7
Hvad er egentlig hans problem? Har han hele skrivebordet fyldt med ikoner og vil have plads til flere, eller...?
Avatar billede kurtba Ekspert
14. marts 2021 - 22:52 #8
Indtil win 7 kunne man gøre det via menu, men med win 10 er der kun mulighed via registreringsdatabasen, som du også har fundet forslag til.
Her er hav MS i DK skriver til dette spørgsmål
https://answers.microsoft.com/da-dk/windows/forum/windows_10-start-winpc/win-10-afstand-mellem-ikoner-p%C3%A5-skrivebordet/12b1b1ad-12fa-436a-8b88-f448e34d3b1e
Husk at tage en kopi af regedit inden du ændrer, så du kan få den tilbage til normaltilstand, hvis noget mod forventning skulle gå galt.
Husk når du har ændret, skal du genstarte for at få ændringen til at slå igennem, idet det først kan se, når regedit genindlæses ved en genstart.
Avatar billede pentium4 Juniormester
14. marts 2021 - 22:58 #9
Nej, problemet er, at selv om han har valgt små ikoner kan der ikke være ret mange på skrivebordet idet der som jeg tidligere skrev, at når man kører musen hen over et ikon, kan man ligesom se en "Ramme" omkring teksten og ikonet og den måler 7-8 cm og det vil sige, at der er ret langt imellem ikonerne, så derfor kan der ikke være ret mange. Jeg vil prøve at få ham til at tage et billede af skærmen i morgen for det er blevet for sent at ringe til ham nu.
Avatar billede Poko1 Ekspert
14. marts 2021 - 23:03 #10
Tryk på Windows tasten + R = Kør skriv regedit
Ændre værdierne som på tegningen.
Kør:
https://ibb.co/ZfPdJMm
Windows Metrics:
https://ibb.co/TYnRxzq
Avatar billede Poko1 Ekspert
15. marts 2021 - 06:14 #11
Så meget fylde de efter mine metrics indstillinger efter genstart!
https://ibb.co/Y74t0V4
Avatar billede pentium4 Juniormester
15. marts 2021 - 19:52 #12
Tak til poko1, det var lige det der skulle til og tak til kurtba det gør bare, at der kommer lidt mere mellemrum imellem ikonerne...

Enten var det "IconSpacing" eller "IconVerticalSpacing" hvor han's stod på lidt over 4.000 og den anden var også ret høj, men nu kører det bare, så jeg skulle hilse og sige tak for hjælpen, men han er "lidt" ked af, at han stadigt ikke ved hvad det er der har ændret det så det kom til at være sådan...
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. marts 2021 - 20:04 #13
Nogle gange er det som om computere lever deres eget liv - det tror jeg vi alle sammen kender🧐