Avatar billede Lbm Novice
23. februar 2021 - 11:03 Der er 11 kommentarer

Windows XP Backup

Hej Allesammen.

Jeg håber der sidder et par "ældre" nørder derude der kan hjælpe mig.
Jeg har en Windows XP 2002 Professional computer med nogle uerstattelige programmer på, som jeg bl.a. bruger til at programmere nogle gamle PLC'er i et par maskiner jeg har.

I princippet fungerer den fint....indtil videre... men jeg vil gerne være lidt proaktiv da jeg ved den på et hvilket som helst givet tidspunkt kan risikere at stille træskoene, og jeg vil derfor gerne lige have sikret mig at min software ikke går tabt.

Hvad skal jeg bruge for at tage et Image af computeren, som jeg så evt kan få adgang til senere fra en anden computer? Kan man overhovedet det?
Desværre er installionsdisketterne forsvundet i årenes løb :(

Håber der er nogen der har et godt forslag :D
Tak!

Mvh,
Lene
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2021 - 11:19 #1
HDClone fx
https://www.google.com/search?q=cloning+xp+har+drive&rlz=1C1WPZA_daDK808DK808&oq=cloning+xp+har+drive&aqs=chrome..69i57j0i19j0i19i22i30l3.9921j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Hvis jeg var dig ville jeg afprøve det inden det går galt.

Klon disken, og prøv at starte en anden pc op med kopien af disken.
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. februar 2021 - 11:45 #2
Jeg ved ikke om Aomei Beckupper kan anvendes til XP, men jeg har selv gode erfaringer med dette program.

Programmet er i en gratis version, kaldet "FREE"

https://www.ubackup.com/download.html
Avatar billede 220661 Ekspert
23. februar 2021 - 12:15 #3
Det største problem vil måske være med drivere hvis du skal bruge det på en nyere pc.
Avatar billede ejvindh Ekspert
23. februar 2021 - 12:21 #4
Du kan jo sagtens lave backup'en -- bl.a. med de programmer, som er nævnt herover. Men alt efter, hvor integreret de er i XP, vil du ikke nødvendigvis kunne regne med at kunne eksekvere dem på en anden maskine. Hvis det bare er nogle gamle DOS-programmer, vil det nok gå fint. Men Windows lægger jo ofte systemfiler og registreringsdatabase settings ind rund omkring, og disse kan det nok være svært at efterligne, hvis ikke man har en installationsdisk.

Og du kan heller ikke bare lægge backuppen fuldstændigt over på en ny maskine, da XP jo holder øje med at hardwaren er den samme (for at undgå, hvad Microsoft opfatter som piratkopiering).

Men som #1 skriver, så kan du jo naturligvis prøve at teste det, inden det går galt :)
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2021 - 12:55 #5
Netop pga. drivere med mere, ville jeg nok foretrække at teste den klonede harddisk i en anden pc.
Avatar billede claes57 Ekspert
23. februar 2021 - 13:07 #6
Jeg ville klone xp, og så opsætte den i virtualbox, så du kan køre dine programmer på en hvilken som helst pc, hvor virtualbox er installeret.
Virtualbox kan opsættes, så du har en xp menulinje på en side (top/højre/venstre/bund) af dit skrivebord, og programmer på xp kan så åbne vinduer direkte på skrivebord.
Virtualbox skal kun startes når du har brug for det, så det ikke piller ved skrivebord i det daglige.
Avatar billede ejvindh Ekspert
23. februar 2021 - 13:22 #7
#6: Men vil vil den klon ikke protestere over, at "hardwaren" har ændret sig? Jeg har ikke selv prøvet det, men medmindre nogen har "knækket" Xp's antikopieringsmekanisme, så undrer det mig noget...
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2021 - 13:29 #8
#6
Kan man så evt. lægge en virtual XP på OneDrive, eller kopiere den til egen FTP-server i skyen?
Avatar billede claes57 Ekspert
23. februar 2021 - 13:40 #9
#7 jeg har ikke selv kopieret en disk ind, men https://www.justsoftwaresolutions.co.uk/general/importing-windows-into-virtualbox.html

#8 selve program-maskinen virtualbox skal installeres i windows - men filen med den virtuelle xp kan ligge hvor som helst din pc kan se den som alm drev-bogstav + sti.
Avatar billede falster Ekspert
23. februar 2021 - 21:22 #10
Måske lidt langt ude, men en simpel mulighed kunne være den gode gamle BartPE med Xp og de pågældende programmer inkluderet - en DVD/CD.

(Det koster kun lidt tid og en skive at prøve.)

Det sværeste i dag er måske at finde en komplet vejledning. For projektet er "discontinued". Bud på download og vejledning:

https://m.majorgeeks.com/files/details/barts_pe_builder.html

http://outwardtruth.com/tools/bartpe.htm
Avatar billede 220661 Ekspert
04. marts 2021 - 15:40 #11
Hopper af tråden her.
Manglende respons fra spørger