Avatar billede NSK Novice
19. november 2020 - 19:27 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Har jeg fået en brugt pc?

Hej jeg har netop købt en helt ny pc. Den virker desværre ikke da den ikke kan finde netværkskortet efter at Windows opdaterede. Jeg har søgt i pc'en for at genoprette den tidligere version af Windows og her fandt jeg opdateringer helt tilbage fra 9/7 2019. Nu bliver jeg helt bekymret for om de har solgt mig en brugt pc? Nogen der ved det?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. november 2020 - 20:02 #1
Næppe - ikke hvis du ikke finder personlig data.

Det er helt normalt at det image der lægges på PC´en, er halve, hele og flere år gamle...
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2020 - 20:03 #2
Datoen kan være da Windows blev installeret. Prøv at se hvilke datoer der står i roden af C: drevet i Stifinder.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. november 2020 - 20:46 #3
Windows "genbruger" filer fra tidligere versioner, på det der ikke er ændringer til, så du kan sagtens se  filer der er dateret ældre end den dag du reelt har installeret Windows.
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2020 - 23:54 #4
Mapperne i roden bliver vel mærket med den dato styresystemet bliver installeret?
Avatar billede 220661 Ekspert
20. november 2020 - 09:05 #5
#4  Som jeg oplever det så er det sådan at hvis man laver en ren installation så bliver de mapper og filer vist som den dato da filerne blev en del af styresystemet under udarbejdelse. Det er derfor man kan opleve ældre datoer på en helt ren installation.
Avatar billede hjolsen Ekspert
20. november 2020 - 09:21 #6
Hvis du vil kontrollere at pc'en ikke har været brugt i længere tid er det nemmeste at  chekke hvor mange timer harddisken har kørt  , det kan du gøre med crystal disk info : https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. november 2020 - 09:30 #7
Nej, datoerne på mapper kan ikke bruges til noget. Prøv at åbne C: i stifinder - mapperne vil have forskellige datoer, men formentlig relativ ny.

Det er nemlig seneste ændring af mappen der står her.

Man kan så højreklikke og vælge egenskaber for mappen - så vil man kunne se oprettelsdato. Men denne dato kan sagtens være ældre end selve installationen, da man ved installationen af windows kopierer alle grundfilerne fra et WIM image i installationen - og så vil mapperne have oprettelsesdato efter den tid de blev dannet oprindeligt, før de blev kopieret til WIM imaget.

Så som sagt i #1 - det er helt normalt at finde gamle filer, da de har dato efter filerne i installations-imaget.

Og som beskrevet i #3 vil mange af disse filer være fra tidligere versioner af windows, da Microsoft ikke re-kompilerer gamle filer, hvis der ikke er kommet opdateringer i koden.

Og endelig kan filer/mapper sagtens have nyere dato vist, hvis der er tale om ændringsdatoen. Så har filen været skrevet til, eller egenskaberne ændret.

For at finde installationsdatoen - og dette gælder den reelle installationsdato, så start en kommandoprompt og skriv:

systeminfo|find /i "original"

Så gives installationsdatoen ud.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. november 2020 - 09:36 #8
Og der bliver jeg nødt til at rette mig selv :-)

Kommandoen viser den reelle installationsdato for den aktuelle udgave af windows. D.v.s. har man opgraderet fra en tidligeroe version af windows, er det installationsdatoen for opgraderingen der vises...

Således kan jeg på en maskine der er mindst 5 år gammel læse, at dens originale installationsdato var 17. august 2020. Det er nok den dato jeg installerede nyeste 20H2 udgave af Windows...