Avatar billede Chrillepimp Praktikant
16. oktober 2020 - 17:39 Der er 7 kommentarer

skift fra 2,4 ghz til 5 ghz

Hej.

Er der nogen der kan være behjælpelige med, hvordan jeg skifter fra 2,4 ghz til 5 ghz netværk.

Min stationære computer skifter selv mellem de to frekvenser, hvilket gør internettet urimeligt ustabilt og langsomt.

Når den hopper på 2,4 kører den mellem 7-30 i download, og svinger utroligt meget, da jeg bor i et meget tætbebygget område.

Jeg er kunde hos Stofa, men de tilbyder ikke 2 forskellige netværk, kun det ene.

Jeg har muligheden for at deaktivere 2,4 ghz netværket, og på den måde tilkoble mig 5 ghz.
Problemet med det er dog at mange af mine andre enheder, ikke kan finde 5 ghz netværket, hvorved jeg ikke kan bruge dem.

Mit spørgsmål er derfor: hvordan gør jeg sådan, at min stationære computer kun benytter 5 ghz frekvensen, samtidig med at 2,4 ghz båndet stadig er tilgængeligt på mine andre enheder?
Avatar billede nopsen Ekspert
16. oktober 2020 - 17:47 #1
Avatar billede kurt54 Ekspert
16. oktober 2020 - 18:42 #2
Kør den stationære på kabel vil nok løse problemet - men hvad er netværks hardwaren i computeren.

eller sæt en netværks enhed kablet på din router og få 2 netværk på den måde - mem det er nok uden stofa support...
Avatar billede Slater Ekspert
16. oktober 2020 - 18:54 #3
2,4 og 5 GHz bør opfattes som to forskellige wi-fi forbindelser, så det bør være så nemt som at bede computeren glemme 2,4'eren. Så kan den ikke forbinde automatisk.

Men nopsen har ret, det er en underligt uhøflig opførsel at stille et spørgsmål, og så aldrig vende tilbage, når folk bruger deres tid på at forsøge at hjælpe.
Avatar billede Chrillepimp Praktikant
16. oktober 2020 - 19:06 #4
Tusind tak for svarene!

@kurt54
Tænker også kabel vil løse problemet, vil bare helst undgå det, da jeg skal til at trække det igennem hele stuen.

netværkskortet i computeren er: broadcom 802.11ac.

Er lidt usikker på hvad en netværks enheds kablet er?

@slater
Ja præcis! Men problemet er at Stofa kun har givet mig et netværk. Der findes altså ikke et 2,4ghz og et 5 ghz, kun det ene, som så kan køre over begge bånd.
Avatar billede INK Ekspert
16. oktober 2020 - 20:36 #5
Hvis de 2 trådløse netværk har samme navn (SSID) kan det give problemer. Log ind på routeren og omdøb det ene netværk, så dine enheder kun logger på det ene netværk.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. oktober 2020 - 07:41 #6
@Chrillepimp:
Man må jo selvfølgelig selv bestemme om man vil hjælpe i trådene, men jeg synes det er en arrogant holdning ikke at svare på alt det der skrives i indlæggene.
Også de mindre gode, med at man ikke siger tak for hjælpen, eller blot undskylder fordi man har overset tråden, og ikke vendt tilbage.
Der er rigtig mange der hjælper helt på frivillig basis herinde, og de fortjener et tak for den hjælp de yder. Det er det mindste man kan gøre for at få løst de problemer man har stillet spørgsmål om.
Avatar billede stjans Guru
17. oktober 2020 - 08:58 #7
Jeg ville lave mit eget trådløse, og få Stofa´s deaktiveret (det kan man gøre ved kald til kundeservice).

Har haft Stofa i mange år - og først efter at jeg satte mit eget Mesh netværk op, blev WiFi stabilt.