Avatar billede Uvanga Ekspert
25. september 2020 - 22:47 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Chromecast vise lokal video der ligger på PC

Min Chromecast kører fint til streaming af film fra nettet, no problem. Men hvordan streamer jeg video der ligger lokalt på min PC. Jeg har prøvet forskelligt f.eks VLC og Video stream for Chrome. Jeg kan dog ikke få det til at fungerer. Programmerne kan tilsyneladende ikke genkende mine videoer, også selv om de på anbefaling er konverteret til MP4.
Er der nogen der kender en god metode-fremgangsmåde og/eller et program der kan løse denne udfordring?
Avatar billede Poko1 Ekspert
25. september 2020 - 23:29 #1
Behøver det at være Chromecast
Prøv med Programmet Film og TV.
https://ibb.co/g6PrKvZ
Avatar billede eurositi Ekspert
26. september 2020 - 00:07 #2
Jeg har lige lavet en vellykket test med VLC medieafspilleren. Jeg testede med en video i en MKV-container i H.264 videoformat med AAC lyd (du kan se video- og lydformatet i VLC ved at trykke Ctrl+J).

1. Start VLC og indlæs videoen.
2. Tryk Afspilning > Optegner > Vælg din Chromecast-enhed https://i.imgur.com/rmDfMKG.png
3. Første gang du gør dette, vil du i Windows se en Firewall-advarsel. Giv VLC tilladelse til at benytte porten på private netværk som vist her: https://i.imgur.com/LaT0Ytt.png

Men jeg er ikke sikker på, at undertekster understøttes i VLC's streamingløsning.

Jeg fik på et tidspunkt hjælp fra Videostream supporten, som anbefalede, at jeg benyttede denne version af appen (åbn linket i Chrome browseren): https://chrome.google.com/webstore/detail/videostream-for-google-ch/cnciopoikihiagdjbjpnocolokfelagl?hl=en%C2%A0
... Afinstallér først din eksisterende Videostream for Chromecast.

#1: Hvordan laver du trådløs streaming af lokalt indhold i Film & TV appen? Det ligner for mig at se en ordinær videoafspiller uden casting/streamingmuligheder.
Avatar billede Uvanga Ekspert
26. september 2020 - 09:21 #3
Jeg ser på jeres forslag senere i dag, og vender tilbage.
Avatar billede kurt54 Ekspert
26. september 2020 - 14:48 #4
Start chrome browseren op vælg cast og skrivebord -så vises skærmen fra PC på TV. Afspil så videoen  på PC.
Avatar billede kurtba Ekspert
26. september 2020 - 21:11 #5
Prøv lige at læse hans problem. Hans problem er, at han ikke kan afspille en mp4 fil med vlc. Så det er ikke problemet at få den castet til tv. (Det har han i øvrigt fået styr på i en anden tråd).
Når ikke han kan se filmen, hjælper det jo ikke noget at caste pc til et tv.
Men jeg kan nu se, at et indlæg jeg lavede i går af ukendt grund ikke er dukket op. Så jeg prøver lige igen.
De videoer du har konverteret til mp4 filer, hvor stammer de fra. Hvad format var de i før de blev konverteret? Hvilket program brugte du til at konvertere.
Noget tyder jo på, at konverteringen går galt, idet vlc normalt ikke har problemer med mp4 filer. Generelt er vlc et af de allerbedste afspilningsprogrammer, da det næsten kan vise alle formater.
Avatar billede Uvanga Ekspert
26. september 2020 - 23:55 #6
ad #2
VLC kører nu perfekt. Efter opsætning og genstart alt Ok.
Det nye link til Videostream gjorde også underværker, dette program nu Ok
ad #5
Jeg anvender VLC filer + en der konvereret til MP4. De afspilles begge Ok

PS: Inden jeg kom så vidt, købte jeg en  Cast to Chrome fidus til 40,00 Kr. Den starter fint og opretter forbindelse til Chromecast dongle. Viser også at video afsplilles, men det gør den ikke. Se venligst vedlagte fil. Dette er dog ikke så vigtig da jeg nu har de to andre muligheder. Men hvis der er en der ved hvad der er galt, hører jeg det gerne

https://ibb.co/kmFPZhw
Avatar billede eurositi Ekspert
28. september 2020 - 14:34 #7
Fordelen ved Videostream-appen er, at undertekster også fungerer. Mig bekendt virker det ikke i VLC-løsningen. Begge løsninger er dog at foretrække, fordi de håndterer alle videoformater.

Hvis man ikke benytter en videoafspilnings-app men blot åbner videoen med Chrome-browseren, er man meget begrænset mht. formatunderstøttelse, så dét er sjældent en attraktiv løsning til f.eks. spillefilm.

Følgende videoformater kan Chromecastes direkte via en fane i Chrome uden andre programmer:
VP9 video med Opus/Vorbis lyd i en WebM container
H.264 video med AAC lyd i en MP4 container

Alle codecs i en videofil kan nemt ses i VLC ved at trykke Ctrl+J.
Avatar billede Uvanga Ekspert
28. september 2020 - 17:56 #8
ad #7 Det du nævner fandt jeg ud ad mht. det program jeg købte, og nævnte i #6. Disse programmer kan tilsyneladende udelukkende afspille VID format. Det virker ihverfald. De programmer er meget nemme at anvende. De koster jo godt nok 40,00 kr pr stk, men man kan installere dem på flere PC'er. VLC som du nævner afspiller alle formater, no problem. Det jeg har gjort ved nogen af mine videoer, er at omdøbe dem helt. Det vil disse Chromecast programmer ikke afspille. Hvis man istedet for at omdøbe hele navnet, nøjes med at lave en unik tilføjelse til VID-navn er der intet problem med afspilning.