Avatar billede Morten Juniormester
08. maj 2020 - 17:57 Der er 11 kommentarer og
4 løsninger

Reboot and Select proper Boot device

Hælp søges til en komplet analfabet hvad angår PC' er. Jeg kan ikke åbner for min PC'er. Når jeg tænder for den bærbare får jeg sort skærm og 3 muligheder:
Press F2 to enter BIOS Setup Menu
Press F9 ton start Medion Fast Boot
Press F12 to Enter Multi-boot Menu
Går jeg feks ind på F2 og går videre ind i fanen "boot", står der:
Boot squence:
1: SATA CD:P4: HL-DT-STDVDRAM GT4ON
2: SATA 0
3: USB KEY
4: HD-DVD
5: PCI BEV
6:USB FDD
7: USB CDROM
8: SATA 1

Mvh Morten
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. maj 2020 - 19:02 #1
Du skal vælge 2: Sata 0.Det er disken der skal bootes fra (den disk hvor Windows ligger)
Avatar billede puren Ekspert
08. maj 2020 - 19:16 #2
at der ikke står noget ved sata 0 eller sata 1. tro mig til at sige at harddisken død når den ikke engang viser sig i bios, så mit bud er at disken er død
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. maj 2020 - 19:45 #3
Hvad er det for en maskine.... bærbar, stationær, mærke og model, og hvilket styresystem Windows er installeret.
Er der tale omen "gammeldags harddisk" eller en SSD?

SSD:
https://ibb.co/2j4dn5r

Harddisk HDD:
https://ibb.co/CmzxxR4

Er der tale om en harddisk og den klikker er det i hvert fald ikke et godt tegn, og kunne tyde på at den er død.
Avatar billede kurt54 Ekspert
08. maj 2020 - 20:05 #4
Er du heldig skyldes det der ligger et ikke bootbart medie i  cd/dvd drevet - fjern det hvis der er noget der og fjern og evt ting i usb-stik
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. maj 2020 - 20:09 #5
#4 Ja det er jo også tænkeligt.... jeg taler af erfaring.
Krydser fingre for at det er årsagen.
Avatar billede kurt54 Ekspert
08. maj 2020 - 20:16 #6
Du har vel prøvet f12 - den bør kun vise hvad der rent faktisk kan bootes på.

Hvis der er æmdret i bios kan problemet været skift mellem uefi / mbr / legacy..
Avatar billede Morten Juniormester
08. maj 2020 - 22:15 #7
Tak til alle for Jeres svar.
Til ErikHg
Det er en bærbar Medio akoya - og når du skriver at jeg skal vælge sata0, så betyder det at jeg skal sætte den øverst, ikke sandt? Desværre gav det intet resultat.

Og ja der kommer klik-lyde fra pc'en, som dog stopper når jeg har trykket mig videre ind på feks F2 eller F12

Til Kurt54
Der er ikke nogen skive af nogen slags i dvddrevet eller noget USB i usbstikkene.
Når jeg vælger F12 får jeg
Please select boot device
P4: HL-DT-STDVDRAM GT4ON
Enter Setup

Så der er ligesom de to at vælge imellem?
Avatar billede Morten Juniormester
08. maj 2020 - 22:19 #8
Medion akoya
Avatar billede puren Ekspert
08. maj 2020 - 22:29 #9
en mulighed er også at pille disken ud og sæt den til en anden computer og se om den vil arbejde med den, hvis nej = disken er død ellers tilbage til computeren find ud af hvorfor den ikke vil virke
Avatar billede kurt54 Ekspert
08. maj 2020 - 22:59 #10
Disken er nok død så eller forbindelserne ikke i orden - Som #9 pil den ud og prøv andetsted - eller pil den ud sæt den i og prøv.

Jeg har selv en Medion Akoya E6226 som også var født med fastboot - disken blev dårligere og er nu skiftet ud til en SSD. Min computer har 4G ram og en intel i3 processor - den fungerer udemærket og selvfølgelig bedre end før.
Er forslag kunne være
https://www.proshop.dk/SSD/Intenso-SSD-SATA-III-Top-256GB/2378595
selv valgte jeg dog en større SSD. har din PC også 4G ram og en fornuftig CPU kan den sagtens bruges endnu.
Avatar billede Morten Juniormester
09. maj 2020 - 00:24 #11
Er der nogen af Jer der kender xtra-pc? Et lille effektivt flashdrev, som sættes i en USB -port? (Hos mig dukker der en lille annonce op om det)
Tænker om det også vil være en mulighed? Så slipper jeg også for at skulle skille pc'en, da jeg ikke rigtig tror på egne evner
Avatar billede puren Ekspert
09. maj 2020 - 00:34 #12
Avatar billede kurt54 Ekspert
09. maj 2020 - 00:55 #13
Xtra pc er ikke en PC - men et usbstik med et styresystem på - Det vil nok virke i din pc - men er alt for dyrt. Lav selv en LIVE Linux på et godt usbstik - det er ikke svært.
EN windows to go win2go er et mulighed -
Avatar billede kurt54 Ekspert
09. maj 2020 - 01:22 #14
https://www.youtube.com/watch?v=Ypzf0FhDGLU  - det er ikke så vanskeligt at skifte hd til ssd  -  eksempel fra youtube - der er mange og måske lige din model

Xtrapc  gad vist om dette ikke er deres topmodel  -

https://www.proshop.dk/Hukommelseskort-USB-pen/SanDisk-Cruzer-Ultra3-Black-64GB/2421669?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

Giv hellere 80 kr for det end 80$ fo xtra og glem alt om 80$ sparet.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. maj 2020 - 07:53 #15
Enig i #13.
Med en live usb pind kan du boote op på din computer og se om filsystemet kan tilgås på din gamle disk. Kan du det kan du kopiere filerne ud.
Jeg har før brugt Rufus til at oprette usb installationsmedier, men her på det sidste har jeg brugt Etcher https://www.balena.io/etcher/ som gør dette som en leg :-)
PS: Det er kun Linux versioner jeg har testet den med. Kan ikke forestille mig andet end den også virker på Windows :-)