Avatar billede Mulle Novice
16. april 2020 - 14:53 Der er 9 kommentarer

Beregning af km

Hej
Jeg skal have hjælpe til følgende:
Jeg har en kombination af sum af to kolonner som skal om på mit beregningsark.
Forklaring: jeg har en kolonne med afhentningsadresser og en kolonner med leveringsadresser. Og i mellem der er der nogle forskellige km.
Alle km kombinationer er nu tastet ind - men hvordan får jeg mit beregningsark til automatisk at tage den km hvis jeg vælger kombination af et bestemt afhentning og leveringsadresse?
Avatar billede TBS Juniormester
16. april 2020 - 14:59 #1
Du kan prøve med =SUM(a + b)
Hvor a og b er din excel celle.
Avatar billede Mulle Novice
16. april 2020 - 15:06 #2
Nej det er mere indviklet
Ark 1 er mit beregningsark
Ark 2 er der hvor jeg har alle kombinationsmulighederne

Så på mit excel ser det således ud:
Kolonne A2: Afhentningsted
Kolonne A3: Leveringsted
Kolonne A4: her skal den så hente km taksten ud fra ovenstående kombination fra Ark 2
Så når jeg har valgt et afhentningsted og et leveringsted skal den automatisk skrive i kolonne A4 hvad km der er imellem
Avatar billede Mulle Novice
16. april 2020 - 15:07 #3
Jeg er i tvivl om hvilken formel jeg skal bruge
Den skal jo hedde noget med hvis kombinationen af kolonne A2 og kolonne A2 findes på ark2 skal resultatet overføres til ark 1
Avatar billede TBS Juniormester
16. april 2020 - 15:09 #4
Det tror jeg ikke at du kan, men jeg ved du kan på det samme ark
Avatar billede Mulle Novice
16. april 2020 - 15:12 #5
Og hvordan gør jeg det på samme ark?
Avatar billede ole_viller Mester
16. april 2020 - 15:24 #6
Man kan gøre sådan her:

i cellerne A1:D4 laver man en tabel med fire kolonner
Kolonnerne er "afhentning", "levering", "tekst" og "afstand".
I A2 står "aarhus". I B2 står "randers" i D2 står "40" (afstanden i km mellem Aarhus og Randers). I C2 skriver man formlen =TEKST(A2;0)&TEKST(B2;0)

Udenfor tabellen skriver man i A9 "aarhus" i B9 "randers" i C9 samme tekst-formel: =TEKST(A9;0)&TEKST(B9;0) I D9 kommer så beregningen: =LOPSLAG(C9;Tabel1[[tekst]:[afstand]];2;FALSK)

jeg vil gerne sende en fil.

Venlig hilsen
Ole Viller, Randers
Avatar billede Mulle Novice
16. april 2020 - 15:28 #7
Hej Ole
Det må du meget gerne - jarlen69@hotmail.com
Tak :-)
Avatar billede ole_viller Mester
16. april 2020 - 15:36 #8
Ok - jeg har netop sendt fil i e-mail.

VH Ole
Avatar billede Jan K Ekspert
16. april 2020 - 16:22 #9
Hvis du har dine afhentningssteder i Artk2 i A-kolonnen, leveringsstederne i B-kolonnen og de tilhørende km i C-kolonnen, kan du bruge denne formel i Ark1

=SUMPRODUKT(('Ark2'!A2:A40='Ark1'!A1)*('Ark2'!B2:B40='Ark1'!B1)*('Ark2'!C2:C4))

hvor Ark1!A1 er den celle, hvor du indtaster afhentningssted og Ark1!B1 den celle, hvor du indtaster leveringssted.