Avatar billede ole Praktikant
03. april 2020 - 16:24 Der er 6 kommentarer

Bitlocker

Jeg sagde ja til opdatering af mi Lenovo Yoga 920 for en uge siden og da den var færdig kom der en blå skærm med følgende tekst Bitlocker-genoprettelse ...Angiv genoprettelsesnøgle. (det skulle så være 8 grupper med 6 tal i hver.
Det er en Windows Home der ikke skulle have Bitlocker og jeg har ikke sat det på! jeg har søgt løsninger på de steder de siger, har en genoprettelsesID, har talt med Lenovo som vasker hænder og siger det ikke er deres problem og skyder den til MS hvor jeg nu har brugt 1½ dag på at forsøge at komme igennem til en der ved besked, men uden held - har ellers været igennem nok hele deres WW supportsystem...... Nogen der har løsninger - alternativt skal jeg boote Laptoppen og mister så data og filer...... Forøvrigt mærkeligt at Lenovo og  MS ikke kan sætte sig ned og skrive en fælles løsning fremfor at skyde problemet på hinanden - ikke særligt klædeligt. Hjælp
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. april 2020 - 17:17 #1
Jeg har fundet noget der forhåbentlig kan løse dit problem. Jeg kende ikke selv til bitlocker, så jeg kan ikke komme med nogle gode råd, men prøv alligevel.

https://portswigger.net/daily-swig/bitcracker-password-cracking-software-designed-to-break-windows-nbsp-bitlocker
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. april 2020 - 19:23 #2
Bitlocker er ikke noget der aktiveres automatisk - du må have aktiveret det på et tidspunkt, og så glemt det. Derfor ansvarsfraskriver både Lenovo og Microsoft sig ethvert ansvar.

Desværre er der heller ikke nogen måde at knække krypteringen på. Mig bekendt er der ikke nogen der har gjort det endnu. Artiklen der ovenfor linkes til, beskriver kun hvilke værtøjer der er nået hvor langt i forsøget, men jeg kan ikke se der skulle være noget brugbart tilgængeligt.
Og hvis der er, vil det ikke hjælpe, da der fokuseres på den tidligere bitlocker krypteringsmetode, hvor man skulle indtaste et password - det lyder som om dit problem stammer fra et system, hvor password er indlejret i TPM chippen, altså direkte i hardware - og denne er mig bekendt rigtig godt beskyttet.

Skal vi snakke avanceret hacking, findes der til de tidlige TPM udgaver et hul, der teoretisk kan bruges til at brute-force det gemte password. Det kan ske det er det der omtales i nævnte artikel. Men jeg er ikke bekendt med at det er lykkedes at hacke selv de tidlige udgaver af TPM (1.0, 1.1, 1.2 versionerne) chippen. Jeg har aldrig hørt om huller i den nuværende (2.0) udgave af TPM.

Summa summarum - er bitlocker virkelig aktiveret, så glem indholdet. Det kan ikke lade sig gøre for dig at komme til disken.

Men det er fuldstændig korrekt at Win10 Home ikke burde tillade Bitlocker. Er du HELT sikker på det er den rigtige harddisk PC´en prøver at starte på, og ikke eks. et USB-drev der er Bitlocker on the go klargjort?
Eller har installeret en Win10Pro ved en eller anden uheldig opgradering, og samtidig har fået aktiveret Bitlocker.

Uanset - har du ikke et medie med en recovery nøgle, eller PC´en er tilknyttet et domæne der holder styr på recovery nølglerne, så har du ikke andet at gøre end at installere forfra. Desværre.
04. april 2020 - 10:51 #3
Det ser ud tal at bitlocker kan enables på windows 10 Home via elevated command prompt

Kopieret herfra: https://forums.lenovo.com/t5/Lenovo-Yoga-Series-Notebooks/Yoga-920-Windows-Pro-and-BitLocker/m-p/3860374?page=1#3866318

Actually Windows 10 home has BitLocker. Check Control Panel->System and Security->Device encryption or go to Settings->Update and Security->Device encryption->BitLocker settings. Also, in an elevated command prompt/windows shell, type "manage-bde -status" and you will see BitLocker is installed and (if device encryption was configured previously) active.

The difference from Windows 10 Pro is that the BitLocker settings are not configurable via Windows GUI, but only via an elevated command prompt and/or Windows recovery/installation disk.

Og så vidt jeg kan se er den generelle anbefaling at man suspenderer BitLocker før BIOS (FW UEFI) opgradering.

Hvis du har en Micro Soft konto, så røv at logge ind og se om din recovery key er der, eller om den er gemt på one drive.
Avatar billede Mathias Praktikant
21. juli 2020 - 16:38 #4
Hej Ole,
Efter en opdatering og genstart i går sidder jeg med samme problem på min Lenovo Yoga C930. Har du haft held med at finde en løsning?
Bedste hilsner
Mathias
Avatar billede Fie Praktikant
20. oktober 2020 - 08:41 #5
Jeg prøvede det samme. Løsning er at logge ind på Microsoft konto, hvor man finder den 48 cifrede nøgle. Fik hjælp, og kan ikke detaljerne, men var ligetil, da jeg først havde logget ind.
Avatar billede Fie Praktikant
20. oktober 2020 - 08:42 #6
Ser det er længe siden i stod med det, så er nok fixet😅