Avatar billede Henrik Novice
11. februar 2020 - 11:58 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

PDF filer i word...

Jeg anvender selv Foxit Reader som standard.

Når jeg flytter en pdf filer over i et word dokument og efterfølgende sender mailen til en kollega, som anvender Adobe, kan vedkommende ikke åbne den.

Er der nogen logisk forklaring på dette, umiddelbart burde det jo ikke have noget at sige hvilken reader man anvender, så længe filen hedder .pdf.
Avatar billede milter Ekspert
11. februar 2020 - 12:03 #1
Hvorfor overfører du den til Word i stedet for bare at sende den som PDF?
Avatar billede Henrik Novice
11. februar 2020 - 12:21 #2
Det er fordi vi sender forespørgsler som word dokumenter hvor vi i denne vedhæfter filer f.eks. pdf og jpeg.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. februar 2020 - 12:33 #3
jeg har kun prøvet med små simple pdf'er, men de kan åbnes i word, som så importerer dem som alm tekst og ligger derfor i dokumentet. Så kan word-filen gemmes som dokument, og sendes.
Avatar billede Henrik Novice
11. februar 2020 - 12:49 #4
Tak for svarene, dog svare de ikke konkret på mit spørgsmål.

1. Jeg anvender Foxit Reader som standard.
2. Der indsættes en pdf i et word dokument.
3. Sendes til en kollega.
4. Kollegaen anvender Adobe Reader.
5. Vedkommende kan ikke åbne pdf filen fra word.

Det vil sige at man faktisk skal vide hvilken reader modtager har installeret og det er jo helt henne i hegnet. Der må være en løsning på denne problemstilling.
Avatar billede milter Ekspert
11. februar 2020 - 13:08 #5
Får din modtager en fejlmelding?
Avatar billede milter Ekspert
11. februar 2020 - 13:12 #6
Avatar billede Jan K Ekspert
11. februar 2020 - 13:14 #7
Hvordan indsætter du pdf filerne i Word? Som objekter?
Avatar billede Henrik Novice
11. februar 2020 - 13:32 #8
Modtageren kan ikke åbne pdf i worddokumentet og jeg trækker filen over fra f.eks. mail eller stifinder.

Det mærkelige er at jeg godt kan åbne filen fra word dokumentet lokalt.
Avatar billede milter Ekspert
11. februar 2020 - 13:45 #9
Jeg er ikke ekspert på dette område, men det kan tænkes, at din metode ikke "embedder" PDF'en men blot linker til det sted på din computer, hvor PDF'en skal findes. Din modtager kan derfor ikke åbne den, fordi PDF'en kun ligger på din computer.

Prøv at gøre som beskrevet i mit link i #6.
Avatar billede falster Ekspert
11. februar 2020 - 13:55 #10
Hvis du har mulighed for det. så prøv at fremstille pdf'en med Word.

Og prøv så med den pdf indsat i Worddokumentet.

(Hvis det virker, har det noget at gøre med skaberen af pdf-objektet og en bruger, som kun har Word og Adobe Reader. Som Jan K #7 er inde på.)
Avatar billede Henrik Novice
11. februar 2020 - 14:09 #11
Hvis jeg anvender Adobe Reader og trækker filerne over i word, kan modtageren godt åbne filen, da vedkommende også anvender Adobe Reader.

Hvis jeg anvender Foxit Reader og trækker filerne over i word, kan modtager IKKE åbne filen ?!?
Avatar billede falster Ekspert
11. februar 2020 - 14:18 #12
En slags konklusion er nok, at modtageren skal have samme program, som pdf-objektet er skabt med hos afsenderen.

Undtagelsen er, hvis modtageren har Adobe Acrobat (købeprogrammet). Det åbner alle pdf-objekter.
Avatar billede Henrik Novice
11. februar 2020 - 14:55 #13
Det giver da ingen mening overhovedet, det er en .pdf fil format der er lagt over og det bør da ikke bestemme/afgøre hvilket program det skal åbnes med ud over det som modtageren har som standard program ved pdf filer.

Det vil da kræve at hver gang man sender en vedhæfte pdf i word, at man ved at modtager har Adobe installere.
Avatar billede milter Ekspert
11. februar 2020 - 16:16 #14
#13.
Nej, det giver ingen mening, medmindre der er forskel på, hvordan PDF'en indlejres eller ikke indlejres fra Adobe Reader og Foxit Reader.

Jeg vil endnu en gang opfordre dig til at prøve metoden i indlæg #6
Avatar billede falster Ekspert
11. februar 2020 - 16:27 #15
Så vidt jeg forstår det, er det "intelligensen" i Word, der forårsager det.

På den måde spørger indsætter det, husker Word, hvilket program, der skal anvendes = det program, det er sat ind med. Og hvis det så mangler hos modtager giver det problemet.

Hvis du vil sikre, at den indsatte pdf i Word kan åbnes af modtagerens (vilkårlige) pdf-læser, så brug - i Word - Indsæt -> Objekt -> Packkage.
Avatar billede milter Ekspert
11. februar 2020 - 16:44 #16
#15.

Og jeg tror også, det er noget i den retning, jeg forsøger at sige med lidt andre ord end dig :-)
Avatar billede falster Ekspert
11. februar 2020 - 21:03 #17
#16 milter: Enig :-)
Avatar billede posten Ekspert
11. februar 2020 - 23:50 #18
Henrik det der grunden til  de ikke kan åbne dine word doc er du gemmer dem forkert hvis du gemmer dem i docx i din word 10 så kan de ikke åbnes i andre end word 10 men hvis du i din word 10 (10 er kun et gæt) gemmer i doc kan den åbnes i ALLE  men forstår ikke hvorfor du ændre dine pdf-filer da der jo ingen problemer er der
Avatar billede Henrik Novice
12. februar 2020 - 08:21 #19
#18 Jeg ændre jo netop ikke pdf filen, jeg trækker den fra en mail eller stifinder direkte over i dokumentet.

Hvis jeg anvender Foxit Reader og sender dokumentet til en kollega som anvender Adobe, kan han IKKE åbne filen.

Hvis jeg anvender Adobe og sender dokumentet til kollegaen som anvender Adobe, kan han ÅBNE filen.

Det med at indsætte det som objekt istedet kan jeg godt se er en løsning, men det ville være nemmere hvis man blot kan trække filen over og det forklare jo heller ikke hvorfor det virker når begge har Adobe installeret.

Jeg vil kontrollere word dokumentets "version" og sikre mig at muligheden foreligger.

Tak for jeres engagement :-)
Avatar billede falster Ekspert
12. februar 2020 - 10:01 #20
Forklaringen er i - f.eks. - #15. Her også på engelsk:

The embedded object is bundled by COM, the Word program itself will remember the default program for opening embeded PDF document when user embed the PDF into word file. So if the pdf file is embedded as Acrobat object, it can not be opened with Nuance and vice versa, the pdf file embeded as Nuance object can not be opened with Adobe Reader either.

In this case, you insert the PDF document to Word when Nuance is your default, so Word will remembers to use only Nuance to open the document. The recipient doesn't have Nuance, so the error occurs.
If you insert the PDF into Word using Insert>Object >Package, it does not tag the PDF to force open into the embedding program.  In other words, it doesn't care if inserted while the PC had Acrobat or Nuance, and doesn't care if the reader trying to access it has Nuance or Acrobat.  It opens in any PDF program.

fra

http://nuance.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/25104/~/pdf---recipient-of-word-with-embedded-pdf-cant-open-pdf-object
Avatar billede Henrik Novice
12. februar 2020 - 12:25 #21
Tak for hjælpen.

Konklusionen vil være det som #20 henviser til, havde dog håbet at det ikke var afhængig af standard readeren.