Avatar billede ErikHg Ekspert
03. februar 2020 - 13:51 Der er 7 kommentarer og
12 løsninger

Forsvundne mails i Office 2019 efter formatering af pc

Jeg har fået et problem efter jeg har formateret min stationære pc, men Win 10. Der er Office 2019 installeret på maskinen. Jeg anvender Outlook, og havde gemt/arkiveret de mange mails i indbakken - troede jeg, men dette har nu vist sig ikke at være tilfældet :-( Der var tale om over 1000 mails. Jeg installerede Office 2019 5. januar 2020 Nu kan jeg desværre se at der kun er mails i indbakken fra 19. januar og til i dag. Det drejer sig om cirka 450 mails (en stor del fra eksperten, men sandelig også fra mange andre afsendere.
Er det muligt at genskabe mails fra før ovennævnte dato. Det kan jo være at de ligger og gemmer sig et eller andet sted. Jeg er ikke ligefrem ekspert på dette område, som det også tydeligt fremgår af ovennævnte spørgsmål.
Der ligger dog nogle flere (615 stk.) på min bærbare pc, også med Office 2019

Mvh.
ErikHg
Avatar billede 220661 Ekspert
03. februar 2020 - 13:56 #1
Man kunne tjekke om de lå på serveren. Alt efter hvilke indstillinger der er valgt er der den mulighed.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. februar 2020 - 14:18 #2
Fra din PC, næppe. Et standard arkiv har ligget i c:\users\[brugerprofil]\appdata\local\outlook\outlook.pst.

Så med mindre du har taget backup af PST filer fra "Appdata" i din brugerprofil, er mails væk.

Så må du se på din mailserver - hvis du IKKE har haft sat outlook til at slette hentede mails fra serveren, er der en mulighed for at de stadig ligger der. Har du adgang med webmail, kan du gå ind her og se om de ligger der.
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. februar 2020 - 14:40 #3
Nu er jeg helt i vildrede - Jeg har siddet og rodet med min bærbare. Under "Outlook datafil" står der at der er hele [b4039 mails i indbakknen
Hvis det på nogen måde er muligt er der så en måde,at få denne mængde af mails over ført til den stationære pc?
Jeg har YouSee som udbyder men når jeg går ind på deres side ligger der "kun" 423 mails, og der er jo langt op til 4039.
På forhånd tak.

Mvh.
ErikHg
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. februar 2020 - 15:22 #4
Ja, du skal oprette en datafil, en PST fil. Denne optræder som en selvstændig "postkasse" i mappevisningen ude til venstre, og du kan trække mails over i denne mappe (d.v.s. selve filen). Når du så lukker Outlook ned, kan du kopiere PST filen over på din ny PC, montere i Outlook, og trække filerne over i indbakken.
Da du bare har kopieret filen, vil den stadig være tilgængelig på din bærbare PC, og du kan også her trække dem retur i indbakken - eller lade dem blive i PST filen som arkiv.

Læs mere her: https://support.office.com/da-dk/article/%C3%85bn-og-luk-outlook-datafiler-pst-381b776d-7511-45a0-953a-0935c79d24f2#ID0EAACAAA=Nyere_versioner
Avatar billede 220661 Ekspert
03. februar 2020 - 15:40 #5
Hold da op. Har du virkelig behov for at have alle disse mails liggende??
Jeg rydder dagligt op i de mails der kommer, og eksperten ryger direkte i skraldespanden hver dag :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. februar 2020 - 16:08 #6
Vi er mange der aldrig sletter mails :-) - ikke så ofte, men en gang imellem, opstår der behov for at finde en mange år gammel mail frem... - det kan man ikke hvis den er slettet...
På den konto har jeg været nødt til at tilkøbe mere plads hos gmail, så nogen lever med mange mails ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
03. februar 2020 - 16:13 #7
Disse mails jeg vil gemme lægger jeg i en anden mappe så jeg ikke ved uheld sletter den. Jeg har omkring 60 stk af disse vigtige mails. Bruger også webmail, og har gjort det siden jeg fik Windows 10.
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. februar 2020 - 17:03 #8
#5 Jeg kan godt forstå at du undrer dig 220661. Jeg troede også, at jeg ryddede op i de mange mail på min stationære pc for nylig, så jeg er selv overrasket over det store antal mails på over 4000 stk. Det jeg gjorde dengang var at lægge dem i mapper, bl.a. fra eksperten, men også fra en masse andre afsendere. Det jeg gjorde var netop at lægge dem i mapper i indbakken. Når der så kom nogle mail jeg ville gemme trak jeg disse til de respektive mapper, og nu står jeg så her med fletningerne i postkassen. :-(
Avatar billede 220661 Ekspert
03. februar 2020 - 17:05 #9
#8 Ja surt show. Ser ud til du får nogle timer til at gå med oprydning i disse mails.
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. februar 2020 - 17:12 #10
Ja det har du helt ret i. Det vigtigste er dog hvis det kan lykkes for mig.
Jeg kan love for at jeg krydser fingre.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. februar 2020 - 17:16 #11
Gør jeg da også :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. februar 2020 - 17:23 #12
Jeg har sat et link ind så I kan danne jer et indtryk

https://ibb.co/p39VWzb
Avatar billede 220661 Ekspert
03. februar 2020 - 17:24 #13
God arbejdslyst ;-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. februar 2020 - 17:46 #14
Det ser ud til at de i forvejen ligger i en PST fil - outlook datafil.
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. februar 2020 - 19:03 #15
Ja det mener jeg også er tilfældet, men så er det filmen knækker :-(
Jeg kan ikke rigtig komme videre derfra. Problemet er hvad jeg så gør.
Det kan godt være, at jeg på eksperten har status af "ekspert", men det er ikke på dette punkt. Her er jeg på rigtigt dybt vand, og kan ikke svømme.
Avatar billede kurtba Ekspert
03. februar 2020 - 21:18 #16
På din bærbare ligger der en pst fil. Den indeholder alle de mails, som du åbenbart kan se på den. Inde i outlook kan du se, hvor denne pst fil (datafil) ligger. Denne pst fil tager du simpelthen en kopi af.
Så sætter du den ind ved siden af den pst fil, som du har på din stationære.
Så åbner du outlook og så importerer du filen fra den bærbare. Den vil så lægge sig som en konto for sig selv, og der skulle du så kunne se alle dine mails fra den bærbare. Jeg kender ikke menuerne i outlook 2019, da jeg selv bruger en ældre version, og microsoft har det jo med at lave om på menuerne næsten hele tiden.
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. februar 2020 - 21:33 #17
Jeg takker for indlægget :-)
Jeg vender tilbage i morgen.
Avatar billede kurtba Ekspert
03. februar 2020 - 21:51 #18
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. februar 2020 - 17:15 #19
Hej, nu tror jeg projektet lykkedes med, at få overflyttet de mange filer fra min bærbare over på min stationære pc. Så er næste skridt "bare" at sortere dem, men det vigtigste er at de ikke er forsvundet ud i det store Intet.

Jeg takker alle for jeres bidrag :-)