Avatar billede Uvanga Ekspert
01. februar 2020 - 10:57 Der er 2 kommentarer og
3 løsninger

Slette filer fra SSD

Min PC er udstyret med SSD, og har filer jeg gerne vil slette permanent. Jeg har læst at det ikke er en god ide at anvende overskrivning med et eraser-program, da det slider på SSD.
Hvad er alternativ til eraser, er der andre programmer der uden at skade SSD, kan slette filer permanent?
Flytter man fil til USB, er den vel også uigenkaldelig væk fra SSD, eller hvad??
01. februar 2020 - 12:33 #1
En skrivning er en skrivning, og det slider lige meget / lidt, uanset hvilket program eller O/S der skriver.

Hvilket O/S er der tale om?

Hvis du flytter filen fra et drev til et andet, er den ikke mere væk, end hvis du bare sletter den, den vil kunne genskabes, så længe den ikke er over skrevet.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. februar 2020 - 13:48 #2
Vigtigt med SSD er at man har TRIM aktiveret der på en avanceret måde overskriver filler der har været sat til sletning. Det er min opfattelse at den vil bruge pladsen på en mere korrekt måde end at området på disken først skal slettes fysisk for så at overskrive med nyt indhold
CCleaner kan overskrive den "tomme plads" på et drev. Har dog ikke brugt funktionen.
Avatar billede Slettet bruger
01. februar 2020 - 14:45 #3
Enig med #1, så man skal kun bruge et overskrivnings program på SSD, hvis filen indehoder noget som ingen andre må se. Windows egen "slet" sletter ikke filen, men gør den klar til at blive skrevet på, når der kræves skriveplads.
Også enig med 220661, hvis Trim ikke er sat til, kører en SSD langsomt.
Både Samsung og San Disk har værktøj til at sikre, at trim er sat til.
Ellers: Aktiver Trim i cmd:
fsutil behavior set disabledeletenotify 0
Avatar billede Uvanga Ekspert
01. februar 2020 - 16:51 #4
Jeg har nu fulgt jeres forslag, og checket at Trim er aktiveret.
Jeg fik status via kommandoen: fsutil behavior query disabledeletenotify, og kan se at Trim er Ok. Tak for input.
01. februar 2020 - 18:53 #5
Jeg havde glemt alt om trim :)