Avatar billede simone007 Juniormester
02. januar 2020 - 13:03 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Langsomt WIFI

Jeg har længe haft udfordringer med for langsomt wifi.
Jeg har 100 gb fiber, men det kører ikke optimalt på wifi.

Jeg bruger den udleverede router fra Ewii og har for nyligt opstillet en ekstra router (https://www.proshop.dk/Access-Point/Ubiquiti-UniFi-UAP-AC-LR-245GHz/2517315) i min hus for at få godt signal over det hele. Jeg har således god signal styrke også på 5 gHz.
Internet kører væsentligt hurtigere på mobil 4G end wifi.

Jeg har på fornemmelsen at jeg har noget signal forstyrrelse (eller det er i hvert fald Ewiis bedste bud - og fordi det er wifi problemet ligger, så hjælper de ikke).
Begge routere er opsat til automatisk kanal, og jeg har også selv prøvet forskellige bestemte kanaler uden den store effekt.

1. Findes der et godt PC program jeg kan bruge til at søge efter signal forstyrrelser?
2. Bør jeg sætte en Unify router mere op i stedet for Ewiis?
3. Er der nogle anbefalinger til konsulenter i Trekantsområdet der kan hjælpe (for private)
4. Andre forslag?
Avatar billede claes57 Ekspert
02. januar 2020 - 14:06 #1
Windows, hent WiFi Analyzer app, og kør den. Når den har fundet dit wifi, så klik på Analyze i toppen. I bundlinjen kan du vælge mellem 2,4 og 5GHz. Find en kanalplads der er mindst støj fra andre på, og sæt din router til den.
Måske hold router #2 slukket mens master indstilles. Når den er ok, så tænd #2 og find den i Analyzer, og justér dens kanaler.
Avatar billede puren Ekspert
02. januar 2020 - 23:06 #2
router fra ALLE udbyder er LORT!!

den skal være så billig som muligt og kunne mest muligt, det er opskriften på lorte udstyr

min erfaring med Ubiquiti gear er at det er noget lækkert gear men man betaler også for det. så med mindre det skal være Ubiquiti så havde jeg nok kigget på mikrotik i stedet for. da det bruge gear fra flere producenter kan give problemer

min kusine og hendes familie køre deres internet på sådan en box https://www.proshop.dk/Router-firewall/MikroTik-hAP-ac-Traadloes-router-AC-Standard-80211ac/2743919
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2020 - 07:14 #3
WiFi Analyzer er kun godt for signal analyser og se om det er bedst med andet frekvens med. Dette behøves ikke, når det er indstillet til at skifte til det bedste frekvens automatisk for dig, smart ikke?

Nå, det lyder som at vi mangler en model af din bærbar eller stationær pc. For her kræves det sikkert, at du opgraderer din trådløs modtager til WiFi 802.11ac, det er den anden seneste på markedet.

Eller for bedste oplevelse af din internet vil være at opgradere til WiFi 6 - 802.11ax, det er den seneste på markedet man kan opgradere til, og sjovt nok kan man allerede købe dette trådløs teknologi allerede hos Proshop med Intel 802.11ax (WiFi 6).

Her kan du se disse 802.11ax og 802.11ac adaptere:
https://www.proshop.dk/Netvaerksadapter-netkort-printserver-mv?f~netvaerkadaptere_forbindelse=traadlos&f~netvaerkadaptere_netvaerkgraensefladebustype=m-2-1216~m-2-2230~m-2-2230-cnvio2~m-2-2230-m-2-1216&b=asus~tp-link~linksys~d-link~logilink~sandberg~apple~dell~dezen~intel~netgear~pro~startechcom~zyxel&pre=0

Det bedste beslutning vil være at købe WiFi 6 802.11ax, da trødløs router kommer allerede med disse type trådløs.

Hvis dette er en modtager på en stationær, vil dette være den bedste som jeg kunne finde fra Proshop:

ASUS PCE-AX3000
https://www.proshop.dk/Netvaerksadapter-netkort-printserver-mv/ASUS-PCE-AX3000/2821683

Med dataoverførsel som jeg ikke kunne læse men ved er følgende:
802.11a : 6,9,12,18,24,36,48,54 Mbps
802.11b : 1, 2, 5.5, 11 Mbps
802.11g : 6,9,12,18,24,36,48,54 Mbps
802.11n : op til 300 Mbps
802.11ax (2.4GHz) : op til 600 Mbps
802.11ax (5GHz) : op til 2402 Mbps

Og, er det en Trådløs router du efter spørger med 802.11ax, er det her du kan se:
https://www.proshop.dk/Router-firewall?f~routere_traadloes-standard=802-11abgnacax&b=asus~tp-link~linksys~ubiquiti~huawei~netgear~d-link~mikrotik~zyxel&pre=0

Men rammer det penge-pungen, kan man trods alt kigge efter 802.11ac trådløs router her:
https://www.proshop.dk/Router-firewall?f~routere_traadloes-standard=ac-standard-802-11ac&b=asus~tp-link~linksys~ubiquiti~huawei~netgear~d-link~mikrotik~zyxel&pre=0

I bund og grund har du allerede en 802.11ac trådløs router, men tekniske specifikation her er at kigge på eksempel:
802.11ac (2.4GHz) : op til 600 Mbps
802.11ac (5GHz) : op til 2402 Mbps

Dit trådløs router tekniske specifikation kommer med:
2.4 GHz med op til 450 Mbps
og
5 GHz med op til 867 Mbps

Det er slet ikke tosset for prisen i forhold til bare måske 10 år siden var det kun 8 gange langsommere. Så, konklusion vil være, at opgradere dit bærbar / PC trådløs modtager til seneste eller anden seneste, mon ikke på den måde du vil have bedre internet surfing :-D

Held og lykke, jeg håber, at man har fået sig en indblik.
Avatar billede simone007 Juniormester
03. januar 2020 - 08:32 #4
@Jørgen:

Det primære Internet brug foregår med iPad og iPhone, så det hjælper mig desværre ikke så meget.

Men i tillæg kan jeg nævne, at det underlige er, at jeg ALDRIG oplever problemer med streaming og børnenes spil. Det er mest hjemmesider som loader langsomt - og det er ikke den enkelte side det så er galt med, for det er et generelt problem