Avatar billede phest Juniormester
13. november 2019 - 11:23 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Ubuntu-bøvl med open source og proprietære drivere til (og fra) Nvidia

Hej, jeg jeg er totalt novice hvad angår Ubuntu. Jeg er dog kommet så langt, at jeg har installeret systemet, og fået det til at virke på min bærbare. Problemet er, at den grafiske opdatering er vildt langsom. Vildt som i rystende. Og rystende fordi min bærbare ikke er så gammel, at det gør noget, og iøvrigt har gode specs med hensyn til grafik. Den har et gtx 765m grafikkort i maskinen.

Jeg har læst mig til at de Open Source drivere til grafikkort fra Nvidia, der følger med Ubuntu er kendt for at være langsommere end de proprietære drivere fra Nvidia. . Derfor har jeg forsøgt at installere Nvidia-driverne, både via den grafiske brugerflade, og via terminalen. Begge dele går fint indtil jeg jeg rebooter. Så hænger den, og kommer ikke ind igen førend jeg fra terminalen (i recovery mode) sletter Nvidia-driverne. Det er vildt træls.

Jeg har søgt både hid og did, og jeg er nu kommet dertil, hvor jeg vil forsøge at installere den proprietære driver fra Nvidias hjemme-side. Den kommer som en .run fil, og at køre sådan én er efter alt at dømme en videnskab. Åbenbart skal jeg stoppe et program, der hedder x server, som kun kan stoppes hvis jeg logger ud med alt-crtl-F1 og  logger ind. Det sidste kan jeg ikke, fordi lige præcis den terminal kører et andet tastatur-layout end dét jeg bruger i selve Ubuntu  (?). Så jeg får ikke lov til at logge ind og kan ikke gøre andet end slukke for computeren og tænde igen. Jeg kan se, at andre har deres indlognings-problemer, og jeg kan se, at der er løsnings-forslag, som jeg ikke forstår en bjælde af.

Desuden er jeg overhovedet ikke sikker på, at mine grafik-problemer bliver løst af, at jeg finder ud af a stoppe X-serveren og kørt .run-filen fra Nvidia.

Det blev et langt indlæg, og det undskylder jeg! Jeg håber, at andre har haft problemet, og måske har løsninger, der passer til mit ikke himmelhøje Niveau. Alt godt til alle, der har læst så langt. L
Avatar billede kurt54 Ekspert
13. november 2019 - 16:59 #1
Under installationen kan sige ja til proprietære drivers. Det har virket for mig.
Nu er ubuntu og ubuntu baserede linux mange ting - hvilken version er du på ?
Avatar billede phest Juniormester
13. november 2019 - 17:35 #2
Hej Kurt. Tak!
Jeg kører nyeste version af ubuntu desktop (18.04), just hentet igår.

Hvis det er som du siger, at man undervejs kan vælge at installere de proprietære drivere, så vil jeg gøre det. Husker du hvornår du fik du mulighed for at foretrække de proprietære drivere.

Phest
Avatar billede kurt54 Ekspert
13. november 2019 - 18:54 #3
STEP3:

https://www.forbes.com/sites/jasonevangelho/2018/08/29/beginners-guide-how-to-install-ubuntu-linux/#2c1224ab951c

18.04 er ikke nyestev ersion - men den er nyeste version med LTS long time support.

http://releases.ubuntu.com
Avatar billede phest Juniormester
16. november 2019 - 14:25 #4
Hej Kurt. Igen tak for dine svar!

Jeg havde gjort, som du foreslog, med hensyn til fueben for eventuel installation af Ubuntu med proprietære drivere. Men det hjælper ikke.

Jeg havde faktisk givet op, og er derfor vendt tilbage til Windows. Det styresystem genkender ikke mit grafikkort som et Nvidia 765m. men som et Intel HD Graphics 4600. Og når jeg under windows forsøger at installere den til 765m beregnede driver, får jeg nyt bøvl. Og så var det jeg kom til at tænke på, at det jo kun er Ubuntu, der har sagt mig at mit grafikkort er fra Nvidia, og er af modellen 765m.

Med andre ord: Hverken windows eller Ubuntu vil have med nvidia-drivere at gøre. Forskellen er, at Ubuntu identicerer grafikkortet som et nvidia-kort, og ingenting nævner om det Intel-kort, der tilsyneladende sidder i computeren.

Jeg tænker at vejen frem må være at tvinge Ubuntu til at spise driver fra eller til Intel. Hvad siger du?

Bedste hilsner, Phest
Avatar billede kurt54 Ekspert
16. november 2019 - 18:08 #5
Nu ved jeg ikke hvilken PC du har --- med hvilken CPU.

MEN jeg formoder -din PC både har et NVIDEA grafikkort + et intetregeret grafik kort INTEL HD der er "indbygget" i CPU og chipset.

Nvidea kortet det bedste - muligvis er der noget i BIOS hvor du kan vælge eller disable grafik mulighederne.

"The GeForce GTX 765M was a graphics card by NVIDIA, launched in May 2013." - Jeg har ikke beskæftiget mig med Gaming -- men moderne er det vel ikke...
Avatar billede phest Juniormester
27. november 2019 - 10:39 #6
Hej Kurt, mange tak for dine kommentarer. Jeg har - mere eller mindre - opgivet at få Ubuntu til at spille på min  bærbare computer. Mit Nvidia-grafikkort er stået af, og optræder (derfor?) ikke i BIOS som noget, der kan slås fra.

Windows kan åbenbart  sagtens finde sig i, at der sidder et fejlbehæftet grafikkort i computeren. Det er bare et spørgsmål  om at disable det  i enhedshåndteringen det, og så lade Intel-chippen tage sig af sagerne. Det spiller fint, og hvis sandheden skal frem, så skal jeg ikke noget med den computer, der kræver dedikeret grafikkort

Jeg havde forestillet mig, at jeg kunne gøre noget tilsvarende i Ubuntu, og jeg har da også forsøgt mig med nogle (mange, synes jeg) af de vejledninger, der ligger spredt på nettet .En af de sidste var denne ret lovende tråd om, hvordan man "tvinger" Ubuntu til at foretrække Intel frem for NVidia:

https://askubuntu.com/questions/551424/how-to-turn-off-nvidia-hybrid-graphics

Men det hjælper ikke.

Tak for din hjælp! Phest