Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2019 - 01:42 Der er 11 kommentarer og
6 løsninger

Hvor kan man hente Windows 10 gratis ...?

Har på et tidspunkt fået at vide jeg med en gyldig Windows 7 licens kan hente windows 10 gratis (da vi nærmer os januar føler jeg mig presset til snart at skifte...).
Er det stadig tilfældet? Hvis ja, hvor?

Mht. installering.
Jeg har ingen ide om hvordan jeg installere en Windows oven i en anden. Og heller ikke i hvilket omfang jeg skal forberede mig / hvad jeg skal gøre inden.
Vil alt være nulstillet og skal sættes op på ny. Eller er der noget der forbliver som det er. Hvis ja, hvad?

På forhånd tak.
Avatar billede Poko1 Ekspert
20. oktober 2019 - 05:58 #1
Du kan hente installationsfilen Her
Det kræver et USB stik på minimum GB
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Avatar billede 220661 Ekspert
20. oktober 2019 - 08:53 #2
Du kan hente Windows 10 på det link som poko1 viser.
Man henter værktøjet og kører det på pc.
Hvis du kører det fra den pc du senere skal have Windows 10 på, kan du vælge indstillingen at installationsmediet skal oprettes til denne pc.Du vil så få den version der passer til den licens som din pc kører med nu. Kører den Home får du Win 10 Home verion o.s.v.
Jeg har ikke selv erfaring med at vælge "opgradering" hvor det indhold der er på den gamle pc bevares.
Da jeg gjorde det på min mors bærbar som var en "Duka Pc" med Windows Home Premium 7 som system, der valgte jeg at lave en "brugerdefineret installation" hvor alle partitioner blev slettet og nye blev oprettet efter de ønsker jeg havde. Jeg har ikke forsøgt "opgradering". Men måske poko1 her kan vejlede hvis dette ønskes?
Avatar billede Poko1 Ekspert
20. oktober 2019 - 09:08 #3
I indstillingen hent værktøjet nu kan du også vælge at opgradere denne Computer nu.
Men jeg råder alligevel til at oprette et installations medie. Noget kan jo svigte!
https://ibb.co/DLyDJm1
Avatar billede 220661 Ekspert
20. oktober 2019 - 11:03 #4
Jeg er enig i at have et medie. Det er en god sikkerhed at have 😊
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
20. oktober 2019 - 13:58 #5
Det er ikke en god ide at opgradere ovenpå en gamlle windows, du bør tage backup og installere windows 10 fra bunden. Husk at være sikker på at du har licensnøglen til Windows 7 inden du sletter den. Den står fx. på pc´en. Vær opmærksom på at ikke alle windows 7 licensnøgler kan bruges til Windows 10. Hvis du ikke har licensnøglen er der programmer, der kan hente den ud.
Avatar billede Poko1 Ekspert
20. oktober 2019 - 14:26 #6
#5 Nu kører jeg på opgraderingen fra aller første Windows 10 på min Bærbare ASUS fra 2007 og det på grund af et par meget dyre  programmer som jeg ikke kan oprette på en ny installation uden at købe ny licens og det hele fylder ikke over 50GB og den starter på under 30 Sec. Så det med at installere fra ny er ikke et standard svar
pengepung spiller også en rolle.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. oktober 2019 - 14:32 #7
#6 Jeg er helt enig hvis man har specielle programmer. Husk endelig at have image filer du kan bruge hvis disken dør pludseligt :-)
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2019 - 15:06 #8
Svare på ovenstående senere.

Jeg har lige et spørgsmål mere. Hvad hvis jeg senere får brug for at geninstallere? Jeg har jo ikke en Cd som jeg har til min Windows 7.

Kan jeg senere kun geninstallere via en Cd, giver det ikke meget mening at hente den gratis.
Avatar billede Poko1 Ekspert
20. oktober 2019 - 15:19 #9
Når først den er registreret kan du gen installere så tit du vil så længe det foregår på samme bundkort
Avatar billede Poko1 Ekspert
20. oktober 2019 - 15:25 #10
Og når du installerer skal du vælge at du ikke har en.
Du spørger blot under vej
https://ibb.co/wsk6z06
Avatar billede 220661 Ekspert
20. oktober 2019 - 16:14 #11
Når først win 10 er på kan du til enhver tid hente den nyeste version til win 10
Avatar billede Poko1 Ekspert
20. oktober 2019 - 16:23 #12
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2019 - 16:34 #13
Ok. Har nu fået læst det hele igen grundigt.

Mange tak for svarene!
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2019 - 16:35 #14
PS.

Det kræver et USB stik på minimum GB

Minimum hvor mange...? :)
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2019 - 16:51 #15
Kan ikke finde ud af hvad jeg skal markere som løsning. Der er flere brugbare svar... Må man markere flere??
Avatar billede Poko1 Ekspert
20. oktober 2019 - 16:55 #16
Så markerer du de brugbare der er jo flere løsninger skriver du.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. oktober 2019 - 19:56 #17
#14 Mener det stadig er 8GB usb pind man skal bruge :-)