Avatar billede bas Forsker
18. oktober 2019 - 15:37 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

PDF er længe om at blive skrevet ud

Hej

Hvordan kan det være, at det med en bestemt PDF fil tager meget lang tid, før en printer begynder at udskrive den?
PDF filen er på 7 sider.
Imens Windows/printeren står og tygger på den, står der "Udjævning" og så står der, hvor langt det er kommet til i procent. Hvad betyder "udjævning" i den sammenhæng, og kan det være det der gør, at det tager lang tid?
Kan det i så fald slås fra i PDF filen under udskrivning eller i selve filen et sted?
Når det forsøges med en anden PDF fil, bliver denne skrevet ud med det samme.

Venlig hilsen
Martin Ploug
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. oktober 2019 - 15:54 #1
Det lyder som om filen er lavet som bitmap - d.v.s. rent billede, og ikke en kombination af tekst/formattering/billeder.

Og måske er den lavet i en høj opløsning, der ikke passer til din printer, og derfor skal den beregnes om (Udjævnes) for at se pæn ud.

Der er flere ting man kan stille på under udskriften af en PDF fil - men det varierer meget fra program til program. Flest muligheder får du, hvis du skriver ud fra Acrobat Reader - her har du mulighed for selv at sætte kvaliteten langt hen ad vejen... - hvilket muligvis gør udskriftshastigheden større.
Eller du kan vælge at printe den som PDF fil (lyder åndssvagt ja), for på den måde at få ensrettet kvaliteten på filen - når du følgende skriver den ny PDF fil ud, vil den sandsynligvis skrive hurtigere...

Men det lyder helt normalt, så er det bare en enkelt fil, du ikke ofte skal printe, så lad den bare være...
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2019 - 16:10 #2
Lyder som om at man benytter ældre PDF læser?

1.
Har du rettighed til at installere, og har ikke firma pc, så installer den seneste "Adobe Acrobat Reader DC", som det hedder i dag.

https://get.adobe.com/reader/otherversions/

Eller
2.
Før udskrivning, når man er på se udskrift, kan man trykke på Avanceret.
Derinde, kan du angive din printer vælge for dig den farve udskrift skal have, lad din printer vælge udskrift metode for dig.

https://community.spiceworks.com/how_to/112797-pdf-s-print-slow
Avatar billede bas Forsker
18. oktober 2019 - 17:53 #3
Hej
Tak for jeres kommentarer.
Det må jeg have kigget nærmere på.