Avatar billede klavil Seniormester
22. september 2019 - 23:48 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

opsætte mesh system med kablet forbindelse?

jeg påtænker et mesh system men kan ikke lige læse det jeg gerne vil vide.
Jeg har som det er nu en router i stueplan. Derfra går der kable til kælder og et kabel til 1 sal. Begge til en switch.
Kan man koble evt 3 mesh enheder til via kabel igennem switchen eller skal der kabel direkte fra hovedenheden ved routeren og ned i de andre to?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. september 2019 - 09:18 #1
Jeg kender kun Googles mesh system - og det kræver at de kører trådløst med hinanden. Kun første AP kables, resten skal være trådløse.

Og det er vel egentlig også det "Mesh" teknologien går ud på - at afbalancere trådløst.

Er de forskellige AP´s forbundet via kablel til en controller (eller en af enhederne der styrer de andre), hedder det vist noget andet... - jeg ved desværre ikke hvad. Men de systemer plejer at være lidt smådyre.
Avatar billede klavil Seniormester
23. september 2019 - 18:03 #2
da vi bor i et 3 plans hus er jeg bare nervøs for om det kan række igennem beton dækket så mere derfor jeg ville have dem kablet, for under alle omstændigheder vil de jo kunne finde den mest optimale sender for den enhed der er på uden man selv skal gøre noget?
Avatar billede kurtba Ekspert
23. september 2019 - 22:22 #3
Mesh systemet er jo hovedsaligt til brug de steder, hvor man ikke kan kable. Når nu du har kablet, så kan du  jo i stedet bruge accespoint eller sætte ekstra routere op og lade dem virke som acces point. Det burde faktisk også give et bedre signal, da kablede forbindelser altid er bedre end noget, som skal fanges trådløst.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. september 2019 - 11:03 #4
Jeg ville også være skeptisk ved at sætte et mesh system op - det er ikke den teknologi du leder efter med det setup du har.

Du skal bruge en central controller, og så 3 access points.

...Eller sætte 3 individuelle access points op.

Problemet med det sidste er, at der er mange AP´s der ikke arbejder direkte sammen - d.v.s at går du fra stuen til 1. sal, og stadig kan se et svagt signal fra stuen, vil din enhed blive på den svage enhed, selv om en kraftig står lige ved siden af.
De fleste enheder burde skifte til det kraftige signal automatisk, men det ville være naturligt at konfigurere enhederne med samme SSID, og så kan der opstå problemer, hvis ikke enhederne kører via samme controller, for så skal alle netværk konfigureres på alle enheder, selv om de er helt ens.

Men som sagt kender jeg ikke nogen Wireless Controller systemer til hjemmebrug - og dem til virksomheder er alt for dyre til så lille et setup.

Så jeg vil nok anbefale dig at finde 3 ens AP, og konfigurere dem som 3 selvstændige enheder, der så skal konfigureres på alle enheder, og så leve med den besværlighed det giver.

Alternativt skal du finde nogle gode spejlingsflader ved trappeopgangen, som MESH enheder kan sende deres signal via - WiFi signaler reflekteres af flade mure, og kan på den måde "rejse om hjørner" (eller en etage op/ned)
Avatar billede klavil Seniormester
25. september 2019 - 00:48 #5
Ole madsen: Som vi har det ny, er der en router opsat som accespoint på 1 sal og en i kælderen. vi skal så selv koble os på routerens trådløse signal, altså manuelt, da hver etage har sit eget trådløse signal.
Jeg fik fortalt at det var bedst, selv om det er lidt besværligt, da ipads, telefoner m.m har problemer med at finde det stærkeste signal som du også så fint beskriver.
Jeg tænkte bare at et Mesh system måske havde været en bedre løsning, da de jo netop skulle kunne måle på en anden måde, og derved finde den enhed der er kraftigst, men problemet bliver vel rækkevidden ift beton gulv m.m
Avatar billede kurtba Ekspert
25. september 2019 - 01:45 #6
Det er svært at sige noget om rækkevidden i netop dit hus. De Mesh løsninger som jeg har set test på, har været testet i huse med flere etager, og det har angiveligt virket fortrinligt. Så med mindre at vægge og gulv virkelig er problematiske, burde Mesh virke. Det er jo netop i den slags problemhuse, at man har lavet Mesh til.
Et helt andet alternativ kunne være det system, hvor man bruget elinstallationen i huset til at bringe signalet rundt. Det bruger jeg selv i mit 2-plans hus. En enhed kobles til en stikkontakt tæt på routeren og forbindes med kabel.  Så sætter man enheder op de steder, hvor man har brug for det. Det kræver bare, at der er en stikkontakt. De behøver ikke engang at være på samme gruppe.
Det synes jeg virker fortrinligt. Også en nem løsning hvis man lige har brug for et ekstra stærkt signal et andet sted i huset, så ud af en kontakt og ind i en anden. Det kan opsættes på flere måder, men bl.a. kan man navngive det med samme ssid som routeren, så man automatisk hopper på den kraftigste, når man bevæger sig rundt i huset. Enhederne man sætter op sender trådløst på både 2,4 og 5 ghz nettet, samt har 2 udtag, hvis man hellere vil kable en enhed til systemet.
Der findes flere firmaer, som laver denne løsning. Min er fra Devolo og hedder Devolo 1200+ wifi. Bemærk, at de også laver et sæt, som ikke har wifi indbygget. Et sæt består af den enhed som kobles til routeren + en extender. Man kan så købe ekstra extendere, hvis man har brug for det.
1200 serien har efterhånden nogle år på bagen, så skulle jeg købe i dag, ville jeg formentlig vælge Devolo Magic 1eller Devolo Magic 2, som begge er nyere versioner.
Der findes en dansk test af Magic her
https://www.altomdata.dk/devolo-magic-2-wi-fi-multirum-kit-test-mesh-baseret-wi-fi-via-stroemnettet
Dustin plejer at have gode tilbud på Devolo enheder.
Avatar billede klavil Seniormester
25. september 2019 - 13:49 #7
takker for hjælpen til jer alle