Avatar billede Dennis Novice
31. august 2019 - 14:36 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Grafikkort

Hej. måske nogle der kan hjælpe? jeg skal bruge et nyt grafikkort, men hvilket? jeg har en Intel(R) Core(TM) i7-4771 CPU 3,5GHz. grafikkortet er et Nvidia Geforce GTX 780 lidt gammelt :smile: Men hvad kan man opgradere med ? og skal der en ny CPU i? eller er den fin? ja mange spørgsmål, men håber i kan komme med nogle input.. :slight_smile:
Avatar billede Slater Ekspert
31. august 2019 - 14:52 #1
Om du skal opgradere CPU kommer naturligvis an på hvad du skal bruge den til, men umiddelbart er det ikke en dårlig CPU selv i dag. Hvis det er til spil burde den sagtens kunne følge med, hvis du ikke kræver det allerbedste af det bedste. Jeg har selv en 4770k 4,0GHz, som kun er lidt bedre, og den klarer selv nye spil uden problemer, og er ikke en flaskehals for mit 1080 Ti grafikkort.

Mht. hvilket grafikkort du skal købe, så kommer det fuldstændig an på dit budget, hvad du skal bruge det til og hvilke forventninger du har. Alle kort kan sættes i - der er ikke noget med kompatibilitet osv, så længe dit motherboard ikke er oldnordisk.
Avatar billede Dennis Novice
31. august 2019 - 15:05 #2
grafikkortet er til helt nye spil.. budgettet ligger omkring 2-4000 kr..bare heller ikke nogen grund til et stort kort som Cpuen ikke kan bruge/trække..
Avatar billede Slater Ekspert
31. august 2019 - 15:09 #3
Jamen så køb du bare det bedste du kan få til 2-4000 kr. Det bedste du kan få til de penge er, så vidt jeg ved på stående fod, et GTX 2070, og det vil ikke være spildt. Det er cirka lige så kraftigt som mit 1080 Ti, som altså ikke bottlenecker min tilsvarende CPU.

Eller du kan spare lidt og f.eks. gå efter et 2060 eller noget fra den ældre generation. Eller naturligvis tilsvarende kort fra AMD, som jeg dog ikke har nogen forstand på.
Avatar billede Dennis Novice
31. august 2019 - 15:17 #4
takker mange gange for den hurtige hjælp :D
Avatar billede Dennis Novice
31. august 2019 - 16:05 #5
Undskyld jeg lige skriver igen  hvad med de her super GRFORCE RTX 2070 SUPER den kan man da også gå efter ik?
Avatar billede Slater Ekspert
31. august 2019 - 16:28 #6
Jo. Min fejl med GTX/RTX, jeg glemte lige at den nye generation kort var gået over til at hedde RTX. Det hedder de bare fordi de har raytracing cores, ellers er det det samme. Og SUPER er bare en bedre version af grundkortet, så hvis du kan finde et inden for dit budget, er det klart brugbart.

Det eneste du skal holde øje med, er om din strømforsyning har de rette stik ud, hvilket i værste fald betyder du skal købe nogle ekstra ledninger. Strømforsyningen laver i hvert fald helt sikkert nok strøm, da et 2070 bruger mindre end et 780 som du har.
01. september 2019 - 06:36 #7
"flaskehalse" findes ikke rigtig i samspillet mellem cpu og gpu. Der findes begrænsende faktorer til gengæld.
Set fra et FPS perspektiv, så kan du sagtens opgradere GPU og gå ned i frames pga. din CPU, ja. Dette skyldes dog, at nyere CPU´er kører med højere IPC, hvilket tillader flere aktive frames. Intels 4. gen processorer er dog stadig så glimrende, at der skal utrolig meget til at for alvor at tvinge dem i bund ift. til gaming. Effektiv spredning over 4 cores / 8 threads gør at gpu+cpu fint følges ad. Så i forhold til ydelse er der ingen forskel, men du kan godt risikere at miste lidt på FPS kontoen. Her kommer så også spørgsmålet om hvilken skærm du har!
2070 kortet er overkill, hvis du ikke gamer højere end 1920X1080, hvilket de fleste faktisk ikke gør. Bedste kort ydelse/pris til det, er IMO. AMD Radeon RX 580 (8GB). hvilket kan findes til et par tusind. TDP er det samme som 2070 kortet, så ingen køer og is der.. kortet fødes via en standard 8 pin connector med en sekundær 6 pin connector for øget OC stabilitet. Så det passer i dit nuværende setup.

Bare til overvejelse!
Avatar billede Slater Ekspert
01. september 2019 - 07:32 #8
#7:
""flaskehalse" findes ikke rigtig i samspillet mellem cpu og gpu. Der findes begrænsende faktorer til gengæld.

Ikke forstået. Hvad mener du "flaskehals" betyder, hvis ikke "begrænsende faktor"?
01. september 2019 - 08:58 #9
Det er en gammel fejde fra de "glade" OverClockers Clan days... folk blev uenige om termer og på et tidspunkt var der nogen, der kunne føre tilstrækkelig evidens for, at begrebet kendt som en flaskehals, reelt ikke eksisterer, men skal anses helt anderledes.
Det er vist mere vane end praktisk tanke der gør, at jeg sommetider stadigvæk påtaler det. Det gav ikke meget mening her egentlig, så jeg beklager min trætte hjerne der åbenbart også er distræt! Det var ligegyldig input fra min side!

men hvis du vil læse mere om emnet, så kan jeg anbefale et par gode steder at starte anyway. Såfremt det skulle have interesse altså :)
Avatar billede Dennis Novice
01. september 2019 - 14:04 #10
min skærm er en IIyama prolite GB2773HS 144HZ
01. september 2019 - 15:00 #11
Når du spiller;

Formoder du spiller i max res. altså 1920X1080 ?
Udnytter du de 144hz skærmen tilbyder ?
Er der en særlig type spil du spiller og betyder det meget for dig om du rammer 89 eller 84 fps ?
01. september 2019 - 15:10 #12
Jeg vil sætte det op sådan her. Det omtalte 2070 er naturligvis meget bedre og hurtigere. Ingen tvivl. Der er selvfølgelig også den mulighed i det, at du kan flytte det med videre i fremtiden.
Når det er sagt; Til din maskine og din skærm, så vil 580 kortet dække dine behov fuldstændig, hvis dine behov er problemfri afvikling i fuld opløsning med high details og alt slået til. Hvis det er nok for dig og du er ligeglad med benchmarks og FPS osv. så ville jeg spare de par tusind og vælge 580eren.
Dette er dog min holdning til spørgsmålet og er givetvis modstridende med mange andres :)

Kr. 1932,-
https://www.proshop.dk/Grafikkort/ASUS-Radeon-RX-580-ROG-STRIX-OC-8GB-GDDR5-RAM-Grafikkort/2588545

Kr. 3999,-
https://www.proshop.dk/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-2070-ROG-STRIX-Advanced-8GB-GDDR6-RAM-Grafikkort/2681125

jeg har valgt Asus ROG kort som referencekort, da det er pretty much the Rolls of gaming hardware! Jeg har ikke tjekket priser andre steder, da Proshop er min normale leverandør og derfor nemmest at bruge til comps...
Avatar billede Slater Ekspert
01. september 2019 - 15:23 #13
Ja, der er jeg sgu stadig ikke enig.

https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-RTX-2070-Super-vs-AMD-RX-580/4048vs3923

2070 SUPER får omkring dobbelt performance vs et 580, hvilket ikke engang er normalt for en fordobling i pris. Det er også mere end to år nyere, og vil være understøttet - og understøtte ny teknologi - langt længere end et 580. Ifølge benchmarks der, når 580'eren også kun lige de 60 fps på max i 1080p i spil som Witcher 3 og GTA V, hvilket vil sige det allerede er på kanten af "godt nok" i dag, og vil kæmpe med den næste generation af spil.

Naturligvis kommer det an på ens budget og hvad man har brug for, men jeg ville uden nogen som helst tvivl give de ekstra tusinde for 2070'eren der.
01. september 2019 - 15:46 #14
det var jeg klar over, nok ville blive den generelle consensus :)

Mine bevæggrunde er:

1. At tilbyde et billigere alternativ der stadigvæk vil kunne løse opgaven.
2. At jeg tilhører en - givetvis efterhånden lille - skare af "gammeldags" technos der ikke bare nødvendigvis vil have det nyeste fordi det er bedre, men som rent faktisk sætter ydelse i direkte kontrast til behovet og specker ud fra det. Hvorfor have mere ydelse end du reelt kan bruge? Skal man også vælge 700hk. i en Tesla i stedet for det meget billigere 500hk. alternativ? Du vil aldrig komme til at mærke forskellen. Det samme gør sig gældende her. Så længe udgangspunktet er den samme rig og skærm som her, så vil du aldrig reelt opleve forskellen! Du kan MÅLE den, ja. Og hvad får du ud af det?
Det er min pointe med dette.
Og i øvrigt. "et par tusind kroner ekstra", bevares. Men vi snakker altså om en difference på over 50% på to varer der i bund og grund kan løse samme opgave. Endda er der ingenlunde givet afkald på kvalitet eller noget. Også en betragtning der er værd at tage med.

I forhold til ydelse ift. behov ift. pris, så er 580 kortet mere eller mindre the pinacle af kræfter til en ældre gaming rig der gamer full HD. Og så kan du userbenche mig så tosset du vil. Jeg kan også kaste en masse tal efter dig- jeg kan også kaste mine egne målinger efter dig, men det kan vi ikke rigtig bruge til meget ift. til at blive enige.
Jeg synes det er super at vi har divergente holdninger til emnet og jeg forstår til fulde dine argumenter. Jeg synes også bare det er positivt, at kunne om ikke andet tilbyde et alternativ. Så kan man i sidste ende selv vælge ud fra egne præferencer.
Avatar billede Slater Ekspert
01. september 2019 - 16:15 #15
"At tilbyde et billigere alternativ der stadigvæk vil kunne løse opgaven."

- Og det er et rigtig godt input. Intet jeg sagde skal fortolkes som en kritik af din, bare udtryk for min uenighed for at dække emnet fra begge sider.
Nu skal vi jo heller ikke bestemme hvad Dennis gør, men bare give ham de bedste informationer, så han selv kan tage et valg - og det gøres absolut bedst med begge meninger repræsenteret.
01. september 2019 - 16:17 #16
#15: Fuldstændig enig! Meget vel formuleret :)
Avatar billede Dennis Novice
01. september 2019 - 19:36 #17
Mighty og Slater tusinde tak for de gode input super godt der er noget fra begge sider, sikker på det vil hjælpe mig meget👍 Jeg kigger lidt på det og så må jeg jo bestemme mig for hvad det skal være 😁 takker mange gange igen. 👍