Avatar billede Adam Sommer Novice
11. juli 2019 - 18:57 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Offentliggørelse af musik på Youtube

Hej

Jeg vil rigtig gerne kaste mig ud i at lave karaoke versioner af sange og uploade dem på youtube. Jeg ved man ikke må uploade den originale version men må man gerne lave sin egen version af instrumental versionen af sangen og derefter uploade?

På forhånd tak!

Kh. Adam
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. juli 2019 - 20:05 #1
Først og fremmest, vil det være mod ophavsretten - desværre. Du har stadig "kopieret" originalen iflg. ophavsrettighedsloven.

Men i tilgift scanner Youtube også lydsporet, og fjerner de lydspor der er ophavsret på.
Så de skal lyde meget anderledes end originalen, eller være ukendt af Youtube, hvis de skal slippe igennem.
Avatar billede Adam Sommer Novice
11. juli 2019 - 20:28 #2
Når man laver en instrumentalversion af en sang kan den ikke komme til at lyde 100% som den originale version.  Det er rigtigt at youtube skanner det man uploader. Hvis skanneren siger "offentlig" betyder det vel der ikke er noget copyright på og derved er det jo ingen kopi.  Så bliver det jo sin egen version med egne instrumenter.
Hvis man laver et enkelt beat som kommer kommer til at lyde som originalen så ville skanneren heller ikke meddele at der er copyright på, da de stadig er forskellige.
Hvis man bruger et musikprogram som Fl-studio og trykker på tangenten "C" to gange ville de selvfølgelig lyde ens uden at være det da de har forkellige frekvenser.

Mit spørgsmål er om den ville blive fjernet selvom at jeg bruger mine  egne instrumenter? Ikke af youtube men måske af andre? Måske pladeselskabet.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. juli 2019 - 20:45 #3
Givetvis - men igen afhængig af sammensætningen. Bruger du blot en kort sampling, eller spiller 5 sekunder af et Metallica riff på klaver, vil du stadig bryde ophavsretten. Og så er det altså et spørgsmål om algoritmer og tid, før nogen fanger den...

Det korte af det lange - du må ikke, med mindre det er fuldstændig uigenkendeligt, og i virkeligheden din helt egen kompossition.
Avatar billede Adam Sommer Novice
11. juli 2019 - 20:49 #4
Ok, Tak Ole :) Det var svar nok
Avatar billede milter Ekspert
11. juli 2019 - 20:50 #5
Hvor meget har søgt på nettet om det her emne? Har du f.eks. set det her:

https://longzijun.wordpress.com/2012/01/18/music-public-domain-and-copyright/

Hvis du ønsker at uploade karaoke til nettet, så får du brug for en juridisk ekspert på det område til at rådgive dig, og den slags vil du nok ikke finde i det her forum.
Avatar billede milter Ekspert
11. juli 2019 - 21:06 #6
Tilføjelse til sidste afsnit i  #5 efter glemt opdatering.

...  måske lige bortset fra de gode og relevante kommentarer fra ole_madsen :-)

Jeg kender selv lidt til emnet pga. en søn, som sammen med sin gruppe ofte benytter melodier og dele af tekster, som er dækket af lovgivningens regler om copyright.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
11. juli 2019 - 21:27 #7
Jeg har flere gange uploaded videoer til Youtube med musik fra andre kunstnere. Youtube registrerer så at det er ophavsretligt beskyttet musik og sender dig en meddelelse, så du kan protestere hvis du mener at det er din musik. Youtube forsyner så beskrivelsen af videoen med en meddelelse om at det er licensieret musik, og musik-selskabet får så de evt. indtægter der genereres. det kaldes "fan-videoer" på youtube.Her ser du et eksempel på dette, gammelt VHS bånd musikvideo digitaliseret og uploaded til Youtube https://www.youtube.com/watch?v=Jv_W7AiK390  Man kan selvfølgelig forestille sig at musikken er fra et selskab uden aftale med Youtube, så vil den nok blive fjernet fra lydsporet.
Avatar billede Adam Sommer Novice
11. juli 2019 - 21:36 #8
J. Nielsen
Som skrevet i #2 så er det ikke originalen jeg har tænkt mig at uploade men min egen version af den instrumentale version af sangen. Det vil så sige at det er jo ikke deres længere.
Hvis jeg maler et billede af Mona Lisa og laver om på det så vil det jo også blive mit værk.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
11. juli 2019 - 21:37 #9
Her står systemet om Youtubes automatiske musikgengendelse beskrevet https://diymusician.cdbaby.com/youtube/posting-cover-songs-on-youtube-music-licensing-law-explained/

YouTube’s impressive Content ID system analyzes elements of every single video uploaded to the platform to determine if a video contains any copyrighted material (sound recordings, composition, video, etc.). If so, YouTube’s Content ID system automatically places a claim on that video on behalf of the rights holder.

In other words, if you upload a cover song video, YouTube should be able to tell that you do NOT own the rights to the song; you will see a claim placed on the video by the publisher, and any ad revenue generated by your video will be paid to that rights holder.
Avatar billede milter Ekspert
11. juli 2019 - 21:42 #10
#8.

Du skriver: "...  så er det ikke originalen jeg har tænkt mig at uploade men min egen version af den instrumentale version af sangen. Det vil så sige at det er jo ikke deres længere."

Hvis du forstår det på den måde, så har du misforstået det hele, også det, ole_madsen har skrevet i #3.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
11. juli 2019 - 22:02 #11
#8 Hvis du uploader din egen version af en sang er det en "cover" version. Det gør ikke den store forskel. Se udførlig beskrivelse af hvordan Youtube håndterer cover versioner i #9.
Svaret i #3 som du har markeret som en løsning er teoretisk korrekt, men ikke i praksis. I praksis kan du sagtens uploade cover versioner. Youtube håndterer det og sørger for at indtægterne tilfalder rettighedshaverne.
Avatar billede Adam Sommer Novice
11. juli 2019 - 22:02 #12
J. Nielsen
"In other words, if you upload a cover song video, YouTube should be able to tell that you do NOT own the rights to the song; you will see a claim placed on the video by the publisher, and any ad revenue generated by your video will be paid to that rights holder."

Det er vel kun gældende hvis du uploader et cover med egen  stemme og den originale instrumental version. Der er vanvittig mange instrumental versioner på youtube - Stortset til alle sange. Bare ikke så mange danske sange.
De ligger der stadig.

Jeg er ret sikker på at man godt kan uploade et cover uden at bruge den originale instrumentalversion men med en version  en anden har prøvet.
Avatar billede milter Ekspert
11. juli 2019 - 22:11 #13
Hvordan end du gør det, hvis du udgiver selv en "redigeret" udgave af en andens melodi eller tekst, så er det ikke din egen. Så skal du betale for det, og det er vel det, det drejer sig om, eller ...?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. juli 2019 - 22:18 #14
#8 at du laver din egen version, gør den aldrig til din. Du har stadig kopieret et originalt værk, og har du ikke tilladelse, bryder du ophavsretten.

Tænk på åndssvage sager som https://www.bbc.com/news/world-us-canada-45685401 - mindre bands prøver at overbevise retten om at successnumre er "stjålet" fra dem, for at tjene penge. Var det tilladt at "lave sin egen version", ville sådanne retssager aldrig kunne føres (måske ikke så dumt endda ;-)

Hvis du maler Mona Lisa, er der næppe nogen der løfter et øjenbryn. Men kopierer du billedet på internettet, inverterer farverne, og lægger en lille del på din hjemmeside, så bryder du også ophavsretten.

Det er rigtigt at Youtube for nogle år siden indførte royalities til kunstnere, med hvem de har samarbejde. Men det er ikke en blåstempling af at det er tilladt - du risikerer stadig at "dit ny værk" bliver erklæret ophavsrettighedsstridigt og fjernet.
Avatar billede Adam Sommer Novice
11. juli 2019 - 22:33 #15
Hvorfor er der så så ufattelig mange versioner lavet af andre brugere på youtube?
De har ikke ligefrem betalt for det.
Skal disse ikke nedlægges?:
8 år på YT: https://www.youtube.com/watch?v=GkPSIESilbE
4 år på YT: https://www.youtube.com/watch?v=9R4GLI06odg
5 år på YT: https://www.youtube.com/watch?v=RJQPxTGKsec
4 år :  https://www.youtube.com/watch?v=4qT1Dzx8agU
Ovenstående er danske. Dem er der ikke mange af.
Der er rigtig mange amerikanske. Skal de ikke fjernes?
Avatar billede Adam Sommer Novice
11. juli 2019 - 22:38 #16
"Hvis du maler Mona Lisa, er der næppe nogen der løfter et øjenbryn. Men kopierer du billedet på internettet, inverterer farverne, og lægger en lille del på din hjemmeside, så bryder du også ophavsretten"

Det er jo heller ikke det jeg siger jeg vil med den originale instrumentalversion.
Jeg vil jo lave den om fra bunden af. Det er stadig karaoke til sangen men det er jo mine egne instrumenter som jeg laver i fl studio fra bunden af. Det kan jeg ikke se noget galt i.
Avatar billede milter Ekspert
11. juli 2019 - 22:40 #17
Og her er lidt mere læsning:

https://danskforfatterforening.dk/faq-jura/
Læs især linkene under afsnittet: "Hvor finder jeg Ophavsretsloven?"

Hvis ikke det giver svarene på alle dine spørgsmål, så kontakt en juridisk ekspert i emnet.

Hvis du på nettet kun ender med at have 100 afspilningerr, så er der formentligt ingen, der vil komme efter dig. Hvis du pludseligt får 100.000 afspilninger, så kan det hurtigt blive en anden sag.
Avatar billede Adam Sommer Novice
11. juli 2019 - 22:49 #18
Milter:
https://www.youtube.com/watch?v=YpgE7S4Ay7g
https://www.youtube.com/watch?v=sdCtFaIdbL4
https://www.youtube.com/watch?v=Cgdes6lFjzM

Prøv at skrive "karaoke" og/eller "instrumental version"

Så finder du ud af at mange amerikanske instrumental versioner har over 1.000.000 views
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
11. juli 2019 - 22:57 #19
Youtube fanger åbenbart ikke alt. Her er nogle hvor youtube har registreret det automatisk
https://www.youtube.com/watch?v=ALq8ihw4pwU
https://www.youtube.com/watch?v=-EKd4Ttp25E
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. juli 2019 - 23:03 #20
#16 jo, så længe du laver en "kopi" af den originale musik, bryder du ophavsretten. Uanset om du så bruger kazoo og bambuspinde, er det stadig en kopi af den originale musik, og det mås man altså ikke. Heller ikke selv om DU mener du må lave den fra bunden af...

Og ja, der findes utallige eksempler på at der er den type kopier på nettet og andre steder - men det er stadig ikke lovligt - og det var vel det du spurgte om oprindeligt?

Vidste du at spejdernes julecafé med offentlig adgang, afkræves kodaafgifter, hvis der sidder en med en guitar og spiller "Yesterday"?
De fleste tilfælde smutter den nok, men den dag det opdages, er der ballade...
Avatar billede Adam Sommer Novice
11. juli 2019 - 23:04 #21
J. Nielsen
Ja,  men de er jo stadig på youtube. Skal de ikke fjernes? Eller må de gerne blive fordi man har nævnt produceren af den originale?

Så hvis jeg nævner produceren af den originale så må jeg gerne?
Avatar billede milter Ekspert
11. juli 2019 - 23:11 #22
#18.
Ja, og hvad står der om, hvor meget eller hvor lidt, kunstnerne har betalt for rettighederne til at bruge numrene?

Loven om ophavsret dækker ikke alle numre. Nogle kunstnere har "frigivet" al deres musik, nogle har frigivet enkelte numre.

Du har bedt os om råd ang. brug af andres musik, tilsyneladende i den tro, at du ukritisk og gratis kan gengive alt i dine egne versioner. Det kan du ikke!

Har du nogensinde hørt om  Sebastians mesterværk, "Tiderne Skifter"? Hvis ikke, så prøv at læse lidt om, hvor lang tid og arbejde, det kostede ham at overtale indehaverne af rettighederne til at måtte genudgive Bertolt Brechts tekster i hans egen udgave.
Avatar billede Adam Sommer Novice
11. juli 2019 - 23:12 #23
Ole Madsen

Heller ikke hvis det er klaver akkorder ? Det må da være din spøg.

Så man må ikke uploade dette: https://www.youtube.com/watch?v=ALRBDC5iCSA

??
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
11. juli 2019 - 23:24 #24
#21
Du skriver "Ja,  men de er jo stadig på youtube. Skal de ikke fjernes? Eller må de gerne blive fordi man har nævnt produceren af den originale?"

Nej de kan jo netop blive i modsætning til dem Youtube ikke har genkendt (som du linkede til) og som er der på et usikkert grundlag.
"Man" har ikke nævnt producenten, Youtube har indføjet det i beskrivelsen og tager indtægterne fra visningerne og sender i producentens lomme. På den måde er alle glade. Uploaderen får ikke fjernet sin video og kunstneren får indtægterne.

Det er altså kun en fordel for uploaderen hvis Youtube genkender melodien og indføjer denne copyright meddelelse.

Hele systemet er nøje beskrevet i linket i #9
Avatar billede milter Ekspert
11. juli 2019 - 23:25 #25
#23.
Du insisterer tilsyneladende stadig på, at du ukritisk, gratis og uden tilladelse må anvende andres musik, hvis bare du gør det på din egen måde. Det må du ikke!

Det kan godt være, at nogle slipper godt fra det i nogle tilfælde, men, hvis du kører 70 km/t på en strækning med max 50 km/t, så gør det det ikke mindre ulovligt, at andre også kører 70 km/t.
Avatar billede Adam Sommer Novice
11. juli 2019 - 23:36 #26
J. Nielsen
Når man uploader på youtube kan man sagtens sørge for at "Indtægtsgenerering" er valgt fra når man uploader så man ikke tjener på det. Hvad er problemet hvis du ikke tjener på det når man uploader det? Det har jeg ikke tænkt mig at gøre.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
11. juli 2019 - 23:58 #27
#26 Jeg tror ikke fravalg af indtægtsgenerering har nogen betydning for copyrightreglerne. Det er mest tænkt for at der afspilles færre reklamer.

Der er basalt set tre scenarier, hvis du uploader noget af andres musik, hvadenten det er som karaoke, coverversion eller andet:

1. Youtube genkender musikken i din video og afregner med rettighedsindehaverne
2. Youtube genkender ikke musikken i din video, du skal selv henvende dig til Youtube eller søge rettigheder hos copyright-indehaverne
3. Youtube genkender ikke ikke musikken i din video, du bryder copyright reglerne, men håber på at gemme dig i mængden blandt de 1000-vis af andre der er i samme situation.

Youtube genkender nemmere uændrede versioner (med eller uden sang) end cover versioner hvor der er lavet om på melodien.
Avatar billede Slettet bruger
12. juli 2019 - 01:44 #28
#1 hvad vil du opnå med disse video ? millioner af views og dermed penge ? så slagter de dig :)

#2 du må kort sagt ikke, og når den opdager det, enten sletter de den eller sam en sagde: indehaver af (C) får automatisk alle indtægter den video måtte lave.

#3 du må gerne! du skal kontakte det pladeselskab som står for (C) på nummeret, og søge tilladelse, hvis du får det, kan du bare lave din egen version, og de får alle pengene

#4 den eneste måde du kan få original sporene på, hvor vokalen er væk, er ved at få dem fra pladeselskabet.  de siger de kun ja til hvis du er en dygtig musik remixer, og ikke er elendig og laver noget forfærdeligt bras :)

så ergo....

du kan godt lave en coverversion med dit eget musikprogram og instrumenter, og lave en karaoke. der er masser af dem, med hjemmelavede lyde, og de bliver ikke bare slettet. det er lidt tilfældigt hvad der sker. enten sker der ikke noget, ellers sletter youtube video, eller også får du en besked at ham med (C) nu ejer den video.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. juli 2019 - 10:00 #29
#23 Du begynder at erkende at du er galt på den... - men jeg skriver det gerne en 4. gang.

NEJ - heller ikke klaverakkorder. Og nej, det linkede nummer er også ulovligt, hvis ikke rettighedshaver har givet lov.

Jeg gentager lige mig selv fra #3:
"Det korte af det lange - du må ikke, med mindre det er fuldstændig uigenkendeligt, og i virkeligheden din helt egen kompossition." = man må ikke kunne gengende akkorder, riffs, melodi eller noget andet i nummeret... - hvilket betyder du slet ikke kan lægge et karaokee nummer op, for ingen vil kunne synge med :-)

Jeg beklager - men når du står i retten, kan du heller ikke overbevise dommeren ved at fortælle at du er ret sikker på du må... - det er ren lovgivning.

Når det så er sagt, så fortsæt du endelig med at lave hvad du gør privat. Det må du heller ikke, men der vil næppe nogensinde være nogen der brokker sig over det. Du skal bare lade være med at stikke snuden frem ved at offentliggøre det... - og hvis du alligevel gør, så vær forberedt på at du KAN komme i problemer (som du kan se, er det langt fra alle der gør... - men det gør det ikke mere lovligt).