Avatar billede CarstenT123 Novice
05. april 2019 - 09:59 Der er 4 kommentarer

Hvis to ting er opfyldt

Hej.
Jeg har en masse dankort numre i kolonne a og en masse beløb i kolonne b.
Jeg har også en masse dankort numre i kolonne c og en masse beløb i kolonne d.
Jeg vil nu gerne synliggøre om et givet dankortnummer i kolonne a og beløbet i kolonne b stemmer overens med dankort nummeret i kolonne c og beløbet i kolonne d.
Rækkefølgen på dankortnumrene i kolonne a og c og beløbene i kolonne b og d er ikke ens og det er her mit problem ligger.
Så jeg skal love noget i stil med:
Hvis A1 og B1 findes i C1:C150 og D1:D150. Hvis sand: Ja. Hvis falsk: Nej.

Jeg håber det giver mening.
Avatar billede finb Ekspert
05. april 2019 - 10:26 #1
lav en kolonne E med =A1&B1
lav en kolonne F med =C1&D1
Lopslag fra E til F
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
05. april 2019 - 10:36 #2
Indsæt i F2 og kopier ned.

=ELLER(A2&B2=$C$2:$C$100&$D$2:$D$100)

Det er en matrixformel, så husk at holde Ctrl og Shift nede før tryk på Enter.
Avatar billede sdh Mester
05. april 2019 - 10:44 #3
Angiv flg. formel i kolonne E1:
=HVIS(B1-SUM.HVIS($C$1:$C$150;A1;$D$1:$D$150)=0;"sand";"falsk")
Avatar billede sdh Mester
05. april 2019 - 11:42 #4
Lige en formel til der burde være gangbar:

indsæt flg. formel i celle E1 og kopier ned:
=SUMPRODUKT(--(A1=$C$1:$C$150)*(B1=$D$1:$D$150))=1