Avatar billede Stine H Novice
30. januar 2019 - 10:01 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

HVIS funktion med flere kriterier

Hej

Jeg har brug for at lave en HVIS-funktion med flere kriterier. Fx hvis A1 har samme tekst som F1, B1 har samme tekst som F2 og C1 har samme tekst som F3 skal resultatet være lig med D1. Alle kriterierne skal være opfyldt for at returnere D1. Hvis en eller flere af kriterierne ikke er opfyldt skal der blot returneres et tomt felt.

Jeg håber nogen kan hjælpe.
Avatar billede sdh Mester
30. januar 2019 - 10:33 #1
=HVIS(OG(A1=F1;B1=F2;C1=F3);D1;"")
Avatar billede Stine H Novice
30. januar 2019 - 13:34 #2
Jeg kan ikke få den til at virke. Jeg har skrevet: =HVIS(OG(E12=AM1;F12=AO1;G12=AN1);D12;"")

Jeg har tjekket at teksten i de felter der sammenlignes er den samme.
Avatar billede h_s Forsker
30. januar 2019 - 14:38 #3
Nu ved jeg ikke hvad der står i de celler du refererer til i #2 - det er jo nogle andre end dem du skriver om i spørgsmålet :-)

Du bør tjekke om cellerne er korrekte. Formatet i funktionen ser ok ud.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
30. januar 2019 - 14:45 #4
Prøv i en tom celle at tjekke dine betingelser:

=E12=AM1  giver den Sand/Falsk når du forventer det?
=F12=AO1  giver den Sand/Falsk når du forventer det?
osv.

Ret så du får det du forventer

Så burde
=HVIS(OG(E12=AM1;F12=AO1;G12=AN1);D12;"")
hente D12 hvis alle 3 betingelse er sande

Jan
Avatar billede sdh Mester
31. januar 2019 - 08:04 #5
Hos mig virker det fint.

Men forsøg med Jan's metode for at sikre korrekte data, Dvs. checke for bl.a. unødige mellemrum i cellerne m.v.  .
Avatar billede Stine H Novice
01. februar 2019 - 13:38 #6
Nu virker det! Mine kriterier er en blanding af datoer, tal og tekst, og de var formateret forskelligt. Tusind tak for hjælpen til jer begge.