Avatar billede CHC Forsker
25. januar 2019 - 11:13 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Søg efter bestemt tekst i kolonne

Hej

Jeg har nedenstående formel, som returnerer SAND, hvis A9 indeholder "Hjemmeside" eller "Webadresse". Men jeg vil gerne have den til at søge i kolonne A, da søgekriterierne ikke nødvendigvis altid vil stå i celle A9, men et vilkårligt sted i Kolonne A. Kan det lade sig gøre?

=HVIS(HVIS(ER.TAL(FIND("HJEMMESIDE";STORE.BOGSTAVER(A9);1));1;0)+HVIS(ER.TAL(FIND("WEBADRESSE";STORE.BOGSTAVER(A9);1));1;0)>=1;SAND;FALSK)

Vh CHC
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
25. januar 2019 - 11:31 #1
Hej
=ELLER(ER.TAL(FIND("HJEMMESIDE";STORE.BOGSTAVER(A:A);1));ER.TAL(FIND("WEBADRESSE";STORE.BOGSTAVER(A:A);1)))

slut med tryk "ctrl+shift+enter" det er en matrixformel

Jan
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
25. januar 2019 - 14:04 #2
@ Jan Hansen

"Full column references" som A:A i forbindelse med matrixformler er noget nær det værst tænkelige råd man kan forestille sig. Det ser måske smart ud, men det er absolut dårlig Excel-stil, og noget som i den grad kan medvirke til at lægge Excel død. Måske ikke i den konkrete situation, men mange folk tager  jo sådan noget som en generel vejledning. Referenceområdet bør altid begrænses til det, der er nødvendigt.
Hvis man er tvivl om, hvad der er nødvendigt, kan man jo altid øverst i arket lave en formel, der finder den sidste udnyttede celle i en given kolonne eller bruge Excels tabel facilitet.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
25. januar 2019 - 15:59 #3
@ xl-enthusiast

Ok, så blev jeg også klogere

Jan
Avatar billede CHC Forsker
28. januar 2019 - 07:11 #4
@xl-enthusiast

Så blev jeg også klogere. Og lidt forvirret...:-)

Hvordan ville man i stedet "lave en formel, der finder den sidste udnyttede celle i en given kolonne eller bruge Excels tabel facilitet."?

Vh CHC
Avatar billede BritB Novice
29. januar 2019 - 13:23 #5
@CHC

Dette kan gøres med en kombination af OFFSET og COUNTA formel i Name Manager. Så får du altid et array, som går ned til den sidst udnyttede celle i en given kolonne.

Det kan du læse mere om her: https://turbofuture.com/computers/Use-OFFSET-and-COUNTA-to-create-dynamic-ranges-with-automatically-updating-formulas-in-Excel-2007-and-Excel-2010