Avatar billede metin Praktikant
14. juni 2018 - 09:53 Der er 1 kommentar

Cirkel diagram plus det løse. :-)

Hej.

Jeg er så meget ny i grafer i excel - og meget andet også :-)

1. spørgsmål.

Jeg har hentet et regneark - og vil gerne lave noget grafisk afrapportering.
Jeg har fx data stående i en kolonne:
not started
In progress
On hold
Complete.

Så vil jeg gerne lave et lagkage diagram over fordelingen af de forskellige områder. Det skal måles ud fra den samlede mængde af data.
Så hvis jeg fx har 50 opgaver i alt, så vil de fordele sig på en eller anden måde mellem de 4 mulige status. Men det er som om jeg mangler data (siger excel :-)).
Giver det mening?

2. Spørgsmål
I samme ark - har jeg fået lavet en liggende kurve (og jeg ved ikke helt hvordan det lykkes :-)), men udfordringen er at den er gal med sorteringen.
Så i kolonne 1 står der en overskrift og i kolonne 2 en underoverskrift.
Det bliver mappet fint, men grafen viser de nederste rækker først
Så at overskrift 8 ligger helt nede mod x aksen og ikke øverst som jeg gerne ville have. :-)

Håber I kan hjælpe mig her.
vh
Mette
Avatar billede jkrons Professor
14. juni 2018 - 23:10 #1
1. Du kan ikke lave et diagram på basis af tekster, der skal tal til. Så hvordan er tallene placeret i forhold til overskrifterne?

De skal helst stå i kolonnen ved siden af, fx

not started    12
In progress    22
On hold          3
Complete.      13

Så burde du kunne lave diagrammet uden problemer.

2. Sorter dem i den modsatte rækkefølge i regnearket.