Avatar billede Jakob Hartvig Praktikant
07. juni 2018 - 19:11 Der er 6 kommentarer

Computer lukker ned efter få sekunder

Hej Computerworld og andre

Jeg har fornyligt haft problemer med min stationær computer, men nu er de udviklet sig.
Det startede med at når jeg tændte den, så gik der cirka 2 minutter og så begyndte den er hakke fuldstændigt, der var ingen ting at gøre. Jeg googlede lidt rundt omkring og fandt ud af den måske skulle renses. Det gjorde jeg så, men nu sker det så, som der kan ses på videoen, som er linket.

Den slukker og tænder konstant, efter jeg har tændt for den.

Den er en gammel computer, vil mene den er 7-8 år gammel, men grafikkortet er omrking 4-5 år gammel.
Den er helt fint kølet af og det har den været hele tiden.

Link til video: https://vimeo.com/273932773

Jeg håber meget I kan hjælpe mig, det vil jeg sætte stor pris på

Mvh. Jakob Hartvig 19 år, som har lånt hans mors facebook :)
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. juni 2018 - 19:40 #1
Jeg ved ikke hvad du har renset den med, men for mig at se, så ser CPU-køleren ualmindelig støvet ud. Er dette tilfældet kan maskinen ikke komme af med varmen, og derfor lukker den ned.
Skal den renses, gøres dette med trykluft - det er en god idé at gå udenfor - enten kan du købe en dåse med trykluft, eller hvis du har en kompressor så pust maskinen igennem. Hold lidt igen på blæserne da disse kan komme op i meget høje omdrejninger der kan ødelægge lejerne.

https://www.printerpatroner.dk/shop/trykluft-paa-daase-6973c1.html?gclid=EAIaIQobChMIipLOo4vC2wIVyx0YCh1NogfwEAAYAiAAEgLKbPD_BwE

Det vil måske også være en god idé at afmontere CPU-køleren og skifte kølepastaen, hvis du har mod på dette.

  https://www.coolerkit.dk/shop/koelepasta-mv-218s1.html

Noget siger mig at der er et problem med manglende varmafledning.
Avatar billede claes57 Ekspert
07. juni 2018 - 19:42 #2
under rensningen, så har du haft cpu-blæser afmonteret, og det skal så gøres en gang til - nu skal du bare rense cpu-overflade og køler-bund af, og påsmøre et nyt tyndt lag kølepasta på køler-bund, og så samle de to.
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. juni 2018 - 20:04 #3
Når du nu er i gang med "renselsesprocessen", så giv også grafikkortet en tur med trykluft. Der kan også sidde store mængder støv der.
Avatar billede claes57 Ekspert
07. juni 2018 - 20:45 #4
Gammel fastsiddende kølepasta kan fjernes forsigtigt med en vatpind dyppet i en anelse rensebenzin.
Avatar billede milter Ekspert
07. juni 2018 - 21:35 #5
Til støvrensning af en stationær computer anbefaler jeg altid brug af en støvsuger. Så er man sikker på, skidtet ikke bare flytter sig til en anden del af kabinettet og derfra igen finder vej til de sårbare dele :-)

Et mundstykke som det i linket herunder, brugt på den rigtige måde, er skånsom mod alle delikate dele.

https://www.frishop.dk/pi/Nilfisk-Frithiof-mundstykke-til-gardiner-32-mm-42000140_423863_21922.aspx?gclid=EAIaIQobChMI3O6zsaXC2wIVGWcZCh2Rxw5uEAYYBCABEgLNwvD_BwE
Avatar billede ecaspar Mester
08. juni 2018 - 12:56 #6
Gætter på at cpu køleren har løsnet sig. Afmonter og rens - nyt pasta og genmontering af cpu køler (fuldstændigt som andre også foreslår)
Har haft det samme problem med juniors maskine når den blev transporteret rundt til LAN (4790k cpu). Den viste type køler synes jeg er lidt "fesen" i sin montering da der hænger en del vægt i nogle små plastik clips - det var altid de "øverste" der løsnede sig.
Efter skift til vandkøling som er noget bedre monteret har problemet ikke været der ( er nærmest spændt fast omkring CPU'en.