Avatar billede finb Ekspert
14. maj 2018 - 10:53 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Gulvvarme og badevand ?

Kan man kombinere gulvvarme/badevand ?

Badevand mikses selvfølgelig af varmt og koldt vand
vha. thermostat-batteriet.

Hvis jeg lader det varme vand løbe gennem gulvet
før det når thermostat-batteriet, bliver gulvet for varmt.

Hvis jeg lader det thermostat-blandede vand løbe gennem gulvet
før det når bruser-hovedet, bliver gulvet behageligt,
men badet for koldt.

Kan man lave en parallel-rør-løsning på det varme vand, hvor man lader
det 1. varme rør gå til thermostat-blanderen og
det 2. varme rør gå gennem gulvet (afsluttende med en returventil fx 30 gr.C)
-og herefter smelte 30-grader-vandet sammen med det kolde rør før thermostat-blanderen ?
Har du forslag ? Tak
Avatar billede claes57 Ekspert
14. maj 2018 - 11:19 #1
der skal også være lukke-muligheder, så du kan udskifte blandingsbatteri / termostater osv uden at lukke for gulvvarmen - bare af erfaring - i min opgang skal jeg lukke for vand til alle tre lejligheder på min streng for at udskifte blandingsbatteri i badeværelset (andet på vand i lejligheden har egne ventiler og kan skiftes uden videre)
Avatar billede madklub Guru
14. maj 2018 - 11:25 #2
Det er en dårlig idé.Varmen er nok steget dig til hovedet...

Gulvtemperaturen bliver afhængig af hvor tit der bades. Det vil være kold hver morgen.
Det varme vand skal løbe i længere tid for der kommer varmt vand ud af hanen.

Centralvarme og brugsvand skal være to adskilte systemer.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. maj 2018 - 12:02 #3
Jeg er enig med madklub. Hvis du skulle have brugsvandet til at opvarme dit gulv, ville gulvet aldrig nå at tage varmen til sig - til gengæld vil dit brusebad være koldt.

Du skal hellere sørge for at få en termostatstyret ventilationspumpe sluttet til dit gulvvarme vand - så er problemet løst.
Avatar billede INK Ekspert
14. maj 2018 - 12:13 #4
Ved gulvvarme med vand i slanger skal termostaten sidde på fraløbet og ikke tilløbet. På grund af trægheden i opvarmning kan det næppe svare sig at styre temp. over døgnet. Enig med de tre foregående svar.
Avatar billede finb Ekspert
15. maj 2018 - 10:39 #5
#1:
Du kan fryse rørene, så isen lukker for vandet,
mens du reparerer, spørg din vvs.
Tak til øvrige.