Avatar billede mjansen Seniormester
24. april 2018 - 15:18 Der er 8 kommentarer

Synology, vpn og delt mappe

Hej

Jeg har en Synology server stående på en adresse.

Jeg kan tilgå den via VPN fra min adresse, og gå på delt mapper...

Jeg har en pc på en anden adresse med teamviewer forbindelse.
På den kan jeg godt oprette forbindelse til serveren via vpn
Jeg kan se serveren via ip/browser.
Men jeg kan ikke se mapper via stifinderen....

Nogen der har en ide til hvad der går galt?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. april 2018 - 17:29 #1
Du mangler vel at "mappe" drevene op? - det gøres fra en kommandoprompt, eks:

net use P: \\192.168.1.50\public /persistent:yes

Det vil knytte drevbogstavet P: til den delte mappe "public" på serveren med IP 192.168.1.50 - og sørge for at forbindelsen er "persistent", d.v.s. permanent. Ellers forsvinder den ved genstart af PC.

Tilsvarende eks. net use H: \\192.168.1.50\home /persistent:yes

Ovenstående kræver at den bruger der kører på PC´en har rettigheder til NAS´en. Det kan evt. betale sig at åbne "Styring af legitimationsoplysninger" i kontrolpanelet, og lægge informationer ind om server (ip/DNS navn) og brugernavn/password. Så vil Windows automatisk bruge disse info. De kan også sættes direkte i Net Use kommandoen, men overordnet er det lettest at have info i "styring af legitimationsoplysninger"...
Avatar billede mjansen Seniormester
24. april 2018 - 17:41 #2
Har ikke mappet drevet endnu, Men bruger bare \\xxx.xxx.xxx.xxx i stifinderen.

Jeg bruger sammen bruger på begge computere og dermed samme rettigheder.
Avatar billede mjansen Seniormester
24. april 2018 - 17:46 #3
Tænker vi er ude i et netværksproblem, kan bare ikke forstå jeg kan se serveren via browseren så.
Avatar billede mjansen Seniormester
24. april 2018 - 17:49 #4
Nå gjorde list som du skrev, og fik svar på spørgsmålet.....
net use H: \\xxx.xxx.xxx.xxx\home /persistent:yes

Systemfejlen 384 opstod.

Du kan ikke oprette forbindelse til fildelingen, da den ikke er sikker. Denne deling kræver den forældede SMB1-protokol, der er usikker og kan udsætte dit system for angreb.
Dit system kræver SMB2 eller nyere. Du kan få flere oplysninger om løsning af dette problem ved at se: https://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=852747
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. april 2018 - 18:20 #5
Jammen det var så svar :-) - du kan i stedet vælge at køre CloudStation, eller åbne for en protokol som WebDav, og bruge et klientprogram til at tilknytte et drev - jeg har tidligere brugt http://www.netdrive.net/ (men bruger det ikke længere, da jeg nu kører ren CloudStation)
Avatar billede mjansen Seniormester
24. april 2018 - 18:25 #6
Syntes bare det er underligt at jeg kan komme på hjemmefra køre windows 10 på begge pc'er. og de skulle begge være opdateret.....
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. april 2018 - 22:21 #7
Prøv at køre WinVer - den vil vise hvilken version af Windows 10 du kører - Er de opdaterede, kører de begge Windows 10 1709.

Og det er nok her problemet ligger, for det ser ud til at SMB1 er pillet ud af 1709´eren, fordi den efterhånden er for gammel og usikker.
Du kan installere den igen, men det ville nok være smartere at sikre, at din Synology kunne bruge SMB2...

Log på din synology som administrator, gå i kontrolpanelet, filtjenester, og under SMB afsnittet finder du "Avanceret" knappen, og leger lidt med indstillingerne her.

Min egen stod til "min SMB1" og "Maks SMB2 og stor MTU". Jeg har for en god ordens skyld selv sløjfet SMB1 nu... og kan stadig tilgå mine mapper i stifinder via en Win10 1709.
Avatar billede mjansen Seniormester
03. maj 2018 - 19:31 #8
Har opdateret NASen til smb2