Avatar billede Uvanga Ekspert
06. marts 2018 - 11:02 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

LAN Extender via 220v husinstallation, større bygning fx Hotel

Der findes efterhånden mange LAN Extender der anvender 220v installation som ledningsvej. Disse extendere skulle efter sigende kommunikere på nul-leder i installation.
Spørgsmål:
#1
Er nul-leder altid forbundet tværs over alle grupper i El-tavlen? Sådan at man kan anvende disse extendere i en vilkårlig 220v stikkontakt.
#2
Skal man tage hensyn til kabellængde? Alm. LAN kabler siger jo max. 100m, incl. patch og drop.
#3
Nogen der har viden og eller erfaring med at benytte disse extendere i større bygning fx Hotel. Der skal fx opsættes 5-6 extender-udtag forskellige steder i bygning.
Avatar billede Poko1 Ekspert
06. marts 2018 - 11:33 #1
Nul ledningen er den samme i hele installationen ja!
Jeg bruger sådan en den bruger kun 220V som forsyning henter og fordeler signalet trådløst og kan også bruge LAN til ikke trådløse forbindelser eks, Stationær Pc.
https://www.avxperten.dk/wifi-repeater/wifi-repeater-med-rj45.asp
Avatar billede Mikael Ekspert
06. marts 2018 - 12:08 #2
De nyeste bruge vist nok ??? alle 3 ledere. Fase, Nul og evt. jord. ;)
Avatar billede Uvanga Ekspert
06. marts 2018 - 12:39 #3
#1 Jeg kan efterhånden godt forstå de forskellige udsagn der har hersket på området.
Den du bruger forstærker udelukkende WiFi signalet (Luftbåren) Som du også selv nævner.
Andre modeller anvender Elnettet som transmissionsvej.
Men de kaldes alle mere eller mindre "Repeater til trådløs netværk" så det kan virke forvirrende. Dem der anvender Elnettet er typisk noget dyrere, ca. 1000-1200 kr.  Søger man nærmere på produktet, står der:
"Repeater til trådløs netværk gennem Elnettet"
Så produktet er ikke så entydig, som man først skulle tro.
Avatar billede Uvanga Ekspert
06. marts 2018 - 14:23 #4
Jeg har fundet en Extender gennem Elnettet, der forlænger LAN med 300 meter. Det lyder jo meget godt. Min tanke er så at købe 2 sæt, tilslutte dem til min Router, og  230v stikkontakter i datarum. Derefter vælge en stikkontakt mod Nord i bygningen, og en stikkontakt i Sydlige ende af bygning. I Nord & Syd tilslutte et trådløst access point til Extender.
Vil det være et problem at tilslutte 2 Extendere til Router? De behøver jo ikke at tale sammen, de skal bare hver for sig have adgang til netværket via Router. Eller fx ADSL-modem.
Avatar billede Poko1 Ekspert
06. marts 2018 - 14:40 #5
Jeg vil umiddelbart tro det vil virke de trådløse jeg bruger jeg har en på 1'st sal og en i kælder som virker uden problemer den ene er er desuden forbundet gennem LAN. stikket med mit Tv da den indbyggede trådløse ofte falder ud.
Avatar billede Uvanga Ekspert
06. marts 2018 - 14:44 #6
Ok. Lyder godt.